er dette muligt

Media Center d.  16. november. 2007, skrevet af jydenleif
Vist: 329 gange.

jydenleif
 
Overclocker
Tilføjet:
16-11-2007 20:15:15
Svar/Indlæg:
9/6
krav til multimedia center

skal være meget lydsvag
skal være i en smart boks
skal bruges til digital tv med kabel tv fra tdc
skal kan optage digitalt, mens man ser et anden kanal
skal kan ses undertekster når man ser noget optaget
skal vise undertekster i digitalt format
skal være tv guide
helst også være ttv på i digital format
skal vise digital billed på mit alm. tv( ikke fladskærm)

er der nogen der ved dette er muligt???

mvh leif den glade jyde

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2007 20:21:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Nu bliver jeg med stor træfsikkerhed stenet for at komme med det her forslag, but here goes: http://www.apple.com/dk/macmin... -> 😉

Du kan, hvis du med død og pine skal, installere Windows, og hvis du vælger et med integreret Mediecenter-del, mangler du faktisk blot en TV-tuner. Men med en USB hub, kan du gemme alle den slags ting væk, og så blot have boksen til at stå fremme.

Se her for eksempel:


jydenleif
 
Overclocker
Tilføjet:
16-11-2007 20:57:43
Svar/Indlæg:
9/6
til nonig

hvad mener du med et usb hub??


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2007 17:15:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Det er sådan en lille "stikdåse" til USB stik. Så kan du f.eks. sætte TV-tuneren i éet stik, modtager til trådløst tastatur og mus i et andet, und so weiter 🙂


jydenleif
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2007 19:02:15
Svar/Indlæg:
9/6
er det muligt at integrere tv tuneren i boksen?
vil den efter den har fået en tv tuner, bare fungere uden al for meget teknisk bøvl. med digital format med undertekster både på live tv, og optaget tv. og helst også ttv.
mvh leif


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2007 19:19:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Jeg ville nok ikke kalde det for en stor mulighed, da det nok kræver at du er rimelig kreativ. Den er ret kompakt sådan en Mac Mini, men hvis du f.eks. køber et TV-tuner kort, som kan tilsluttes med USB, så har du jo ikke de problemer. Og ja. Såfremt der er et eller andet specialtilfælde, så fungerer det.

For at sige det lidt teknisk, så fylder sådan et TV signal ikke meget i båndbredde. Via USB 2.0 (Hi-Speed USB), kan du teoretisk overføre med op til 60 MB/s, men regn med at den nok lægger sig på omkring 20 MB/s. Til sammenligning:

DVD video: ca. 5 mbps
DTS audio: ca. 1,5 mbps

Tilsammen, omkring 6,5 mbps - hvilket svarer til omkring 812,5 kb/s - dvs. under en megabyte i sekundet kræver det at kunne overføre en DVD film i fuld kvalitet med DTS lyd. Hvad kan du så bruge det til?

Jo, hvis jeg nu fortæller dig, at du har 20 MB/s til din rådighed, så er der masser af båndbredde til at kunne styre mus/tastatur osv.

Alt efter hvilket program du vælger at tilknytte din TV tuner, så er det lidt forskelligt. Der er flere af de lidt "gammeldags" løsninger, som kører med TTV, mens nogle kører med en programguide. Det er langt mere overskueligt og nemmere at aflæse. Så kan du direkte gå ind i tunerens program og sige, at du gerne vil optage den film på det tidspunkt og på dén kanal. Nemmere kunne det næsten ikke være.

Undertekster sendes sammen med TV-signalet, og hvis du kører digitalt, kan du faktisk slå dem til og fra. Det mener jeg dog ikke du kan hvis du har optaget udsendelsen, så ligger de sammen med videofilen, men det må du ikke lige hænge mig op på.

Det korte af det lange er, din indkøbsliste kommer til at se ca. sådan her ud:
- Du køber en Mac mini (du bestemmer selv om det skal være med "Superdrive" = DVD-brænder)
- TV-tuner kort, det skal være et med to tunere, ellers kan du ikke optage éet program, mens du ser et andet.
- Dongle til at omforme DVI/VGA signalet til noget som dit TV forstår http://store.apple.com/Apple/W...

Jeg ved ikke om det var fyldestgørende, eller om jeg blot har forvirret dig endnu mere 😳 Du må endelig skrive hvis der er andet :yes:

EDIT: Jeg tænkte det kunne være, at du ville sætte pris på en lille prisliste?

Mac Mini, 2.0 GHz - SuperDrive: Kr. 5.999,-
TV tuner kort, USB, DVB-T: Kr. 600,-
Dongle: 169,-
Tastatur og mus bestemmer du selv 🙂

Jeg prøver lige at se, om ikke jeg kan finde nogle gode DVB-T tunere, der har to tunere, således du kan optage f.eks. fra DR1, mens du ser film på TV2 🙂


jydenleif
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2007 19:45:44
Svar/Indlæg:
9/6
tak for dette nonig . nej dette har ikke forvirret mig mere.
der er kun en ting jeg er lidt usikker på.
med hensyn til tv tuneren ,så har jeg forstået at man skal bruge en dvb-c tuner når man har kabel tv fra tdc. eller er det ligemeget når man har selector boks fra tdc???
ellers mange tak for dine indlæg der er jo ikke så mange andre der lægger indlæg ind her!


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2007 20:03:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Forskellen på tunerne er minimal, det er nok mere et spørgsmål om hvilke frekvenser de afsøger som standard, men eftersom tunerne er ens, kan du i langt de fleste tilfælde også udvide tunerens søgefelt, så den faktisk dækker hele båndet.

Mht. hvad der fungerer med TDC's kabelTV, må jeg henvise dig til TDC. Jeg har selv StofaTV, og med en alm. tuner (analog) har jeg ingen problemer haft med at se TV igennem stikket i væggen.

Min opfattelse er, at så længe du har en selector boks, så kan du faktisk kun koble den til TV'et via et SCART-stik f.eks. Men så går tunerdelen jo lidt fløjten, for så skal du have en omformer fra SCART-stikket og så over i dit mediecenter. Så bliver det noget rod.

Hvis det er direkte fra stikket i væggen, så er det eneste du skal være opmærksom på, hvad TDC siger. Hvis de siger, at det død og pine skal være DVB-C (cable), så ville jeg nok lytte og så vælge en sådan løsning. Men jeg ville, nok mest fordi jeg bare vil se om det virker, også prøve med DVB-T (terrastrielt = jordbaseret, antenner) og DVB-S (sattelit).

Men prøv lige at høre TDC ad, og så må vi tage den derfra 🙂

- og det var så lidt. Men det er nok også fordi, at der ikke er så vildt mange mediecenternørder herinde. For "ekspertråd" kan jeg henvise dig til Min HTPC (HomeTheatre PC): http://www.minhtpc.dk/

Du kan evt. også kigge på hifi4all.dk - de har også en god idé om hvad der fungerer, men computereksperter. Det er de sgu ikke! 😀 (Og det var ikke ment ondt eller nedladende på noget måde 😳 )

Held og lykke i jagten 😉


jydenleif
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2007 20:32:03
Svar/Indlæg:
9/6
bruger du et mediecenter
og sætter du det direkte til fra stikket i væggen?
og hvis man gør det hvordan skal jeg så bruge kortlæseren som sidder i selectoren?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2007 20:41:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Jeg har et tunerkort til min laptop, som jeg kan tilslutte via USB, og jeg sætter antennestikket direkte i væggen.

Og mht. selectoren, der vil jeg igen påpege, at du lige skal have en snak med TDC, om hvad du gør dér :yes: