Vista læser helt vildt meget fra min harddisk

Software d.  18. november. 2007, skrevet af torstenk
Vist: 1705 gange.

torstenk

Overclocker
Tilføjet:
18-11-2007 18:09:09
Svar/Indlæg:
92/29
Ja som topic siger så er jeg skiftet til Vista for ca. 1 måned siden. Men når min computer står i idle så står den og læser meget oftere fra min harddisk end xp gjode.

Jeg har et Gigabyte P31-S3L
2 gb ram pc 5300 Kingston
E4300 @ 3 ghz
En raptor og to IDE harddiske
Søndergård

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 18:17:03
Svar/Indlæg:
333/30
Tror det er fordi den indeksere dine filer så søgefunktionen er optimeret hele tiden.. Uden at være sikker, men det samme sker for mig når jeg har vista på maskinen - specielt de første par uger efter installation..

Well det er ihvertfald sådan det giver mening i mit hoved..

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 18:19:40
Svar/Indlæg:
2356/28
Det er også superfetch der gør at vista skriver en masse informationer til RAM.

Dette gøres for at du kan få hurtigere programstart i programmer du tit bruger! Det er også i XP (prefetcher)

Superfetch virker glimrende med Readyboost! (USB sticks f.eks)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 18:21:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det er nok pga. to ting:
1: Indeksering (som #1 siger)
2: Defragmentering, det ynder den at gøre i begyndelsen

Men pointen er, at du ikke mærker det. Så snart du begynder at bruge computeren igen, så stopper den. Lidt ála (læs: meget ála) Mac OS X...

korben

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2007 18:45:01
Svar/Indlæg:
1081/251
jeg håbber lige med her (sorry) men min gør det også og jeg har kørt med Vista siden den kom ud. Det er næsten som om den køre et virus scan eller spyware scan. Men jeg kan bare ikke se nogle progammer der køre.

Og den gør det også når jeg bruger min pc. Det er tit efter boot og ca 30-60min frem hvis min pc ikke har været brugt et par dage..

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
18-11-2007 20:01:13
Svar/Indlæg:
1142/59
Lige siden man begyndte at bruge NTFS har harddiskene arbejdet særdeles meget. Det er der intet nyt i, men med alle de Vista features osv. så kan man nemt høre forskel hvis man har kørt med XP og går til Vista. Vista bruger generelt bare harddiskene meget og hvis du smider meget data på, så regn også med at de arbejdet ret tit. Som nævnt tidligere skyldes det indeksering samt en masse pagefile ændringer, som man bare må leve med.

djk

Superbruger
Tilføjet:
18-11-2007 22:41:28
Svar/Indlæg:
586/212
Ja, Vista Indeksere meget. men det kan hurtigt løses ved lige at gå ind og slukke for de rigtige services, jeg kan ikke lige finde den rigtige nu.

ikke sikker på den defragmentere hvis den står idle, det håber jeg ikke. rimelig fucked up hvis den ikke bliver helt færdig inden man afbryder den.

hvis man skal defragmentere på sin vista... brug et program der hedder power defragmenter.

#0 har du evt. sat sikkerheden helt ekstremt op. NOD32 scanner feks konstant... et par filer af gangen. ikke sikker på hvordan Vista Defender virker.

der er garanteret et ton af HDD optimerings guider omkring Visa på nettet...

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
19-11-2007 09:32:32
Svar/Indlæg:
1190/28
Slå diskindex og system restore fra.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2007 09:47:08
Svar/Indlæg:
6293/359
#0 Jeg plejer som noget af det første jeg gør, når jeg har haft formateret, at slå indeksering fra, ved at højreklikke på dine disk ikoner, og så vælge egenskaber og fjerne fluebenet i "brug indeksering for hurtigere søgetider". Dette skal ikke misforstås med hurtigere søgetider på din disk, men at når du selv søger på disken, kan det gå hurtigere.. men hvor tit bruger man den funktion? jeg gør ikke, og vil heller ha mere diskperformance, som man jo får, ved at deaktivere indeksering.

yderligere så kan du slå planlagt diskfragmentering fra, og så selv gøre det engang i mellem, med fx. programmer som Perfectdisc eller Diskeeper.. vil dog anbefale førstnævnte...

har du 4gb ram kan jeg anbefale at sætte pagefilen til 512mb på et drev modsat Vista og så køre med en 2 eller 4 gb hurtig USB-stick med Readyboost funktionen...

yderligere kan man købe en harddisk med 256 flashhukommelse - det har jeg dog prøvet, men jeg syntes ikk rigtigt, at jeg kunne få det til at virke eller mærke forskel, så de røg retur de hybrid-diske... 😉

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2007 10:00:25
Svar/Indlæg:
3943/44
Der skulle også være en bug i vista som har noget med det at gøre, det skulle i hvert fald gøre det noget mindre i SP1

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2007 10:06:10
Svar/Indlæg:
6293/359
SP1 gør helt sikkert noget ved performance i Vista... Det vil fx. tage 1min kortere tid at pakke en DVD-ud og kopiering af filer m.m. vil også tage væsentlig kortere tid...

og 3dmark vil også blive meget bedre... det lover godt - dejligt det snart er januar, og se hvad de nye intel cpuer og AMDs nye X2-grafikkort kan

shadowflip

Overclocker
Tilføjet:
09-03-2008 16:14:38
Svar/Indlæg:
1/0
#8 - må man godt fraklikke "indeksering" på sine main harddrives ting?.. altså, c-drevet fx?

- Line