Skærmsignal forsvinder under opstart!

Bundkort / CPU d.  25. november. 2007, skrevet af mtum
Vist: 448 gange.

mtum

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2007 00:27:55
Svar/Indlæg:
280/13
Hej!

Jeg har gennem længere tid oplevet, at skærmsignalet forsvinder under opstart, men for det meste først lige når skrivebordet bliver vist, dog sker det nogen gange allerede inden log in. Det lader til at have en sammenhæng med ram, for problemet forekommer ikke, når jeg smider mine gamle 512 mb kingston pc5300/667 i maskinen, men jeg har oplevet det med 2 forskellige sæt corsair pc6400/800 og et enkelt sæt Elixir pc6400/800, både med og uden oc af maskinen. Måske sker der det, at psu leverer for lidt strøm, men er forskellen på strømforbruget overhovedet eksisterende ved skift mellem 1 og 2 gb ram?
Eller kan der være andre forklaringer? Kvalificerede bud er velkomne.

Asus P5B Deluxe Bios vers. 1101
E6600 @ 2,4-3,0 ghz
Win XP Pro, SP2
2 * 1 gb Elixir pc6400/800
Enermax Liberty 500W
Gigabyte 7950 GX2
Creative X-Fi gaming soundblaster
Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2007 00:31:03
Svar/Indlæg:
3410/199
Jeg kan da lige sige dig, at den PSU burde levere mere end rigelig effekt nok til at trække dit system, så der burde problemet ikke ligge.

Nogle bundkort er konsekvent ikke glade for nogle ramblokke, og sådan har det desværre altid været. At det dog skulle ske med ram fra to forskellige fabrikanter lyder meget lidt sandsynligt, dog.

Du har checket temperaturerne på dit grafikkort osv? Evt. prøvet med et andet grafikkort? Kunne også være en god ide at reinstallere driveren til grafikkortet.

EDIT: Evt. prøv med den anden DVI-udgang på dit grafikkort. Har selv prøvet et 7950GX2, hvor den ene DVI-udgang bare var underlig.

mtum

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2007 01:23:05
Svar/Indlæg:
280/13
#Tak for svar.

Det med ram og bundkortskompatibilitet er jeg bekendt med.
Det med psu er jeg sådanset enig i, men psu´en er vist et par år gammel, og sådan nogen har det vist med at miste noget ydelse med tiden. Men hvis systemet manglede strøm, så ville man vel heller ikke kunne trække spil som bf2 og cod4, når opstart lykkes. Nvidia-consolen ville vel også advare om for lidt strøm, længe inden man oplever sådanne problemer.
Drivers har været afinstalleret og reinstalleret utallige gange, i starten med kortvarig bedring, og jeg har prøvet mange versioner med samme resultat.
Jeg har lige skiftet til den anden dvi-indgang og håber, at det løser problemet, men så virker det bare mærkeligt, at det altid er under opstart, og aldrig midt i et spil, at problemet opstår. Og hvis det var noget med dvi-indgangen, så lyder det også mystisk, at problemet forsvinder ved skift af ram.
Så alt i alt er jeg lidt på herrens mark.

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2007 15:36:33
Svar/Indlæg:
3565/372
Lyder meget som et defekt grafikkort, du kører f.eks. kun i 640 x 480 opløsning, inden den når til log-in, og så kan det være fordi at de gfx ikke altid kan magte de høje opløsninger, dvs. at dit gfx kan være defekt, for næsten alle grafikkort i dag kan køre i en forholdsvis stor opløsning!

Håber det gav mening?

Ambroz

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2007 15:57:34
Svar/Indlæg:
43/10
Har (haft) samme problem.

Efter hvad jeg kunne finde på nettet, er det muligvis nvidia driveren der fuckede alt op.

Muligvis er din EDID i selve skærmen korrupt. Min kan ikke køre native 1280x1024 60Hz mere, men kan godt med højere Hz. Så nu kører jeg 70hz, og det virker.

Hos mig skete det lige pludselig efter en lille omgang UT demo. I første omgang klarede en system restore det, men driveren skulle opdateres ( kan ikke huske version), og så havde jeg balladen igen.

Prøv at unplugge din skærm under opstart, sæt den til når Windows er startet, og tag den derfra.. Det var ihvertfald sådan jeg "løste" det.
(helt fixet er det ikke, men gider ikke pille mere ved det :) )

Alt det tekniske Nvidia driveren, efter sigende, fejlede i, må du google..

Dunno om det er samme problem hos dig, men det var mine 25 øre.

mtum

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2007 18:30:29
Svar/Indlæg:
280/13
#3 og #4
Begge dele lyder meget fornuftigt, men så kan jeg bare ikke begribe, hvordan problemet så kan løses, ved at jeg smider 2 gange 512 kingston valueram i maskinen i stedet, hvis fejlen ligger i gfx eller skærmen. Og der er næppe tale om defekte ram, da de lige er byttet for 2. gang.

Dog vil jeg helt klart prøve at fjerne skærmstikket næste gang, jeg oplever problemet.

Kan denne type fejl regnes som værende et symptom på et ustabilt oc??

Ambroz

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2007 18:38:23
Svar/Indlæg:
43/10
Aner det ikke..

Hos mig blev jeg nødt til at slukke / tænde på væggen, for at der overhovedet ville komme signal til skærmen under POST, efter et "skærm-nedbrud". Sikkert for at cleare et eller andet i enten skærm eller BIOS..

Måske er det det, der også gør det hos dig?? Altså stoppe al strømtilførsel mellem udskiftning af RAM?? 😕

mtum

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 18:11:14
Svar/Indlæg:
280/13
Nope... Hidtil har problemet slet ikke været forekommet, når jeg har kørt med kingston ddr-2 pc5300/667.

Opdatering: Nu har jeg forsøgt med en formatering af maskinen, hvilket tidligere har hjulpet. Dog virker det som om, der sker en gradvis forværring af gfx. I cod4 var alle skikkelserne blevet til sorte skitser uden detaljer af nogen art. Så ville jeg naturligvis lige teste bf2, hvor computeren genstartede nøjagtigt, da banen var loadet. Jeg nåede ikke engang at se noget af banen. Herefter begyndte den samme adfærd mht. bootproblemer igen, og jeg har igen måtte smide kingston i for overhovedet at kunne boote. (BF2 crasher stadig efter endt load af maps)

Lyder det ikke som om, at mit gfx er ved at dø?

Ambroz

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2007 21:23:30
Svar/Indlæg:
43/10
Tjoh, det lyder det egentlig som..

Dog har jeg ikke nævneværdige kvalifikationer til at bedømme det, men hvis man kunne gamble på det, ville jeg satse.. 🙂

mtum

Overclocker
Tilføjet:
01-12-2007 23:25:05
Svar/Indlæg:
280/13
For god ordens skyld ville jeg lige fortælle, at fejlen er fundet. Jeg skulle bare manuelt give rammene lidt mere volt, da de åbenbart får for lidt på "auto".
Om dette så er normalt, eller om psu/mobo er lettere defekt står så hen i det uvisse.