-> #10
Det er et spørgsmål om temperement. Jeg har købt dem begge, fordi de begge er gode, men hver især tager ret godt fat på nogle områder.
Ofte er det sådan, at hvis det ene program ikke finder noget, så kan det andet, og omvendt.
Det mest brugervenlige er klart "Get Data Back", hvorimod det lidt mere tekniske er "Easy Recovery Pro". Grunden hertil skal findes, at "E.R." har flere muligheder, og man indstiller hvilket filsystem man søger efter.
Der køber man til gengæld "GDB" specifikt. Så hvis du har NTFS nytter det jo ikke noget at købe FAT-udgaven.
En anden fordel ved Easy Recovery er, at du har et væld af muligheder for specifik søgning, og har du eksempelvis en ekstern harddisk, kan du få programmet til direkte at lægge filerne derover. Det kan du - så vidt jeg har erfaret - ikke med GDB. Der skal den søge, og derefter kan du overføre. Så du kan sætte Easy Recovery til at søge, gå en tur på et par timer [ 😛 ], komme hjem igen og så er det hele dér som du vil have det.
Mens GDB lader dig vælge imellem flere forskellige partitioner/historikker, inden den begynder at genganne filerne. GDB giver dig også, visuelt, et bedre overblik over hvad den laver. Det er ret ubrugeligt et eller andet sted, men det ser nu meget cool ud med filerne kørende ned over terminalvinduet (om man vil).
Mit umiddelbare råd ville være, at købe det ene af dem, du bestemmer sgu i regelen selv, og se hvordan det arter sig. Kører det ikke som du gerne vil, så køb det andet også.
Som sagt. Hvis du har venner og bekendte, så kan du hurtigt tjene en øl, 50'er eller mere, ved lige at gendanne en harddisk/flashkort o.lign.
Jeg skulle i hvert fald ikke eje programmerne i lang tid, inden de tjente sig selv ind. Jeg er især blevet populær hos svigermekanikken, efter at svigermor var kommet til at slette billederne fra deres flashkort til kameraet. Vupti! Så var der et helt års billeder, kopieret, brændt over på CD.
Men den var lidt trickey, jeg måtte bruge begge programmer, end del gange endda, især fordi datoerne på billederne forvirrede mig. Men det viste sig jo netop, at der var mange gamle billeder på.
... så forestil dig en harddisk på 500 GB der skal gendannes - hvad der måtte lige på sådan en fætter af ting og sager. Det vigtigste er blot, at sker skaden, må man ikke foretage sig yderligere. Det værste man kan gøre er, at begynde at kopiere/installere filer og programmer på harddisken med de tabte data.
Metoden er lidt som man ser på film. En eller anden skriver på en blok, detektiven kommer ind, tager en blyant og kører den hurtigt over papiret der var næstefter, og stille og roligt kommer skriften frem. Det er noget lig den måde disse programmer arbejder på. Du kan formattere, fdiske så tosset du vil, så længe man ikke flytter data på den.
Hvis jeg skulle give et ultimativt råd, så må det være Easy Recovery Pro. Men vær opmærksom på, at GDB altså også er et skidegodt produkt.