Diverse spm. ang: DVD/CD skiver, DVI/HDMI, Net.

Diverse d.  24. november. 2007, skrevet af Blue*
Vist: 270 gange.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
24-11-2007 18:19:15
Svar/Indlæg:
223/33
For ca. et års tid siden begyndte jeg at intr. mig for hardware, og siden da har jeg intet liv haft 🤣 Ej spøj til side. Der er dog stadig nogen ting som jeg ikke HELT kan finde hoved og hale i, og som jeg håber I kan være mig behjælpelig med at finde ud af, er jo oppe i årene og ikke så kvik mere.. hehe :)

Ang. DVD, CD. skiver.
Hvad står alle disse betegnelser for:

CD-R = Skiver man KUN kan Læse fra?
CD-RW = Skiver man BÅDE kan Læse og Skrive på?
CD-R Audio = Kan denne KUN bruges til Audio = Lyd?
DVD-R = Skive man KUN kan Læse fra?
DVD-RW = Skive man BÅDE kan Læse og Skrive på? (genskrivelig?)
DVD-R DL = ?
DVD+R = Nu står der et + og ikke et - ?
DVD+RW = ?
DVD+R DL = ? Skive man bruger til DownLoad? 🤣

Nogen af formaterne kan jeg naturligvis godt gætte mig til :)
--

Ang: DVI./HDMI.:

Hvis man har et grafikkort med DVI. stik og sætter en HDMI. adapter på og så selfølgelig en HDMI. ledning som går til et TV. fx., vil man så kunne føre lyd igennem, som med et "rent" HDMI. stik?.. Nej vel?
--

Ang. brænding af film CD'er:

Når jeg brænder en film over på en DVD skive, så oplever jeg at den ikke virker på min seperate DVD-afspilleren, men virker fint på PC.'en? Har jeg valgt et forkert brænde format mon. Bruger Nero og tja der er jo ikke så meget at tage fejl af, det er jo rimeligt nemt.. eller.. så bare ikke for mig *g*. Nogen der oplever lign.?
--

Ang. deling af net.

Vil gerne splitte min linie op, til 2 PC'er. Hvad er det nemmeste.. en splitter, en router, en hub?. Skal ikke kunne føre data imellem de 2 PC.'er, men blot dele linien.
--

Det var forløbig lidt, håber der er en der kan bringe lys over mine spm. :)

Venligst.
Karsten
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2007 19:43:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hej hej

CD-R = CD-Recordable
CD-RW = CD-ReWriteable
CD-R Audio = Kvaliteten er velegnet til lyd, disse diske er ofte også lidt dyrere.
DVD-R = DVD-Recordable
DVD-RW = DVD-ReWriteable
DVD-R DL = DVD-Recordable Dual-Layer (eller "Double-Layer") - Diske med 8.5 GB plads
DVD+R = DVD+Recordable
DVD+RW = DVD+ReWriteable
DVD+R DL = DVD+Recordable Dual-Layer - Diske med 8.5 GB plads

Forskellen på + (plus) og - (minus) er i dag minimal. Men for lang tid siden, da DVD'en blev introduceret, var der flere firmaer som ville have hver deres standard indført. Lidt alá 'VHS vs. Betamax', 'Blu-Ray vs. HD-DVD' osv. Den ene standard hed + (philips, pioneer osv.), mens minus faktisk blev bakket op af resten af industrien.

Der var nogle fordele ved det ene, som f.eks. at det var hurtigere at brænde skiver. Men igen. De forskelle er i dag minimale, da de fleste brændere og læsere, kan håndtere begge formater. Det er lidt ligesom en tysk og en dansk udgave af 'Harry Potter'. Der står det samme i, de kan de samme, vejer det samme, koster det samme, men måske den tyske udgave er bedre til tyskere?!

Men sådan er det ikke længere.

---

Dit grafikkort skal kunne transportere lyden ud, det er de færreste der kan det. Så du skal have et grafikkort med "ægte" HDMi port, for at kunne udnytte det.

---

Husk at brænd det som "DVD-video" og ikke en datadisk. Ellers bliver filerne ikke konverteret til et format som DVD-afspilleren kan forstå. Mange nyere (og billigere) DVD-afspillere kan faktisk uden problemer afspille; avi, mpeg, wmv og divx (avi) videoer. Men for en sikkerheds skyld, så burde du lade dit brænderprogram håndtere dét. Det står altsammen i dokumentationen til programmet.

---

Jeg ville anbefale en router eller switch. Hvis du har StofaNet, så skal du vælge en Switch, medmindre du vil køre med "always-on", så kan en router anbefales. Hub's der stort set uddøde imellem de almindelige forbrugere, og priserne på switches er rigtig lav. Du kan f.eks. købe en ok switch, til omkring kr. 100,-

En router af ok format, koster omkring kr. 4-500,- 🙂

---

Håber det kunne bruges. Og held og lykke med det.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2007 22:29:22
Svar/Indlæg:
5750/124
#1, så vidt jeg ved, så skal ens GFX bare understøtte HDMI med lyd, for at man kan smide lyden igennem. Det kan fx HD3870, det er godt nok ikke 7.1, men 5.1, hvilket jo er rigeligt, det er jo nok bare med en højtaler og Mono (jeg kan fx. ikke udnytte andet, lige meget hvor godt hardware man har, pga. mistet hørelse på et øre) 😉

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2007 01:00:04
Svar/Indlæg:
223/33
NoNig

Mange tak for et kanon svar, og også for den gode forklaring, fedt du gad tage dig tiden til det, og det kan ihvertfald bruges, tak :)