Computer i sort?

Bundkort / CPU d.  25. november. 2007, skrevet af Storetue
Vist: 223 gange.

Storetue

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2007 01:00:07
Svar/Indlæg:
2/1
Hej drenge!
Jeg har sku et underligt problem. Min stationære computer gør vrøvl efter jeg smed nogle flere ram i den. Konfigurationen ser sådan ud:
ASUS P5B Premium Vista Edition
Core2Duo e6400
2x1 gb Corsair XMS2
BFG geforce 8800 GTS
WD74 med 10000 rpm
Chill super silent 510w
Vista Ultimate x64
Jeg plejer at køre min CPU på 3,0 ghz, og det har kørt problemfrit I et lille års tid. Igår prøvede jeg at smide 2x1 gb ram (magen til de andre) i maskinen og her sage den stop. Det underlige er at den ikke kan køre lige så højt en frekvens på CPUen og at bios kun kan se 3 gb ram, selvom der sidder 4 i maskinen. Og det virkeligt mærkelige er at CPUZ kan se 4 bg i windows. Bundkortet understøtter selvfølgelig 8 gb ram, så det er ikke der problemet ligger.
Hvorfor kan maskinen ikke se alle rammene og hvorfor kan den ikke klare at blive overclocket over 2,5 med de flere ram????
Jeg har overvejet om det er min strømforsyning der er for lille. Men jeg ville ikke investere 1k i en ny hvis det ikke er nødvendligt,
Jeg håber nogen kan kaste lidt lys over sage, så giver jeg en øl!
Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2007 01:04:30
Svar/Indlæg:
2356/28
Med 4x1GB i maskinen er din NB kommet lidt på overarbejde, giv den lidt mere volt og giv til at starte med dine ram lidt løsere timings. Læg desuden de nødvendige fixes ind:

http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2007 01:06:37
Svar/Indlæg:
3162/326
Mener der har været noget ballade med det bundkort du har og 4 ram-klodser. Er dog ikke 100% sikker, men det er der nok en anden der kan be- eller afkræfte.

Har du prøvet f.eks med 1 stang ad gangen, for at være 100% på den ene stang ikke er død?

Mvh. Mads 🙂

Storetue

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2007 01:19:27
Svar/Indlæg:
2/1
Hey drenge,

I Arbejder da godt nok hurtigt :)
Jeg har ikke så meget forstand på ram mht timings og strømjusteringer. Hvad tror du jeg skal smide den på, Webnik??
Jeg har prøvet at starte maskinen med en enkelt blok af gange, og med 2 af gangen i alle slots, og det fungere fint. Det er først når jeg stoppe alle 4 i at det giver problemer. Lige nu køre jeg med af dem sat i(bios og vista kan kun se de 3), og en lav clock på CPUen.
Men er det ikke mærkeligt at jeg ikke kan køre med 4 bg ram, og at jeg kun kan køre på 3 bg hvis jeg nedjustere clocken på CPUen??
Jeg mener at det er min menneskeret at få 4gb ram og 3ghz på CPUen!

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2007 01:25:48
Svar/Indlæg:
2356/28
Men er det ikke mærkeligt at jeg ikke kan køre med 4 bg ram, og at jeg kun kan køre på 3 bg hvis jeg nedjustere clocken på CPUen??

Næh, det er meget normalt. Du ligger sikkert tæt på grænsen til at skulle justere lidt volt på NB (Northbridge) ved de 3ghz. Når du så belaster den yderligere ved at smide 4x1GB i giver det mening.

Nu kender jeg ikke dit board, men hvis der ikke er andre der lige kan guide dig kan jeg da downloade en manual hvis det er nødvendigt.

Mht. timings på ram skal du lige se på enten org. indpakning til ram eller måske på siden af dem. Der står hvad de kan køre med. f.eks 4-4-4-12

Storetue

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2007 01:35:41
Svar/Indlæg:
2/1
Hey igen,

Jeg er da glad for at nogen sys det lyder naturligt, jeg har været lidt blank. Rammene har en timing på 5-5-5-12(http://www.corsairmicro.com/_d... ). Hvis du kan guide mig til et setup der funger ville det være værdsat :D