Jeg er ved at blive sindssyg over hvilket bundkort jeg skal købe. Er ved at sammensætte en PC, der stort set udelukkende skal bruges til at køre musik applikationer og softwaresynth'er. Der skal med andre ord her være tale om en rimeligt stille PC, der ikke skal kunne noget specielt grafisk, udover at jeg bruger to skærme (hvilket næsten alle grafikkort vel kan nu om dage). Jeg vil godt ofre lidt af stilheden for hurtige diske, og har derfor valgt at satse på 2 Western Digital Raptor til system og primær data disk (fordi de er nemmere at installere og have med at gøre end scsi, synes jeg). Udover det skal der være plads til 2 yderligere sata diske til lagring af de projekter jeg ikke arbejder med. Altså 4 diske ialt.
Så her er hvad jeg foreløbig er kommet frem til:
Diske: 2 WD Raptor + 2 andre sata diske på 500 GB Hver
Nu sidder jeg så og kigger efter bundkort, og synes det er en total jungle. Jeg vil køre intel Core 2 Duo på den, og jeg skal bruge firewire (gerne et par stykker). Jeg har ikke brug for onboardlyd. Jeg vil meget gerne have plads til 4 DDR2 ram klodser, men bundkortet behøver ikke at kunne køre mere end 4 GB ram, så hvis der er en anbefaling på nogle gode 2 GB ram klodser der passer til et ok board, så er jeg lydhør.
Så hvilken CPU og hvilket bundkort foreslår i? Jeg skal ikke have det dyreste, men som sagt helst "bedst til prisen" modellen. Jeg er totalt rookie på området, så vær skånsom med fag-ord, der med sikkerhed vil flyve lige hen over hovedet på mig.
På forhånd tak for hjælpen
Ps. Har prøvet at søge på de mange emner der vedrører netop dette valg, men argumenterne var uforståelige for mig - sorry!
Det skulle gerne opfylde dine krav. Processoren er den billigste C2D ift. hvad man får for pengene pt. Bundkortet har 2x firewire, og P35 chipsæt, hvilket er i den helt nye ende. Ram'ene er de hurtigste bundkortet understøtter. Du kan evt. bestille 2 pakker a 2x1GB for at få de 4GB du gerne vil ha'
EDIT: Onboard lyd slipper du nok ikke for. Det er længe siden jeg har set et bundkort der ikke har det i hvert fald. Det kan selvf. bare slå'es fra hvis det giver problemer ift. dit lydkort.
Tak for dine anbefalinger. Har siddet og læst lidt om de ting du har anbefalet, og jeg tror faktisk jeg følger dine anbefalinger slavisk 🙂 . Overvejede et øjeblik at købe denne her : http://www.edbpriser.dk/Produc... , men har ikke brug for alle de over-clocking muligheder.
Cool at få en næsten lydløs, og alligevel ret kølig PC, med god ydelse for lige under 10.000,- kr.