Internet tvinger posthuse til at lukke

Litteratur d.  22. november. 2007, skrevet af System
Vist: 951 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2007 16:01:31
Svar/Indlæg:
0/11005
Internettet har gjort livet svært for landets posthuse og mange er tvunget til at lukke.

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
Moze15

Superbruger
Tilføjet:
22-11-2007 16:10:18
Svar/Indlæg:
1235/80
jeg ved ikke om det er en god eller dårlig udvikling 😕
på den ene side viser det udviklinge, med at internettet overtager sådanne funktioner mens det samtidigt gøre folk arbejdsløse..

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 16:46:52
Svar/Indlæg:
6531/410
hvordan kan de være ved at lukke man skal squ da altid stå i kø længe for at komme til så skidt kan det da heller ikke gå med de priser de holder sig.

allando

Superbruger
Tilføjet:
22-11-2007 16:49:05
Svar/Indlæg:
622/19
Ufatteligt det ikke kan lade sig gøre med den eksplosion der har været i internethandlen de seneste år. Der må de da skovle en del af det de taber på breve ind.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 16:50:42
Svar/Indlæg:
6899/119

Prisstigningerne er jo netop en kompensation for de nedskæringer de ser sig nødsaget til at lave. Deres regnskaber er heller ikke så gode som tidligere, ikke mindst pga. den øgede konkurrence fra andre firmaer.

Men jeg kunne nu godt tænke mig de kørte lidt hurtigere med pakker. Mit 8800gt har nu været 3 dage undervejs når jeg modtager det i morgen (forhåbentlig).

PoloDude

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 16:59:53
Svar/Indlæg:
1084/4
Jeg gør da mit til at holde postbudene igang, jeg modtager da en del hardware som postdanmark omdeler, og det er da pga internet at jeg bestiller varer der skal med posten.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 17:22:58
Svar/Indlæg:
4230/89
som #4 siger, kompenserer PostDK så rigeligt, ved at lade os betale endnu mere i fragt på pakker osv...

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 17:44:56
Svar/Indlæg:
6293/359
Jeg er lige kommet hjem fra posthuset - og skulle modtage en pakke. 14 kr i gebyr oveni - værsgo at betale ...og hvorfor nu lige det? Jeg har da betalt for alt hvad der skulle betales for, endda dankort-gebyr... og så smækker de endnu et latterligt beløb oveni..
hvad sker der med vores samfund, at der skal gebyr for alt muligt..?? ja også bankerne tjener jo sindssygt meget på gebyrer.. og hvad gør vi? vi betaler gerne... det er fanme uhyggeligt du! 😉 Så kan den fede mand med griseøjnene tjene endnu mere og kan bygge endnu større og flottere og højere bygninger til alle sine firmaer...

theres something rotten in the state of denmark...
jeg fatter simpelthen ikk denne griskhed herhjemme 🤡 :no:

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 17:51:54
Svar/Indlæg:
2620/327
#7 Det står os jo frit for at vælge noget andet - du kan skifte til en bank, som ikke drukner dig i gebyrer.

Og hvad angår Postdanmark, så kan jeg ikke rigtig græde snot over, at det går dem dårligt. Jeg tror i hvert fald, jeg bruger GLS eller noget andet, næste gang jeg skal have sendt noget. I løbet af det sidste halve år har jeg ikke sendt ret meget med PostDK, men alligevel er det lykkedes dem at smadre en pakke, som jeg sendte som forsigtig (og desuden blev 4 dage forsinket), at smide et brev fuldstændig væk, og at miste en pakke på posthuset, efter at modtageren havde fået besked om, at den var kommet (den dukkede op efter et par dage, men alligevel).

Jeg synes i hvert fald, det er på tide, at jeg prøver konkurrenterne af - det kan da ikke blive meget værre 😕

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 17:58:05
Svar/Indlæg:
6181/270
#7 burde ikke opkræve gebyrer, det står ikke på deres side 😕

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 18:05:23
Svar/Indlæg:
6531/410

nej man kan ikke frit vælge hvem den man handler ved skal sende varen med.

der findes stadig ikke rigtig nogle der tager privat pakker

der er gls men de behandler pakker værrere end post dk.

jmose

Moderator
Tilføjet:
22-11-2007 18:08:21
Svar/Indlæg:
3863/538
Selvom jeg også modtager og sender en del, kan jeg sagtens leve med at have lidt længere til posthuset. Iøvrigt kan jeg godt forstå at de også skal tjene penge...Men hvis de skal tjene nogen, skal de starte med at betale ordentlige lønninger til deres ansatte...Glade ansatte = godt regnskab. Det er bevist gang på gang. :yes: Jeg kender iøvrigt fællestillidsmanden på Vejle posthus. Efter 21 år´s ansættelse ligger han på 22.000 pr mdr. Bevares man kan sagtens leve af det...men alligevel....

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 18:14:18
Svar/Indlæg:
3011/103
Det er svært at finde en god konkurrent til PostDK desværre, selvom jeg virkelig gerne så det. Gennem de sidste par måneder er det lykkedes dem at smide to vigtige breve væk og bruge 3-4 dage om at levere næsten alle mine pakker. Ud over det kommer de fleste af dem slet ikke med omdelingen, men bliver bare leveret direkte på posthuset, selvom de burde være med omdelingen og der er betalt for det.
Jeg har ingen tiltro til PostDK mere what so ever! Var der bare et andet firma der var gode til at levere privatpakker og post ville jeg gerne bruge det. Regeringen burde gribe ind, så vi kan få et bedre nationalt postsystem.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 18:42:27
Svar/Indlæg:
4230/89
nej desværre er der ikke rigtig noget alternativ...

lige især der hvor jeg bor, er der problemer, for jeg ligger lige på kanten af 2 forskellige postzoner, så nå pakken kommer til byen, ligger den i en postzone.
men når den kommer med udeling, og jeg ikke er hjemme til at modtage den bliver den lagt på et andet posthus(i en anden postzone)...

når jeg så tager ned på posthuset efter arbejde, for at hente min pakke, får jeg jo at vide den at den ligger på det andet posthus.
så kører jeg(13km) til det andet posthus, bare for at få at vide, at den ikke er kommet tilbage dertil, men nu ligger på et lager, eller i en postbil, til dagen efter :no:

det er sket ihvetfald de sidste 4-5gange jeg har fået noget tilsendt, og det ligger hver eneste gang +1 dag på leverings tiden...

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 18:46:11
Svar/Indlæg:
6293/359
Nej jeg kan faktisk blive stiktosset over, at det er blevet "normalt" at der er gebyr på noget... hvad skal det til for? det kan da kun være for, at chefen for det hele har mere til sig selv... jeg afskyr denne tankegang

vi tager alt alt for meget for tingene i det her land... en fadøl på en normal cafe i kbh. 80kr værsgo at betale... eller et normalt hus ved Århus 3-4 mill.

der er da gået helt "von and" i den :no:

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 18:49:21
Svar/Indlæg:
6293/359
#13 jeg er også holdt op med at få sendt til min dør - for posten kommer altid kl. 10.. og der er 90% af alle folk jo ligesom på arbejde.... de er før kommet om aftenen - ganske rart.. men ok - jeg tænker: vi har nydt godt at det i nogle år - og nu er der så andre der for glæde af aftenposten, så det er okay med mig - vi skal jo alle være her

men dit eksempel burde man da kunne gøre et eller andet ved - det er jo helt storm P og ude i hampen

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2007 18:56:57
Svar/Indlæg:
14079/622
Ja jeg forstår godt nok heller ikke, hvad der får posthuse til at lukke, og priserne til at stige.
Men lad da bare post danmark blive mindre, hvis der er et bedre selvskab, der kan tage over. Der er jo ikke grænser for, hvad postDK smider væk(/rapser) og leverer forkert. Samtidigt er 60kr for en pakke der bliver smidt rundt også rimeligt meget synes jeg.
Dermed ikke sagt, at jeg hader postvæsenet generelt. En af mine veninder leverer post hos mig, så det er dejligt nok. 😛

->#14

Nu ved jeg ikke, hvor ofte du har været i københavn. Men næsten over det hele, er priserne faktisk rimelige. Den pris du nævner, er måske et enkelt sted i nyhavn for stor fadøl? Jeg har været i byen mange gange i kbh, og jeg har i hvert fald aldrig givet så mange for en øl. Føler mig allerhøjest taget i røven, når en alm pils koster 28kr eller lign. 🙂Der vil jo altid være steder, hvor de tager overpriser. Forretningerne tager jo de priser, markedet kan bære. Tag fx. den rige del af Moskva, der er cirka lige så dyr som kbh.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 19:05:31
Svar/Indlæg:
6293/359
#16 det lyder da hyggeligt med sådan en post-veninde 😉

nej det er ikke så tit jeg er i kbh, så jeg har nok været de mest "kendte" steder hvor priserne er højere... men igen hvorfor? fordi der er mange mennesker og de gerne betaler, fordi de ikke har noget valg. Om ikke andet så er det den dyreste by i 2 ud af 3 bedømmelse-kriterier at bo i i hele verden... Og det var bedømmelser som øl, burgere og boligpriser...

7-9-13 - jeg har dog at sige om postdk, at de aldrig har smidt noget væk eller ødelagt noget for mig eller været forsinkede eller noget. Så det er da en positiv oplevelse trods alt.... Så må jeg bide i mit sure æble og sige at de 14kr til og for ingenting var godt givet ud 😉

immortaldk

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 20:41:21
Svar/Indlæg:
1166/120
Jeg synes det er synd for postdk, men det kan ikke undgåedes. Tænk lige, i løbet af de næste 10 år måske lidt mere, vil postdk blive opkøbt af et eller andet fragt firma. Kun fordi alle breve ville sendes kun elektronisk. Lige nu er jeg ligeglad hvad det koster for at sende et blev eller en pakke, men jeg regner med at prisen vil stige i de næste år.

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 22:52:53
Svar/Indlæg:
1762/50
Det lokale posthus i Haslev er også lige blevet lukket ☹
Nu må jeg i SuperBest og afhente mine pakker! bag en enkelt disk nær Kiosken! :no:

Eskimow

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2007 23:21:26
Svar/Indlæg:
431/38
Sikken en skam at alle posthusene lukker, det er da ellers altid der jeg og mine venner hænger ud... o.0

Razzia

Overclocker
Tilføjet:
23-11-2007 00:24:40
Svar/Indlæg:
2/0
Ser man det fra Post Danmarks side, så er det svært at drive en profitabel forretning.

De er forpligtet til at levere breve og pakker samt tømme postkasser over hele landet.
Brevmarkedet bliver helt frit i 2009 (dvs. at monopolet forsvinder), men Post Danmark skal stadig hente post ude på lars tyndskids mark. Konkurrenterne som kommer ind, bestemmer selv, hvor de ønsker at levere. Det medfører, at de steder hvor det er profitabelt at hente og levere post, der stjæler de markedsandele fra Post Danmark. Dvs. at Post Danmark taber omsætning de steder, hvor de tjener penge, men de taber stadig penge de steder hvor det ikke kan betale sig. Postbudene skal også stadig rundt til alle ejendomme, selvom ejendommen i snit kun modtager 1 brev om dagen, hvor det tidligere var 2. Selvom brevmængden halveres, så gør det ikke ruten kortere og derved stiger prisen pr. brev.

Desuden forventes det, at brevmængden falder til et meget lavt niveau (kan ikke huske tallene) i løbet af de næste 10 år.

Pakkemængderne stiger godt nok, men der kom stille og roligt mere konkurrence, bl.a. fra GLS.

Desuden vil de ansatte hos Post Danmark også gerne stige i løn i takt med resten af samfundet. Udgifterne til diesel stiger også, når oliepriserne stiger. (Post Danmark kører ca. 110 mio. km. om året)

Alt det ovenstående er medvirkende til, at indtægterne falder, mens udgifterne stiger.

For at modvirke det, forsøger posten at bevæge sig ind på nye markeder og optimere arbejdsgange i det nuværende system samt opkøb af andre virksomheder.

F.eks. købte man 2004 Data Scanning som yder den service, at de scanner fysisk post og sender det pr email til kunden i stedet. Indtægterne herved forsvinder også når de fysiske breve forsvinder.

For at udnytte, at ens postbude alligevel skal ud og cykle ruten, så er Post Danmark også begyndt at distribuere reklamer.

For et par år siden blev 50% af det Belgiske postvæsen opkøbt, hvilket på længere sigt gerne skulle give øgede indtægter, men som man har kunnet læse i pressen flere gange i år, så kan det desværre mærkes i dette års regnskab, da der er en kæmpe engangsudgift i forbindelse med førtidspension til nogle medarbejdere i Belgien.

Derudover har man opkøbt Budstikken A/S, samt store aktieposter i Transportgruppen A/S, Pan Nordic Logistics A/S og E-boks A/S.

Optimeringerne af arbejdsgangene samt ovenstående opkøb skal gerne rette op på den skræntende økonomi, men det kommer desværre nok til at medføre, at nogle får længere til deres posthus/postbutik end de har haft tidligere samt andre services bliver lidt dårligere. Det er ikke for at genere kunderne at det sker, men simpelthen for at ruste virksomheden til de udfordringer der kommer de kommende år.

Jeg tror og håber de klarer sig godt igennem.

(Som nogen måske har gættet, så er jeg ansat og aktionær i Post Danmark, men skriver 100% på vegne af mig selv)

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 01:09:10
Svar/Indlæg:
4156/111

Trist 🤡

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 06:43:34
Svar/Indlæg:
1881/217
Jeg må nok sige, at jeg har lidt svært ved at have sympati for Post Danmark.

I Randers ( ved ikke om det er lands dækkende ), tager det 4 dage om at få en pakke frem eller tilbage.
Jeg bestiller en hel del over nettet, som så mange andre også gør, og Post DK reklamere med, at det er "dag til dag levering", det er så mænd også fint nok, men uanset om man er hjemme eller ej, så banker/ringer post budet ikke på døren, og jeg kan finde post opkrævningen i postkassen, når jeg så finder post opkrævningen, så står der at jeg kan afhente dagen efter inden kl 16:30, selv om de er åbnet til 17:30 hver dag (så er vi oppe på 3 dage), ikke nok med det, så når jeg kommer på posthuset, for jeg besked på, at hvis jeg ønskede at afhente den dagen efter er det på Randers pakke omdelings central (udfordringen er så, at de ikke udlevere pakker til Privat personer), så jeg skal vente en dag mere (4 dag) på posthuset, det er da rocker service der vil noget 😲

Så konklusionen er så, at dag til dag levering, er mellem posthusende og centralerne.

Taget overstående i mente, så koster det 80(+),- at sende eller modtage en pakke pr. efterkrav inkl. 14,- i gebyr, dvs. tæt på 100,-, da kan sgu da kun gøres bedre.

En anden ting er om det ikke snart går op for dem, at ca. 80% af Danmarks befolkning har 8 til 16 arbejde (andet sted end hjemme), og derfor ikke kan være hjemme til at modtage pakkkerne, og derved omgåes en masse irritation over pakkerne der ikke leveres.
Men det kommer stadig ikke til at betyde noget for mig, da postbudet ikke ringer på alligevel :'-( 🤡

/Edit : Nååh ja. Hver gang, jeg har modtaget en pakke, som er omdelt via Post bud, så kan jeg ALTID(!!!!) finde den skide lille label/post-flappe som de skal hive af post opkrævningen, ligge og flyde foran min post kasse!!!

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 07:33:16
Svar/Indlæg:
2576/125
#23 Kan da godt se det er et problem, men du kan nok ikke få postbudene til at køre ud om aftenen, de er jo også mennesker vil da ikke være dårligere stillet end vi andre. Men selvfølgelig kunne de jo undersøge om der ikke var mulighed for at lave en aftenrunde med pakkerne, hvor de kun kører hen til de husstande, som skal have en pakke leveret. Det ville være en service, og heller ikke stille så store krav til de enkelte postbude. 🙂

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 08:25:04
Svar/Indlæg:
1028/33
u all want Chees with ur whines 😛

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 08:52:57
Svar/Indlæg:
1881/217

Sådan som jeg ser det spilder de mine men i aller højeste grad også deres egene resurser.
80% af befolkningen arbejder som sagt mellem kl 8-16, hvor det så er på det tidspunkt de vælger at bringe pakker ud - det er et resurse-spild på 80%.
Dertil vælger de så at folk skal afhente deres pakker selv på posthuset, det er yderligere et resurse spild af mine og alle andres resurser ved at påtvinge folk ud for at hente deres pakker selv, som folk har betalte dyre domme for at få bragt ud.

Det er bare ikke i orden, iflg. min mening 🙂

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 10:07:29
Svar/Indlæg:
2145/218
Da jeg arbejdede som postbud fik vi altid af vide at post mængeden er faldende men der var lige meget hele tiden og udover det tjener postdanmark kassen på adresse løse forsendelser det vil sige reklamer, da jeg arbejdede der for ca 2 år siden havde postdanmark på første kvartal et kæmpe overskud og regnede med på årsplan at skovle ca 600 mill i overskud ind så de skal ikke komme og sige det går dårligt for selve virksomheden.

nAlen

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 11:38:26
Svar/Indlæg:
687/9
Kunne være man skulle lave en lille "FAQ" artikel om postomdeling og PostDK som virksomhed generelt. For der er altså et par stykker af jer der skyder forbi, men samtidigt også et par stykker der rammer hovedet på sømmet.

#21 Du lyder lidt som min leder :D

Razzia

Overclocker
Tilføjet:
23-11-2007 11:43:09
Svar/Indlæg:
2/0
#28 - Det er jeg nu ikke, er ikke nogen form for leder, er bare løn slave. :)

Jeg ønsker såmænd bare, at de får rettet op på skuden, så overskudet ikke bliver ved med at falde. Gode regnskaber hjælper også på aktiekurserne. :)

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 19:42:23
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg har ikke det store tilovers for post Dk.
Der er tit at jeg her oplevet at budet ikke har været inde og banke på de dage jeg har været hjemme og bare har lagt en seddel som man ingen gang kan læse. Så lejer jeg DVD´er over nettet og de kommer heller ikke altid fordi at de bliver væk i posten eller bliver forsinket i over en uge.
Men det er ikke budets fejl men ledelsens fejl. Hvis man behandler medarbejderen dårligt så vil medarbejderen ikke gide at gøre noget som helst ekstra for firmaet. De har alt for travlt, får en ringe løn, bestemmer ingen gang hvornår de skal have ferie eller afspadsere, de ved ikke hvornår de har fri så de kan ingen gang lave en aftale efter arbejde til en bestem tid, de har ikke tid til at have noget socialt med kollegaerne, de har dårlige arbejdstider, de bliver hurtigt kørt ned, de bliver meget syge på grund af dårlig påklædning og forståeligt manglende respekt for firmaet, de bliver hurtigt slidt ned og de har som sagt en dårlig ledelse.
Jeg har aldrig selv arbejdet i post dk men kender en del der har.
Post dk skal heller ikke klage over manglende indtægter da de tjener så meget på pakkeomdeling netop på grund af Internettet.
Hvis vi skal snakke om arbejdsløshed så skal vi tænke på de små reklameomdelere der står uden arbejde fordi at post dk har tager deres arbejde fra dem.

EDIT: #16 Sådan en vil jeg også have mig. 😛

CoolerX

Overclocker
Tilføjet:
23-11-2007 21:35:18
Svar/Indlæg:
34/0
Ved ikke om man kan generalisere, det er åbenbart meget forskelligt, hvorledes vi modtager post her i landet.
Er selv meget tilfreds. Jeg modtager en del pakker hvert år (vel omkring 100 årligt). Det er MEGET sjældent jeg opdager forsinkelser. Bestiller en del hos f.eks. SHG (Jylland), og derfra kan man følge pakken, som ofte er afleveret på det lokale posthus efter kl. 20, men den dukker sku altid op næste formiddag på min adresse i nordsjælland. En gang i år har jeg oplevet en forsinkelse, det var op til en weekend (den skulle ankomme fredag), og pakken kom istedet om mandagen. Har ALDRIG haft noget, der har været defekt pga Post Danmark, og kun 2 gange haft en papkasse, der var en smule ramponeret ved ankomst.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 21:47:43
Svar/Indlæg:
1058/59
#31 jeg har samme oplevelse som dig - dog bor jeg på Vesterbro, hvor der er aftenuddeling - dvs .at de begynder først at dele pakker ud efter kl. 16, så er det til gengæld en flink studerende... super initiativ 😲

Problemet er først hvis man ikke er hjemme, de fastansatte på posthuset er ikke dem løber alt for hurtigt... (det ville jeg muligvis heller ikke gøre hvis jeg viste jeg også sad der om 20 år ... og stadig fik for lidt i løn, og utilfredse kunder).

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 22:05:07
Svar/Indlæg:
2823/238
Har lige bestil hos shg, bestilte om aften og fik det med posten næste morgen(bor i KBH)...
Postbuddet kender mig nu rimelig godt, fordi at næsten alt hvad jeg køber, er over nettet, med levering med posten.

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2007 03:47:26
Svar/Indlæg:
2175/21
masser af misforståelser her.

1. alm pakker i byen leveres mellem kl 15 og 21, og der er mange 37 timers folk der har de vagter.

2. det er ikke pakker post dk tjener deres penge på, det er breve som fx adresseløse.

3. de 14 kr gebyr for en postopkrævning er betaling for overførsel til afsenderens konto samt det ekstra kontor arbejde folk laver for at få det overført...det er ikke noget nyt, og har afsender ikke giro konto skal bankerne have mere i gebyr for overførslen så derfor er det 30 kr med postanvisning.....og efter 1 jan. bliver pakker på efterkrav slet ikke bragt ud, de ender på posthusene og så får kunden en anmeldelse.....hvilket nok vil gøre nogen sure, men vil spare en masse tid og bøvl for posten. så efter nytår vil det være en god ide at enten betale forud (hvilket sparer en del penge i det hele taget) eller få det sendt uden omdeling alligevel..hvis det er billigere.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2007 09:21:47
Svar/Indlæg:
6531/410

hvor jeg bor kommer de altså også før kl 12.00

hvis post dk ikke tjæner penge på pakker må de gøre noget forkert.

typisk post dk betal mere og dårligere service.

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2007 09:40:02
Svar/Indlæg:
3394/170
Hmm nedrn.. at priserne stiger og servicen blir' dårligere..

men jeg nu ikke noget imod postdk - ud over deres urimelige priser..'

Måske fordi jeg bor i en lille by på landet, selvom jeg ikke er hjemme ligger posten da bare pakken i laden. Har kun været på posthuset efter en pakke engang ud af mange mange pakker.

Tro generelt at de små post distrikter har lidt bedre service end de store.