PC fryser efter formattering

Diverse d.  18. november. 2007, skrevet af PeRan
Vist: 374 gange.

PeRan

Superbruger
Tilføjet:
18-11-2007 12:45:02
Svar/Indlæg:
102/19
Da min compufter efterhånden var blevet så fejlfyldt og langsom at det var umuligt at foretage sig noget på den, besluttede jeg mig for at formattere harddiskken og geinstallere windows.

Det gik også fint, indtil jeg installerede et program der hedder "EasyTune5" som lå på driver cd'en til mit bundkort. Efter at jeg installerede det program, fryser min computer efter at den har været tændt i cirka halvandet minut. Jeg kunne ikke finde nogen løsning på problemet, så jeg formatterede harddiskken igen. Problemet opstår stadig, og det eneste jeg har installeret er de drivers der følger med bundkortet, ikke nogle af de ekstra programmer der skal bruges til at tweake den med.

Det får mig til at frygte, at det måske er et hardware relateret problem, og at det måske kan være min CPU eller køling der er noget galt med?

Jeg vil gerne have hjælp til at kunne enten be- eller afkræfte at det er hardware relaterede problemer, er der en måde jeg kan gøre det på?

Min computer består af:

Gigabyte GA-K8NXP-SLI bundkort
AMD Athlon64 3500+ processor
POV 6800 Ultra grafikkort
Creative Soundblaster Audigy 2 lydkort
Seagate 7200.7 NCQ harddisk
MSI DR16-B DVD+-RW dvddrev
ThermalTake 460 watt strømforsyning
Zalman CNPS7700-CU CPU-køler
2*512MB Dane-Elec DDR400 RAM
Floppy drev
Windows XP home

Hvis I skal bruge mere info, så bare spørg og jeg vil hjælpe så godt jeg kan.
Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 12:55:55
Svar/Indlæg:
3233/128
Altså varme problemer kan du undersøge ved at mærke med fingerne om din cpu, nordbro, sydbro, ram psu m.m. er for varme. Det er de hvis du ikke kan holde fingerne på konstant. Du skal også åbne dit kabinet helt og evt sætte en stor blæser til at blæse ind i kabinettet så det ikke kan være et sted med stille stående luft, et sted, som får bundkortet til at give op.

Du kan teste dine ram med programmet memtest86, hent det og lad computeren boote fra cd og den vil undersøge dine ram. Det skal køre til der er fejl eller mindst 3 timer.

Du kan også hente et HDD tool til din hdd på producentens hjemmeside for at teste den.

Har du oc så test med oc, og finder du fejl så skru ned til standard og test igen. Det var lige mine bud til varme ram hdd, så kan andre byde ind med flere gode råd.

doit

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 12:56:10
Svar/Indlæg:
998/134
det bedste bud er reset c-mos står i din manual husk tage strømmen fra
tror det easy tune har ændret noget i bios
rens cpukøler og grafikortkøler
tag rammen op af mb sæt dem igen
det samme med gfx

PeRan

Superbruger
Tilføjet:
18-11-2007 13:19:51
Svar/Indlæg:
102/19
Mange tak for de hurtige svar jeg vil prøve at se om løsninger virker. Hvis nu det første ikke virker, hvordan får jeg så c-mos batteriet ud? Jeg har prøvet at kigge lidt på det, og det ser ud som om noget sort plastik holder det nede, og jeg kan umiddelbart ikke se hvordan batteriet skal kunne komme ud af det. jeg prøvede at kigge på Gigabytes hjemmside, men der stod ikke noget om hvordan man resetter c-mos, andet end at man bare skulle tage batteriet ud, hvilket ikke hjælper mig synderligt.

Igen mange tak for de hurtige svar, jeg laver en ny post når jeg har prøvet de ting I foreslog.

JJJ27

Overclocker
Tilføjet:
18-11-2007 13:20:04
Svar/Indlæg:
5/2
strømen fra ud med batteri i bundkort husk at sætte bios det må virke

JJJ27

Overclocker
Tilføjet:
18-11-2007 13:22:19
Svar/Indlæg:
5/2
det plejer at sidde i noget sort plastik og så sidder der en lille jern clips der lige skal vippes op med en skruetrækker den plejer at sidde i toppen

JJJ27

Overclocker
Tilføjet:
18-11-2007 13:23:17
Svar/Indlæg:
5/2
prøv at pille det ud af en bærbar det er ik sjovt :no:

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 13:24:40
Svar/Indlæg:
5750/124
der sidder vel en lille plastik eller metal klap til batteriet hvis det er det som du ikke kan få ud, det er der i hvertifald på mit

Sedl

Overclocker
Tilføjet:
18-11-2007 13:52:22
Svar/Indlæg:
260/3
Clear Cmos sidder lige ved siden af Batteri og Sata de 4 Sata porte på dit Bundbræt.

Den er åben i normal tilstand ,så du skal bruge en 2 pin's switch eller hva det nu hedder,
til at "korslutte" den ,em skrutrækker er også brugbar , bare sørg for ikke at bruge en
Magnegtisk.

Magnatisme er noget skidt i en PC ;)

Manual her:
http://europe.giga-byte.com/Fi...
Side 30.

Good luck

PeRan

Superbruger
Tilføjet:
18-11-2007 19:05:46
Svar/Indlæg:
102/19
Så har jeg kørt test af både min ram og min hd, og begge forløb uden nogen problemer overhovedet. Varme var der ikke nogen problemer med, jeg holdt en finger på de steder jeg var blevet bedt om det, efter at have afladt mig selv ofc. Intet var mere varmt end at jeg sagtens kunne holde det ud.

Jeg har prøvet at cleare CMOS, der kom en lille gnist, håber ikke jeg har brændt noget af.

CMOS er helt sikkert blevet kortsluttet, BIOS mente det var den 1. Januar 2004. Jeg indstillede tiden, satte den til at boote i rækkefølgen 1. CD 2. HD 3. Floppy i stedet for den default den var på: 1. Floppy 2. HD. 3. CD

Når jeg starter den op nu, får jeg beskeden "Diskfejl" der hvor den plejer at sige "boot from cd"

Det virker lidt som om at den først prøver at boote fra CD hvor den ikke finder noget, så hd hvor den heller ikke finder noget, selvom jeg har windows installeret, og så til sidst floppy, hvor den heller ikke finder noget.

Virker det realistisk? Hvis det er tilfældet, kan jeg ikke se hvad jeg ellers kan gøre end at geninstallere windows og så tage den derfra.

Lige en sidste ting. De programmer der tjekkede min RAM og min HD, eksisterer der sådan noget til at tjekke CPU'en med? Jeg vil gerne have udelukket det som en mulighed.

PeRan

Superbruger
Tilføjet:
19-11-2007 10:49:19
Svar/Indlæg:
102/19
En lille opdatering:

Jeg har kørt lavet et reset af min bios, og det fiksede de fleste af mine problemer.

Da jeg skulle til at installere windows så det ud til at alt gik som det skulle. Den formatterede min harddisk og kopierede installationsfilerne over på min harddisk, hvorefter den genstartede.

Da den så genstartede, startede installationsprogrammet op igen som om det ikke lige havde formateret disken og kopieret installationsfilerne over.

Jeg har ingen ide om hvordan jeg skal løse dette problem, jeg vil sætte stor pris på hvis nogen kan hjælpe mig.