Der er, forbløffende nok, også andet end max busfrekvens ved et board, og jeg skal da ærligt indrømme at jeg har svært ved at se mig selv vende tilbage til Nforce, ihvertfald så længe jeg kører med AMD cpu.
Nu har jeg godt nok kun haft to Nforce chipsets til AMD 64, så resten af hvad jeg udtaler mig om er dels læst rundt omkring, dels erfaret i omgangskredsen. Intet af det kan vel kaldes objektive sandheder, men mine erfaringer og oplevelser er det ihvertfald.
Det første jeg havde var et Asus med Nforce3 -250, og mit lavede samme nummer som man overalt i verden kunne læse om dengang: Hakkede og kørte ustabilt. Især, paradoksalt nok, sammen med Nvidia 66- og 6800 serien. Det røg så ud af vinduet til fordel for et DFI til AM2, men med Nforce 4 Ultra. Der i starten havde du nok ikke kunnet finde mere stabilt og velkørende board til Am2, men det skulle så være blevet forbedret siden. Det kørte nu også ganske ok, hvis man ser bort fra et par småsærheder fra tid til anden. Men efterhånden som der kom nyere spil begyndte jeg igen at se lidt af hakkeriet fra det tidligere (i mindre målestok dog), og var egentlig i gang med at tænke i opgradering da boardet en dag stod af. Hvorfor det døde? Der sad en af de fine blå Zalmankølere på chipsettet, og der ud over pustede en halvhidsig radialblæser ind på profilen for at holde tempen nede på....60c. Blæseren havde opgivet ævret, og da jeg satte mig ved compen lå chipsettempen på 85c. Dødt og borte bundkort.
Ingen penge havde man nok af, og på anbefaling af en temmelig pc-kyndig fyr jeg kender købte jeg så et AMD board. Siden da er hakkeriet blevet væk, og jeg frygter ikke mere reaktornedsmeltning. Chipsettet bruger ingen strøm, og bli'r derfor kølet med en lillebitte passiv profil. Kommer aldrig over 33-34c, i et ikke specielt velventileret kabinet.
Noget andet er så også at max oc ved std vcore og med Q&C på, er steget fra omkring 2300 på DFI'et, til 2475 på Asrock'et her. Rammene kører bedre, og kan klare strammere timings (under deres opgivne, det ku man end ikke få DFI'et til at boote på), og så er de forskellige småsærheder også forsvundet.
Jeg ved ikke om man skal rode sig ud i et top Nforce chipset for at nå de vilde oc højder, men er også ret ligeglad. Til dagligdags brug med stille og rolig oc vil jeg ihvertfald til hver en tid foretrække mit billige board med AMD chipset, fremfor de dyrere og temmeligt strømslugende Nforce nogle af mine bekendte kører med.