Windows XP, et lille tip fra undertegnede...

Software d.  20. november. 2007, skrevet af NoNig
Vist: 2675 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 00:08:32
Svar/Indlæg:
23132/740
Disclaimer:
Først og fremmest vil jeg gerne sætte en tyk streg under, at jeg på ingen måde støtter pirateri og dette absolut ikke skal tolkes som en opfordring dertil.
Jeg er 100 % med reglerne for dette forum og behandlingen af emner vedr. pirateri og warez er bandlyst. Nedenstående skal tages for hvad det er, nemlig en måde at løse (d)et problem på, og "målet har i dette tilfælde - for undertegnede - helliget midlet".

Indledningsvis kan nævnes, at jeg har tidligere postet denne tråd: http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Min kærestes veninde havde haft sin computer til reparation hos en bekendt af hendes familie. Harddisken var gået i stykker (det var i hvert fald hans tilbagemelding), og han indkøber en ny harddisk og laver en meget fattig og nødtørftig installation.

Da hun får computeren tilbage er der hverken installeret drivere, småprogrammer (WinAmp, touchpad osv.) eller tilbehør til eksempelvis det trådløse netkort. Jeg påtager mig derfor opgaven om at få bragt computeren up-to-date.

Første problem: Det optiske drev virker ikke. Det lykkes mig dog langt om længe at få det til at virke, og mit næste mål er så at få alle drivere og opdateringer installeret. I første omgang undrer jeg mig ikke sønderligt over at der tilsyneladende er installeret "Home Edition", da hendes computer var bundlet med en "Professionel". Sure thing. windowsupdate.microsoft.com - vil ikke godkende OS, og jeg ser til min rædsel, at fyren har udstyret hendes computer med et ulovligt operativsystem.

Oprindeligt lå der jo på computeren en partition med recoveryfilerne, så jeg spørger hende om hvor den gamle harddisk er. Jeg vil da lige trække de ting ud og lægge dem over på hendes nye harddisk. Hun siger så, at fyren har valgt at beholde harddisken, for Gud ved hvilken grund (den var ikke defekt i en sådan grad, at den ikke virkede).

Jeg har, fra min gamle Toshiba, recoverydiskene til at ligge og flyde, og tænker, at dem kan jeg da lige prøve at lægge over. Det lykkedes mig aldrig rigtigt, da driverne (selvsagt) ikke virker på hendes Packard-Bell. Den installerer fint nok, men vil derefter ikke boote ind i Windows. Jeg forsøger mig med at trække installationsfilerne (I386 mappen) ud. Men jeg opgiver.

Til sidst forsøger jeg mig så med nedenstående metode:

Jeg har en brændt XP CD til at ligge, som jeg har brugt til midlertidige installationer på min gamle stationære. Den har aldrig været aktiveret på nettet eller lignende, da jeg selv altid har kørt med en lovlig XP kopi. Jeg installerede så denne ulovlige udgave af Windows XP Professional (FCKGW-XXXXX-XXXXX-XXXXX-2B7Q8). Den installerer fint og maskinen booter ind i Windows XP uden problemer.

Efter at have installeret div. drivere ville jeg se om ikke den kunne hente nogle opdateringer, men sure thing, valideringsværktøjet fangede den med det samme. Jeg kunne så vælge imellem at acceptere at mit operativsystem var ulovligt, eller direkte på siden købe mig en ny nøgle (online eller bestille en CD hos en forhandler). Det skulle være løgn, tænkte jeg, og fortsatte med at kigge lidt på google.

Jeg ville så se, om ikke man kunne ændre nøglen på et installeret operativsystem. Jeg fandt hurtigt et lille program (som mange af jer sikkert kender), og i stedet for at indtaste nogle af de foreslåede koder, ville jeg så indtaste den nøgle der står på OEM mærkaten under computeren. Den ville ikke godkende den. Så jeg gik tilbage til Microsofts updateringshjemmeside.

Og nu kommer det virkelige "tip":

Inde på førnævnte side, kom der jo to muligheder. Den ene var at købe en ny nøgle (hvilket i mit tilfælde var unødigt, da den jo stod under laptoppen), eller tjekke om nøglen nu også var ugyldig.

Jeg prøvede mulighed nr. 2, og kom videre til en anden side. Den sagde noget med, at man skulle tjekke de sidste 5 cifre i nøglen de havde fået ("...-XXXXX-2B7Q8"), om de ikke stemte overens med det der stod under computeren. Det kunne man vælge at sige ja til, eller nej til. Jeg valgte at sige nej, og blev promte sendt videre til endnu en side. Der kunne man hente et lille værktøj til at ændre nøglen i ens XP installation. Jeg trykkede "acceptér" og kørte programmet. Der skulle jeg så indtaste nøglen. Jeg gjorde som der blev sagt, og indtastede nøglen der stod under computeren. Programmet tænkte lidt i omkring 5 sekunder, og bad derefter om at computeren blev genstartet.

Computeren genstartede, og da skrivebordet atter tonede frem på skærmen var der en lille promt der stolt deklarerede, at nøglen var blevet ændret. Jeg har siden da, ikke haft nogle problemer med Windows Update, og valideringen gik igennem så let som ingen ting. Den har lige installeret Service Pack 2 og er i gang med at hente yderligere opdateringer. Og den ser ikke ud til at have fortrudt noget.

Succes! 😀

Nu vil jeg igen gerne påpege, at ovenstående på ingen mulig måde skal tolkes som opfordring til pirateri. Det har udelukkende været til formål at få førnævnte kvindes computer til at køre med et lovligt operativsystem. Det er nu lykkes.Kvinden kan nu selv sælge computeren, en gang ude i fremtiden, med god samvittighed - Jeg skal dog lige have lavet en slip-stream/recovery, som hun selv kan bruge, hvis uheldet skulle være ude.

Jeg håber det kunne bruges, såfremt der skulle sidde nogen derude med samme problem som jeg... 🙂
icer

Overclocker
Tilføjet:
20-11-2007 00:22:51
Svar/Indlæg:
33/9

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 00:25:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Nu er/var problemet jo blot, at jeg ikke havde den installation, som fulgte med computeren...

icer

Overclocker
Tilføjet:
20-11-2007 00:33:11
Svar/Indlæg:
33/9
hmm beklager, men tror så ikke jeg forstår helt 🙂 var problemet at du skulle skifte produkt nøglen?

Eller hvar problemet/løsningen/tippet at du ikke havde en clean xp og løsningen derfor er at at bruge slemme warez tricks? 😛 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 00:35:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Groft sagt, ja, til det sidste 😳

icer

Overclocker
Tilføjet:
20-11-2007 00:36:29
Svar/Indlæg:
33/9
#4 ah ok, sorry, er ikke så god til lange tekster om natten 😛

The

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 01:16:59
Svar/Indlæg:
1406/100

Ja det er en rigtig god måde at gøre det på vis ens søn lige har knækket ens windows cd kan jeg hilse at sige :yes:

riska

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 01:23:15
Svar/Indlæg:
7241/274
Man kan også kontakte microsoft og bede om en ny skive det gjorde jeg da men var for ridset til at kunne læses og vupti 4 dage efter havde jeg en ny gratis

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 01:48:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Hvordan? Det kunne jeg da meget nemt være interesseret i, da Microsoft skriver under "kundeservice", at: "Du kan ikke få en original Windows-cd af Microsoft" - hvilket også umiddelbart virkede som det mest logiske i mit hoved 🙂

riska

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 01:52:06
Svar/Indlæg:
7241/274
Det ved jeg ikke jeg ringede til dem og forklarede dem mit problem og så sagde de at de ville sende mig en ny skive med et nyt serial og det gjorde de

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 02:01:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Skulle du ikke give yderligere informationer?

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 02:08:22
Svar/Indlæg:
3485/76
#10 hvis man ikke skulle det, så skal jeg lige ind og have mig en små 100 nye serials gratis af microsoft + cder 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 02:11:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Det var også lidt dét jeg tænkte. Det er sgu da vildt nok... troede ikke at de bare gav en CD og key væk. Jeg går vel ud fra, at riska sikkert har givet dem nogle relevante oplysninger, men jeg troede sgu ikke, at man "bare lige" kunne få en ny installations CD.

riska

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 02:27:12
Svar/Indlæg:
7241/274
Jo jeg skulle give dem min produktnøgle navn og adresse og tlf nummer og hvornår jeg havde købt cden og hvor

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 02:41:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Det vil jeg da lige efterprøve. Det ville da gøre en masse ting letttere mht. slipstream osv. 🙂

riska

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 02:51:56
Svar/Indlæg:
7241/274
Det va så hut jeg visker microsoft support i sverige jeg snakkede med

Nikki

Overclocker
Tilføjet:
20-11-2007 08:21:47
Svar/Indlæg:
119/20
meget lækkert at du kunne ændre koden så den var lovlig igen 🙂

men der er en ting der undre mig, hvis du er så meget imod pirateri og ikke stætter det, hvorfor har du så er brædt xp kopi til at ligge??? bare et spørgsmål 😉

Philipsp

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2007 10:55:10
Svar/Indlæg:
886/35
#16 efter hvad jeg hjar forstået så er det fult ud lovligt at have en kopi af windows liggende, det bliver først ulovligt når den bliver installeret med en ulovlig cd-key.

ret mig hvis jeg tager fejl?

- Philip

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 11:57:08
Svar/Indlæg:
5750/124
#17 har ret, i følge kopiright loven (spørg mig ikke om den hedder det præcist) så er det tilladt at lave alle de kopier du vil af din egen cd / dvd hvis ikke der kopisikring på den, og at man kan brænde den uden problemmer, så må man lave alle de "sikkerhedskopier" som man vil, til eget frobrug vel og mærket. Det bliver først ulovligt når man bruger en ulovlig key til det, da det i sig selv ikke er ulovligt at ligge inde med en sikkerhedskopi. Der til skal så lige siges at man skal kunne bevise at man har en eller har haft en original af det brændte stykke software.

Håber at det hjæler lidt på det

riska

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 12:03:32
Svar/Indlæg:
7241/274
Du må lave en kopi af en musik cd til bilen båden sommerhuset og hvad man nu ellers har anlæg i idag bare du har originalen derhjemme

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 12:05:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Jeg vidste den ville komme... 😕

Det var en skive jeg fik stukket i hånden i sin tid, da jeg gerne ville prøve at køre med Windows XP. Jeg købte det så også umiddelbart efter, og ventede ikke - som så mange andre - indtil Microsoft fik deres validering til at fungere på Windows Update. Mine venner og nærmeste familie kan skrive under på, at jeg har kørt med et lovligt operativsystem (næsten, med undtagelse af en uge) alle dage 🙂

-> #17

Du må tage lige så mange kopier du vil, om så det er for at bryde kopisikringen eller bare have en ekstra til at ligge. Så længe det er til eget forbrug, altså at brugen af produktet forbliver inden for husstanden.

http://www.infokiosk.dk/sw1141...

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 14:13:31
Svar/Indlæg:
2576/125
Nice tip! 😛
Til lovligt brug selvfølgelig 😉

craZyfighter

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2007 16:24:07
Svar/Indlæg:
358/21
Når man køber en komputer med win og en tilhørende produktnøgle følger nøglen computeren! hvis man så vælger at installere en win kopi men bruger den samme produktnøgle på samme puter gør man ikke noget ulovligt 😛 så jeg tror det er helt lovligt!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 22:14:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Hva' nu hvis du f.eks. vil installere en OEM på en anden computer? Det er jo imod EULA'en fra Microsoft...

craZyfighter

Superbruger
Tilføjet:
21-11-2007 10:25:32
Svar/Indlæg:
358/21
ja det må man ikke det er derfor en oem er billiger! kan godt se det er lidt træls hvis man får ny computer og skrotter den anden så står man med en win man kan smide væk! 😩

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2007 18:36:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Præcis, og dét synes jeg til gengæld er lidt noget gøjl. Har du købt en computer med en OEM Windows, så har du jo også købt rettighederne til at bruge opretativsystemet. Selvom de reglerne godt nok siger, at de skal følge computeren, så er det et lidt dumt system...

But that's how thing goes...

craZyfighter

Superbruger
Tilføjet:
21-11-2007 20:35:48
Svar/Indlæg:
358/21
skifter man puter ud kan man ringe ind og sige ens bundkort er brændt af og at man har skiftet det, så plejer de at være flinke til at låse win op for en!
bare et lille råd 😀