Nye højtalere

Diverse d.  18. november. 2007, skrevet af freak_master
Vist: 456 gange.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-11-2007 14:46:29
Svar/Indlæg:
6368/477
Hej.
Da mine gamle labtec højtalere er døde nu, efter 4 års tro tjeneste, vil jeg nu have nogle nye. Eller. De er ikke helt døde. Jeg tror kun det er en løs forbindelse i bassen, men efter at jeg har taget alle skrugerne ud, kan jeg stadig ikke få dem skildt ad. Bassen bliver ved med at gå ud, og så skal den have et slag, og så virker den i 2 sekunder igen.

Jeg har kigget på disse systemer:
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Jeg har også kigget på denne:
http://www.edbpriser.dk/Produc... - men det er en forstærker, med bass. Jeg ved ikke om den vil kunne køre sammen med mine gamle labtec højtalere. Alt hvad jeg ved om dem, er at hele systemer et 5.1 og er på 1.000watt RMS.

Det jeg går efter er et kæmpe knald af en bass. De skal selvfølgelig også kunne spille højt, men bass er prioritet 1.
Jeg vil helst ikke give mere end 1.000kr. for dem, da det er lidt småt med pengene lige i tiden.
Jeg vil gerne have et 7.1 system, men er ikke sikker på hvor gode de er. 5.1 går også, men ikke "lavere".
Og så vil jeg gerne lige vide en ting mere. Nu er mine højtalere jo 1.000 Watt RMS. Jeg mener at have hørt at det er alle højtalernes watt lagt sammen. Men jeg kan ikke finde højtalere med så mange watt nogen steder.
Jeg har den her ide, at højtalere med mere watt, kan spille højere. Men jeg ved godt at det ikke er helt rigtigt alligevel, men jo flere watt, jo bedre, for mig. Så jeg ved ikke om jeg bare skal vælge nogen med mange watt, og så har de en god bass?
Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 15:06:55
Svar/Indlæg:
3162/326
Watt på en højtaler betyder intet ift. hvor højt de kan spille eller hvor god bassen er i dem.

Kan se du er meget til god bas-lyd, og der vil jeg anbefale

Logitech G51 Surround Sound Speaker System
1.177 kr.

Tror ikke du får bedre bass-lyd til pengene i det prisleje. De er ikke ligeså klare i mellemtonen som andre sæt, men så må du ofre meget af den gode bass, eller op i et helt andet prisleje, hvis dette skal kunne opnåes.

Du kan evt. læse mere her:
http://techgage.com/article/lo...

Mvh. Mads 🙂

CF

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 15:43:39
Svar/Indlæg:
4689/105
#1 De er rigtig fede de højttalere. De kan spille fint hvis det bare er i et lille værelse. De ser også pissegodt ud.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-11-2007 15:43:50
Svar/Indlæg:
6368/477
Tak for svaret Mads.
Men det sæt er lidt for dyrt til mig. Jeg får snart 900kr. tilbage, efter at have købt noget jeg ikke kunne bruge alligevel, og så har jeg kun 500kr. tilbage at bruge af. Resten skal gå på opsparing. Og af de 500kr. jeg har tilbage, skal der betales telefonregning (ca. 350kr.) og benzin til min scooter, og alt det andet bras man nu SKAL bruge penge på :(

Kan jeg evt. få dig til at finde et andet sæt der er lidt billigere, men som stadig har en meget kraftig bass?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 15:48:11
Svar/Indlæg:
5410/123
#1 Hmmm... jeg syntes ikke de er særligt overbevisende mht. bas... de kan godt lave noget bas, men det er ikke en ordentlig klar og rund bas. Og hvis du prøver at skrue højt op for noget musik, så subben laver noget bas, så prøv at gå ud af rummet. Så hører du intet af den bas 😕

Men det kan godt være det er det bedste til prisen 🙂

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-11-2007 15:55:58
Svar/Indlæg:
6368/477
#4 Jeg har lige hørt nogle venner. De siger også at de har en fantastisk bass. Måske alligevel dem jeg skal stræbe efter. De er bare sindsygt dyre, iforhold til hvad penge jeg har at gøre med lige i tiden.

brainiac

Overclocker
Tilføjet:
18-11-2007 16:00:07
Svar/Indlæg:
840/10
ja jeg har fået andbefalet disse af en af mine gamle venner

http://reviews.cnet.com/pc-spe...

ja jeg har nu selv samme problem med mit creative sbs 560 sæt. men den bliver måske lavet på mandag eller på et andet tidspunkt

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 16:00:45
Svar/Indlæg:
5410/123
"These speakers seem to have an untamed upper midrange, however, which can cause them to sound 'hashy' on complex instrumental passages where lots of things are going on at once in the music, causing the subtle details to get somewhat lost. At high volumes, this 'hash' can become ear-fatiguing. The subwoofer can also begin to struggle to keep up with the satellites' volume at high levels, leading to distortion in the bass range characterized by an apparent loss of low bass extension."

Taget fra testen som #1 linker til.

Det er også min vurdering, at bassen meget let runger, og har problemer med at følge med. Sættet er godt nok til dance/tecno, men hvis du sætter noget rock på, eller noget andet med en mere reel bas, så kommer den i problemer. Så er enheden ikke stor/god nok, og kan ikke sparke nok luft væk.

Men nu skal det også lige siges, at mine krav er ret høje 😛

Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 16:01:49
Svar/Indlæg:
1600/230
#0 Dette sæt er blevet anmeldt her på siden og har fået stor ros.

Hvis du gerne vil have noget endnu billigere, der også giver STOR lyd for pengene, kan jeg som førstehåndskilde anbefale dette sæt:

Empire kræser generelt for deres lydbillede hvis man skal tro diverse tests af højttalerne, og det sidstnævnte sæt spiller da også virkelig godt uden en alt for mudrende bas. Sammen med et x-fi music er det virkelig god lyd der kommer ud af sættet.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 16:04:11
Svar/Indlæg:
5410/123
#6 Dem tror jeg meget bedre på 🙂 Har dog ikke selv hørt dem, men dem tror jeg på, og de er THX godkendt ! 😲 Så går man sgu ikke galt i byen 😉 🙂

Hvis du f.eks. køber HiFi, skal du af med mange tusiden kr. for forstærkeren og sindsygt mange penge for højttalerne, hvis de skal THX godkendes.

Et andet problem ved G51, er at det ikke har digital indgang.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-11-2007 16:15:45
Svar/Indlæg:
6368/477
Claus: Nu er jeg en dance/techno freak, og høre faktisk ikke andet. Sidst jeg hørte sådan noget mode hip hop rock eller hvad man nu kalder det, var da jeg var 13 år, og da jeg var omkring 13½, fandt jeg det første techno nummer, og så var det, det eneste jeg hørte, og sådan er det stadig. :) Så tror ikke at jeg måske for det problem du beskriver?

Toft: Jeg vil ikke have 2.1 sæt. "mindst" 5.1. Jeg er krævende :p Men ellers tak for dit indlæg :)

Claus: Hvad kan digital indgang betyde for mig? Det gør vel ikke så meget, nu når at jeg blot skal høre techno-crap og spille spil hvor jeg bare skal bruge 5 sattelit højtalere?

Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 16:18:00
Svar/Indlæg:
1600/230
#10 😳 Jeg kan jo bare læse hele indlægget. God jagt

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 16:25:43
Svar/Indlæg:
5410/123
#10 Hmmm.... jeg kan lige prøve at smide noget tecno på senere i dag, og lige genopfriske hvordan de spiller....
Hvis den havde en digital indgang, behøvede du kun ét kabel mellem pc og højttalere, og så ville du ikke behøve et godt lydkort, da den digitale lyd lige som bare blive streamet direkte fra harddisken, og ikke bliver forstærket af et dårligt lydkort.
Lyden går altså direkte fra hdd -> forstærker i højttalere. Ingen mellem kilder til at ødeligge kvaliteten.

Og nu skal du ikke begynde at sige, at lyden er god nok i dit onboard lydkort, for det er den ikke. Så er det bare fordi du ikke har prøvet et ordentligt lydkort 🙂
Nogle onboard lydkort er bedre end andre, ja, men det er ikke noget onboard der er godt.
Et onboard lydkort, har en ca. værdi på omkring 80 kr.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 16:29:23
Svar/Indlæg:
5410/123
Hvis jeg lige må spørge om en ting? Hvorfor 5.1 hvis du alligevel bare skal høre musik? Så kunne du jo spare lyden fra 3 højttalere, og smide pengene ned i de resterende 3 højttalere i form af kvalitet 😉

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-11-2007 16:37:44
Svar/Indlæg:
6368/477
#11: Hehe bare helt iorden, og tak :)

#12: Jeg siger tak. :)
Hvad angår lydkort, så har jeg MSI k8n diamond plus. Der står at jeg har sound blaster audigy 24 bit lydkort, som skulle være i den dyre ende af lydkort. Ihvertfald som onboard. Men nej, jeg har aldrig hørt et virkelig godt lydkort spille. :p
Men det jeg skal bruge 5.1 til er når jeg spiller. Jeg vil gerne have at stemmerne kommer bag mig, istedet for ud af fronthøjtalerne, hvis en mand i et spil snakker til mig bagfra. Derfor 5.1. Og 7.1 med side højtalere, hvis det nu kunne lade sig gøre, men kan kun finde 3 sæt, og ikke nogen der passer til mig.
Jeg høre ikke kun musik. Jeg spiller også spil. Mange spil. Vil også gerne have en dejlig brum lyd fra en motor i et bil spil f.eks. :)

Har læst lidt om det sæt her:

Det er i ca. samme prisleje som det sæt du sendte mig, men kan det spille ca. lige så godt også, og kan det betale sig at købe dem, fremfor de G51?
Kan godt lide designet i dem, men hvis ikke de kan spille, er det for mig ligemeget. Design er ikke ligefrem det jeg går op i :p

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 16:49:36
Svar/Indlæg:
5410/123
#14 Det kan godt være det er fint nok, med det lydkort der 🙂 Det er jo ikke helt onboard, vel? Det skal da sættes i ik?

Ok 🙂 Spil med surround er nice 😀

Hmmm.... nu er Phillips jo ikke en stor højttaler producent, men stor ekspertise inden for emnet, så umiddelbart ville jeg ikke tro at de spiller helt til skyerne.... men har du et link til en test?

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-11-2007 17:09:19
Svar/Indlæg:
6368/477
#15: Har hørt at det skulle være meget godt ihvertfald. Også det MSI skriver. Faktisk lidt derfor jeg købte det bundkort jeg har. Men nej. Jeg skal ikke sætte noget i. Det er en chip der er loddet fast på bundkortet, og så har den 4 udgange, og en indgang, og så et grønt firkantet stick jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til?

Ja, spil med surround er fedt, også derfor at nu hvor jeg alligevel skal have nyt, vil jeg ikke bare "nøjes" med 2.1.

Havde et link til en test ja, men der var ikke mange informationer. Fandt dog ud af at det havde 1200 watt i RMS. Men kan ikke finde hjemmesiden nu :s

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 17:16:02
Svar/Indlæg:
5410/123
#16 Ok 🙂 Den sidste udgang er SPDIF. Det er en eller anden type digital udgang 🙂

Som #1 nævnte, kan du ikke bruge watt til noget som helst overhovedet.
Min far har et sæt 20 år gamle højttalere, på 100 watt. De sidder på en 60 watt forstærker. De kan sagtens spilde højere end mine store 200 watts højttalere, med en 80 watt forstærker 😉

cybercb

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-11-2007 18:22:20
Svar/Indlæg:
1470/40
Kan anbefale Logitech X 530, da jeg selv har dem, og de har en rigtig god bas syndes jeg, og så koster de ikke ret meget 😀 http://www.edbpriser.dk/Produc...

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-11-2007 19:04:21
Svar/Indlæg:
6368/477
#17: Tjah. Jeg har en højtaler under sædet på min scooter der er 250watt til en 200watt forstærker. Det spiller så højt at man overhovedet ikke kan snakke sammen, selv når man råber til hinanden, kan man ikke høre hinanden, overhovedet. Går man derimod 10 meter væk, kan man godt snakke sammen, uden for høj en tone.

#18: Det sæt kender jeg, og alle har det. Se på mig som en outsider. Jeg gider ikke have noget alle andre har. Og har hørt det sæt spille. Ikke den store oplevelse. Bassen er fin, men vil gerne have noget med endnu mere knald på :)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 19:13:33
Svar/Indlæg:
5410/123
Så har jeg hørt dem med noget tecno, og det var de faktisk ikke ringe til 🙂
Dog er det ret så irreterende, at subben ikke kan følge med resten. Når du spiller ved normal volume, spiller subben helt fint. Hvis du skruer den op på 50% begynder der at mangle bas, og det er fordi enheden ikke kan bevæge sig længere ud. Det hjælper dog nogen gange, at gå ind og forstærke subben, men andre gange bliver det bare værre.
Når du skruer længere op, for du stadig ikke mere bas, så er det egentligt bare volumen for diskant/mellemtone du skruer op fot 😕

Men det skal da lige siges, at 50 % faktisk lyder overvældende højt, fra så små højttalere. 100% er MEGET højt 😛 Det er i hvert fald et sted den ikke mangler noget 😀

Så konklusionen er:
Lyd kvali: ok..... bestemt ikke perfekt
Sub: skod.... spiller dybt, men ikke fyldigt og ikke højt
Satelit: ok

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 19:15:18
Svar/Indlæg:
5410/123
#19 Når jeg giver mine højttalere 80 watt, kan du heller ikke råbe sammen 10 meter væk 😉

Lyd til bil/scooter/pc kan SLET IKKE sammenlignes med HiFi 😉 Forskellen er SÅ enorm 😉

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-11-2007 19:39:56
Svar/Indlæg:
6368/477
#20: Jeg siger mange tak. :) Spørgsmålet er så bare, om det er det jeg skal gå efter, for jeg høre sådan ca. altid højt musik, og det skal helst være lidt mere end hvad højtalerne egentlig kan spille. Ihvertfald mine gamle højtalere. Sådan lige inden at de begynder at skratte.
Det jeg går efter er sådan set en kæmpe bass, som også kan følge med satelitterne. Men igen, så skal man jo bruge mange penge på det. Alt kan jo ikke være billigt og gøre en tilfreds.
Men tror du at en som ikke er vandt til at høre god kvalitets musik, og lytte til nogle gamle højtalere, vil kunne høre at bassen ikke kan følge med?
Skal lige siges at i mange bil anlæg, nu snakker jeg brian'er. Mange af deres anlæg, kan jeg meget nemt høre at bassen ikke kan følge med de andre højtalere. Er det sådan, at jeg så sikkert også kan høre kvaliteten på de højtalere her?

#21: Hehe det ved jeg. Men tænkte faktisk på. Jeg kan skaffe en helt ny 1800watt bil forstærker. Mon det er muligt at lave sådan, at den kan kobles til en stikkontakt på 230 volt (eller hvor meget det nu er), og så koble nogle fine højtalere der til? Synes nemlig ikke bil højtalere er så dyre, men så igen, vil bassen kunne følge med der?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 22:06:27
Svar/Indlæg:
5410/123
#22 De her højttalere kan helt sikkert spille højt 🙂 Når du skruer højt op, holder bassen bare op med at følge med op, så du egentligt bare skruer op for sateliterne.

For det første, så kan man ikke sætte en anden forstærker til. For det andet, vil den sprænge hvis du ga' den 1800 watt. For det tredje, ville du aldrig kunne trække 1800 watt ud af den. For det fjerde ville det lyde af helvede til. For det femte, er det ikke et spørgsmål om, at den ikke for strøm nok. Enheden kan ikke fysisk flytte sig længere ud af boksen.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
19-11-2007 20:35:33
Svar/Indlæg:
6368/477
Nåå på den måde. Troede at du mente at bassen ikke kunne følge med, sådan at bassen kommer til at halte efter, så at bassen kommer få milisekunder for sent, iforhold til sattelitterne.

Men angående det med forstærkerne. Så er det en forstærker til en bil der køre på 12V. Jeg kan få den til 150kr. Så tænkte jeg at hvis jeg købte en kæmpe bass til en bil, og satte den ind i en kasse, og købte nogle gode diskant højtalere, til en bil, og fik dem bygget i en kasse også, om det så ville kunne spille godt nok.
Men jeg ved ikke om man kan få en transformer som transformere fra 220V til 12V.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 07:55:15
Svar/Indlæg:
5410/123
#24 Nååå, nej nej. Den er quick nok 🙂

Man kan sagtens få sådan en transformer. Men du mangler lige et par ting der.... hvis du vil lave det, skal du også have dig noget mellemtone. Det er ikke noget problem. Men du skal også lige huske, at du ska' ha' dig et delfilter. Men det er heller ikke noget problem. THansen.dk

Du kan evt. tilføje mig på msn, hvis det er 🙂
Claus@lindquist-henriksen.dk

Ja, det må i andre da også godt 😛

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2007 12:10:13
Svar/Indlæg:
2600/84
21#
Kommer da an på hvad man har sat i sin PC ^^

Jeg har f.eks. X-Fi Platinum, 2 forstærkere og 8 højttalere (altså 8 enclosures, ikke 8 drivere)i forskellige størrelser.
Har aldrig hørt noget bedre spille, og har efterhånden været omkring.

Edit: men det skulle ikke undre mig om det er et tilfælde. Højttalerne er mellem 5 og 35 år gamle, og rummet jeg sidder i er sikkert også tilfældigvis akkustisk perfekt. Jeg har ikke betalt en øre for noget af det, har fundet/fået det alle mulige steder.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
23-11-2007 20:04:20
Svar/Indlæg:
6368/477
Claus: Jeg har tilføjet dig til MSN. Min er: jesper.lammert@jubiimail.dk Så ved du hvem det er, når den popper op :)

Nick: Lækkert at det er noget du har fået. Vi har også, inde i stuen, nogle sindsygt gamle højtalere min mor har givet 500kr. for. Det kan satme larme. Uden bass overhovedet, altså ren diskant, kan de ryste min dør, som er ca. 15 meter fra stuen. Med bass - ja, det giver vel sig selv :)