XP install fejler - Nogen ideer?

Software d.  17. november. 2007, skrevet af Burgurne
Vist: 298 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2007 12:34:28
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Systemet:
Gigabyte DS3R mobo
Intel 6750 CPU
Corsair 2x 1Gb ram
2 x 320 Gb WD harddiske
Samsung SATA dvd-drev
Liteon SATA dvd-drev
Geforce 8600 GT

Når man har valgt partition WinXP skal ind på, og formatteret drevet vha install-CD'en, så begynder den at kopiere filer over til den første gang den skal boote fra HD (der hvor skærmen er blå, og hvor der er en gul "bar" der flytter sig mod højre efterhånden som kopieringen skrider frem). Når den når omkring 60% der, så begynder den at komme med fejl om at "shell32.dll blev ikke kopieret korrekt, tryk enter for at prøve igen, eller tryk F3 for at springe filen over" (det er ikke altid det lige er den fil, men det er omkring de 60% hver gang).

Vi har så prøvet flg.
Installeret på den anden fysiske harddisk.
Prøvet fra begge DVD-drev
Prøvet både min og en anden WindowsXP CD (begge incl SP2)

Uanset hvad, så stopper den ved de ca 58-60% hvor den kopierer fra CD til HD i første omgang (dvs bootet fra WinXP CD'en).
Nogen der har en rigtig god ide om, hvad det kan være?
brainiac

Overclocker
Tilføjet:
17-11-2007 12:39:31
Svar/Indlæg:
840/10
det kunne godt lyde som en ridset eller fedtet xp skive.

prøv og rens din xp skive og prøv og kør installationen igen

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2007 12:56:33
Svar/Indlæg:
5874/1287
Som jeg skriver, så har vi prøvet 2 forskellige WindowsXP CD'ere, og fejlen kommer samme sted uanset hvilken en af skiverne vi prøver med.
Jeg har prøvet at kopiere begge CD'ere på min nuværende PC, og der er ingen læsevanskeligheder med nogen af dem (de er begge originale og har SP2 "indbygget" fra start).

Vi har prøvet fra både den indbyggede controller og fra den ekstra controller på bundkortet til HD, men stadig ingen succes. Jeg fandt så et ældre CD-ROM drev (IDE), så det satte vi til for hvis nu det var noget med SATA drev og denne "DOS-lign." mode, men nej. Det går stadig galt omkring de 60%.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2007 13:48:32
Svar/Indlæg:
3233/128
Så kan de også være HDD'en som er dårlig. Prøv med en anden hvis du kan det.

Sedl

Overclocker
Tilføjet:
17-11-2007 14:02:30
Svar/Indlæg:
260/3
Prøv med et ram modul og kun den ene disk sat til ,det kan være noget rod med den slags fejl ,så en opstart med så lidt så mulig hjælper tiltider

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2007 14:13:46
Svar/Indlæg:
2335/16
Hvad hvis du faks. ligger den dll. fil over på et floppy derv, om det kan lade sig gøre ved jeg ikke men det var måske et forsøg vær.

http://www.dll-files.com/dllin...

Jeg faldt lige over den her tråd også da jeg søgte på google 😉

http://discussions.hardwarecen...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2007 18:46:20
Svar/Indlæg:
2870/65
Som der tidligere er sagt, så er det enten skiven, datakabel, drevet eller disken.

Du kan checke disken med HDD Regenerator, som du finder her: http://www.tucows.com/preview/...

Lav en bootable cd...og lade den køre natten over. HDD Regenerator fixer selv defekte sektorer, hvis der er nogen af den slags. Finder den noget, er det på tide at skifte disken

En (eller flere) skiver kan godt læses forkert, hvis datakablet, drevet eller disken er "gået". Jeg plejer at teste det ved at bruge WinISO til at lave en kopi af skiven. Hvis WinISO kan lave en kopi, er det som regelen ikke skiven....og hvis WinISO kan kopiere skiven, har du en frisk kopi af skiven. Bare husk at brænde en kopi ved så lav hastighed som muligt.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2007 22:10:50
Svar/Indlæg:
5874/1287
Fejlen er fundet.
Som jeg skrev i det oprindelige indlæg, så blev der forsøgt med 3 forskellige DVD-drev (både PATA og SATA), 2 forskellige HD'ere og 3 forskellige CD'ere uden held.

Det viste sig at være en ram-fejl. jeg har nu lånt et andet ddr2 modul og sat det i, og ind fløj WinXP i første forsøg, så selvom alt pegede på CD eller HD, så var det altså rammen der fejlede. Da alt andet svigtede prøvede jeg memtest86 (havde jeg dog bare startet med det 🤡 ) og inden for ca 30 sekunder viste det fejl. jeg prøvede først at hæve spændingen til rammen i BIOS, og så virkede det ... i knap 5 minutter, så var der ramfejl igen, så jeg kører lige nu med lånt ram.

Tak for alle råd og svar I har givet