Workstation.

Diverse d.  22. november. 2007, skrevet af Klausfalk
Vist: 319 gange.

Klausfalk

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2007 21:53:36
Svar/Indlæg:
25/14
Hej.

Idet jeg arbejder utrolig meget med 3D-programmer, er tiden (og økonomien) kommet til at få lavet lidt om på min computer.

Som sagt arbejder jeg meget med 3D-programmer - mest SolidWorks, og jeg vil høre om der er nogen der har nogle gode råd til mig om hvilke hardwarekomponenter jeg skal bruge til at lave en god workstation.

Jeg kan oplyse, at jeg har et nVidia quadro FX1500 grafikkort, som skulle være beregnet til en workstation.

MvH
Klaus Falk
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 22:01:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

En eller flere multicore processor(er), masser af RAM (og jeg mener så meget som økonomien kan holde) og gerne en røvfuld harddiskplads. Dit grafikkort, det beholder du bare.

En god "standardløsning" er f.eks. en Intel Core 2 Q6600, 4-8 GB RAM, (minimum) tre harddiske (en systemdisk og to i RAID). Bundkortet skal naturligvis være til PCI-express. Resten kan være ligemeget.

Hvis du har kabinet, mus, tastatur og skærm, så burde du kunne lave dig en fin computer til omkring kr.

CPU: < kr. 2.000,-
RAM: Kingston ValueRAM - det billigste. Kapacitet frem for hastighed.
Bundkort: Kr. 1.000,-
Systemdisken kunne f.eks. være en 10.000 rpms disk, og 2x 500 GB Samsung diske til lager.
Og så et 64 bit operativsystem, så du kan udnytte mængden af RAM.

- Ovenstående er naturligvis kun hvis du går "rigtig meget" op i det. Men jeg har lige et par spørgsmål:
1: Hvor meget må det koste?
2: Hvilke programmer bruger du?

- og i øvrigt, velkommen til forum 🙂

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2007 22:04:03
Svar/Indlæg:
315/8
De harddiske skal også være nogen der rimelig hurtige. Som noget raptor fx.
Eller måske noget raptor harddisk og så bare nogen lager harddiske på 500 gb.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2007 22:23:18
Svar/Indlæg:
5750/124
tjah... og med bundkort findes der jo specielt byggede til workstation (ved at asus laver nogle, men ved ikke om de bedre selvom prisen er højere). jeg vil ellers give #1 fuldstændig ret, masser af RAM, en CPU med flere kerner, nogle hurtige diske, og nogle store til lager.

Ellers bare held og lykke her fra!

Klausfalk

Overclocker
Tilføjet:
23-11-2007 17:39:58
Svar/Indlæg:
25/14
Hej.
Mange tak for svarene!

Ang. dine spørgsmål, NoNig, kan jeg fortælle dig, at de programmer jeg bruger er SolidWorks, Photoshop og Premiere. Det er mest SolidWorks jeg bruger.
Men det er stort set det eneste jeg bruger min computer til - altså at arbejde med disse programmer, bortset fra at være på nettet osv.

mht prisen vil jeg tro at det skal toppe ved 10.000,- hvis det da kan lade sig gøre? jeg kan oplyse, at jeg har tastatur, skærm og mus og kabinet.

MvH
Klaus Falk

Spy

Overclocker
Tilføjet:
23-11-2007 19:01:40
Svar/Indlæg:
99/18
hejsa hvilken verision af SW vil du køre samt Win
kan sige vis du vil køre med vista, skal du min have SW 2008 elleres hold dig til Sw 2007, skulle foreste hilse og sige at Sw2008, skulle der ske, en masse med brugerfladen.

hvis du går ind på SW egen side kan du se hvad de anbefalder, af pcer,
Kan sige det du skal satse på er RAM og så lige RAM, derudover skal du kikke på grafikort, det er også et stort modst,

angående hardisk plads, ja filerne fylder meget, men det er ikke det jeg vil forkusere på først,

jeg tegner i SW, og jeg har en bærbar acer travelmate 5612WSMi, den har jeg brugt i ca 1½ år, den køre fornuftig, tjaaaa ram kunne være at fortrække,

i hvilken forbiendelse bruger du SW til ??

/SPY

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2007 19:07:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Jeg skal være ærlig og indrømme, at jeg ikke selv er så bekendt med SW (med mindre vi snakker 'Star Wars'), men Ps og Premiere kender jeg så udemærket.

For kr. 10.000,- kan du få rigtig meget computer, især hvis du har alt det perifirere.

Jeg holder på, at en konfiguration med en god spand RAM, harddiskplads er 1. prioritet. En god dual- enddog quad core kan sagtens bruges. Fordelen med Premiere og Ps er, at de kan bruge grafikkortets regnekræfter, og med et Quadro i computeren (selv et ældre Quadro 4), er man godt kørende.

Men vær opmærksom på, at hvis du vil køre med 4+ GB RAM i computeren, skal du have fat i et 64 bit operativsystem. Der burde ikke være de store problemer mht. drivere osv. Men for 10 kilo, så har du en maskine jeg ville være ret så misundelig på.

Pt. sidder jeg selv og beabejder billeder og video på en laptop 😳

Off-Topic: Af ren interesse, hvilken skærm har du? 🙂

Spy

Overclocker
Tilføjet:
23-11-2007 19:07:37
Svar/Indlæg:
99/18
se mere her

http://www.solidworks.com/page...
og
http://www.solidworks.com/page...

/SPY

edit desuden skal du lige have den her

http://edbpriser.dk/Products/L...

hvis, jeg have de penge ville jeg have den 😀

Klausfalk

Overclocker
Tilføjet:
23-11-2007 23:24:02
Svar/Indlæg:
25/14
--> #5

Jeg har netop fået den nyeste student edition af SW, som er SW 2007. Jeg kører Vista Ultimate 64bit, og jeg syns det spiller rigtig godt sammen. i hvert fald i forhold til SW 2006!
Har også hørt/læst at der skulle ske meget nyt i SW 08! - især med det der SWIFT!

Jeg er i lære som værktøjsmager, og i den forbindelse tegner/konstruerer jeg meget i 3D, som et led i uddannelsen. Og blandt de forskellige CAD programmer jeg har prøvet, synes jeg helt klart SW er det bedste!
Desuden bruger jeg det også til at tegne en masse andre ting i.
Har desuden altid været glad for at tegne, og nu gør jeg det så bare mest i 3D 🙂 se evt http://www.3dchallenge.net/ hvis du interesserer dig for sådan noget også.

Ang. den 3D-mus du omtaler i #7 så tjek den hjemmside her: http://www.journeyed.com/itemD...
- købte selv en for et års tid siden, da der var et tilbud for sådan én + SW student edition 2006 for næsten ''ingen'' penge!!!!

-->#6
Jeg har en LG L1900R-BF skærm.

og endnu engang tak for de gode råd ang. hardware. dem kan der ikke komme nok af 🙂

MVH
Klaus Falk

Spy

Overclocker
Tilføjet:
24-11-2007 10:49:24
Svar/Indlæg:
99/18
ok du køre Sw 2007 på din vista maskine, har du gjort noget spicielt, har nemlig også en stasionær maskine, ´med vista, samme ver. som dig.

men syndes ikke det køre særlig godt, derfor jeg stadigvæk tegner på min bærbar, men det kan jo være jeg skulle opgrader mine ram, køre pt kun med 2048.

ps, ja den mus er da heller ikke at sige nej til 🙂
men syndes ikke jeg har penge til sådan en desvære, men det kunne da enlig være man skulle se om man kunne finde, det, da jeg tegner en del, da jeg syndes det er rigtis sjovt, samt jeg er igang med at lave eksame opgave, hvor vi konstruer i SW og laver arbejdstegninger.

Klausfalk

Overclocker
Tilføjet:
24-11-2007 11:49:40
Svar/Indlæg:
25/14
Jeg har ikke gjort noget specielt for at installere SW på min maskine. det lyder underligt, at det ikke fungerer for dig?!

off topic: hvad laver du, og hvad er det præcis du konstruerer i SW?

Hvis nogen kunne komme med nogle præcise bud på godt hardware (altså mærke, model osv) ville jeg blive rigtig glad!

MvH
Klaus Falk

Spy

Overclocker
Tilføjet:
24-11-2007 14:46:41
Svar/Indlæg:
99/18
#10 hejsa
jeg er under uddanelse til produktionsteknolog, jeg er færdig til sommer,
i forbiendelse med dette, skal vi konstruer, forskelige ting.

I forbiendelse med vores eksame opgave, har hele klassen blevet fritstille til hvad de skulle lave, i forbiendelse med det har jeg valt at konstruer et pallemagasin,
med alt dertilhørende, ting der i dette, andre i klasse fremstille andre ting,
efter vi har tegnet vores maskine, skal vi lave opslag, alså lægge vores tegning på et A0, med de ting vi syndes, der skal være der, vi skal lave arbejdstegninger, over det der menes at være behov for.

Vi skal desuden lave forskelige beregninger, på om de diminsioner vi har valt kan holde.

vi skal desuden lave noget om drift, som indbefater, at vi skal lave beregning over dækningsbidrag, vi skal kikke på noget der heder ABC-analyse, om hvorledes det kan betale sig om den omlægning,
Vi skal kikke på et frabrik layout, over fremstiling af vores opgave, hvilken maskiner der skal til.

OG OG OG en masse andet.

ps, kan være jeg skal kike på det her i julen, om jeg kan få det til at virke, ortenlig. Siden du kan burte andre også kunne 🙂

/spy