pagefile.sys = 2 GB forsvundet harddiskplads?!

Software d.  26. november. 2007, skrevet af NoNig
Vist: 688 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 01:27:22
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg har et lille problem. Jeg skrev for et stykke tid siden (længe siden) en tråd vedr. problemer med hastigheden på min kærestes computer (MSI MS-1012) notebook. En dejlig lille sag (laptoppen that is) jeg gav til hende i gave for lidt over et års tid siden.

Jeg skilte den fra hinanden, rensede blæseren og satte en ny og hurtigere harddisk i. Nu er problemet så bare, at computeren ikke er særlig meget hurtigere, og det er kun blevet værre. Jeg reinstallere naturligvis alt på den, samt nyeste drivere, og det er stadig de nyeste drivere pt. der ligger på den.

Jeg kørte i sin tid en SiSoft SANDRA på den, harddisk benchmark, og den fik en gns. overførselshastighed på omkring 1.6 MB/s (du læste rigtigt!). Jeg testede den så igen her til aften, og den ligger på på omkring 24-16 MB/s alt efter hvor på harddisken man søger.

Nu kommer spørgsmålene så:

1: Hvordan kan ydelsen pludselig stige i benchmark, mens den stadig er langsom "IRL"?!

2: Jeg har forsøgt mig med defragmentering, men den bliver ved med at påstå, at der er en pagefile.sys (på 2 GB ?!?!) der ligger og fylder.
a) Jeg har deaktiveret sidefil, dvale og systemgendannelse, filen er der stadig
b) Hvordan sletter jeg den?
c) Hvad kan jeg have glemt? BIOS og drivere er opdateret. Men ydelsen (IRL) er stadig ad H-til, og det driver min kæreste til vanvid og til dels mig, når jeg sidder ved den.

Resten af computeren, CPU, RAM osv. yder som det skal. Den går helt amok når jeg starter IE eller Messenger, men små ting som CPU-z, SANDRA, Office osv. starter fint. Det er under opstart (både koldstart og i dvale), at den tér sig helt åndssvagt, jeg har forsøgt med forskellig størrelse sidefil, men lige lidt hjælper det. Harddisken performer fint når jeg sætter den til via USB på min egen laptop. Der ligger ydelsen faktisk over det SANDRA regner sig frem til på hendes computer (målt vha. nogle filer og et stopur + SANDRA på min egen laptop).

Så bottom line: De 2 GB pagefile.sys vil jeg gerne have slettet, men computeren kan ikke finde dem (hverken stifinder, søg eller cmd). O&O Defrag ser den og forsøger at defragmentere den, men lige lidt hjælper det.

EDIT: Jeg er klar over hvad sidefilen er til, men problemet er, at der er to af dem.

Jeg er lidt lost, forvirret, træt og frustreret. Nogle gode forslag? :'-(

EDIT: Hendes computers specifikationer
Intel Pentium M, 533 MHz FSB, 2 MB cache (jeg kan ikke huske frekvensen)
i915GML (nordbro) + ICH6-M (sydbro)
2x 512 MB PC3200/PC2100 DDR RAM
60 GB Toshiba MK6025GAS, ATA100, 4.200 rpms, 8 MB cache, 12 ms gns. søgetid.
Intel GMA900
BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2007 02:07:05
Svar/Indlæg:
1186/81
prøv at kør en disk oprydning, det virker på vista, så tømmer den også dvale filen.

Worth a shot 😉

riska

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 02:47:36
Svar/Indlæg:
7241/274
Installer tuneup utillity og kør dens diskoprydning den sletter det som win ikke sletter og så kør dens reg cleaner så skulle du have fjernet den fil

http://www.tune-up.com/product...

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 04:37:37
Svar/Indlæg:
3162/326
Hmm.. Nu ved jeg ikke så meget om pagefile osv, men kan de 2GB ikke være 2GB ram? Altså mit bud lyder på det er en ramfejl, og det derfor ikke er disken(e) der er noget galt med...

Mvh. Mads 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 08:07:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Har jeg prøvet, virkede ikke :no:

-> #2

I'll try that som det næste :yes:

-> #3

Det er du nok nødt til at udspecificere lidt 🙂

Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 09:25:43
Svar/Indlæg:
617/52
efter at have markeret "ingen Sidefil" huskede du da at trykke på "definer" også, så den nulstiller pagefil? ellers ligger sidefilen der stadig.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 09:26:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Yup, og genstartede 🙂

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 10:20:19
Svar/Indlæg:
3214/18
Har du checket at IDE-controlleren ikke sætter disken til at køre PIO-mode? Det giver nemlig rigtig sløje overførselshastigheder. Du kan checke det i enhedshåndteringen ved at vælge indstillinger for IDE-kanalerne. Det vil så stå i det faneblad der hedder advancerede indstillinger.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 10:21:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Det vil jeg lige tjekke. Ville du vurdere 24-16 MB/s langsomt for en 4.200 rpms disk med 8 MB cache? ☹

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 10:53:20
Svar/Indlæg:
3943/44
#8 det er halv sløvt, min 100gb 4200rpm ligger på omkring de 30mb sek.

Prøv lige at tjekke din swap settings igen, for den kan godt finde på at snyde, det har jeg selv været ude for.

Evt. kan du prøve bare at slette filen, den ligger jo bare som skjult fil på c:

Prøv evt. at defragmentere med et bedre program end windows's, jeg bruger Diskkeeper, det er hurtigere og mere grundigt end windows defrag. (men det koster så også penge)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 11:01:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Den performer fint nok, når jeg tager harddisken ud af hendes computer, og sætter til (via USB) min egen og kører test på den.

Det er kun O&O Defrag der kan finde filen. Hvis jeg tjekker pladsen på harddisken, så mangler der netop 2 GB, ca. men den (c:\pagefile.sys) er ikke at finde. Prøv at se hvad jeg har skrevet i #0. Og ja, jeg har slået visning af skjulte filer til 🙂

-> Alle

Jeg har lige redigeret i #0, da jeg åbenbart er kommet til at slette en linje. Jeg er klar over hvad en sidefil er, det er ikke dér hunden ligger begravet. Men jeg har oprettet en fil på hendes anden partition af harddisken (D:\), men der ligger stadig en fil på C-drevet, som ikke bliver brugt. Jeg kan se at pladsen mangler på C-drevet, og hvis jeg opretter sidefilen igen på C- el. D-drevet, så kommer filen også frem så jeg kan "se" den.

Men filen på 2 GB, ligger blot og fylder. Det er alle de røde blokke i kan se på billedet i #0 (pagefile.jpg).

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2007 23:32:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Harddisken står til "Ultra DMA-tilstand 5" - så det ser jo meget rigtigt ud.

Jeg slap af med filen på 2 GB, ved at sætte sidefilen til 1,5 GB og lægge den på C-drevet. Jeg ved ikke hvad der er skete, men denne gang sagde den, at der allerede lå en sidefil (pagefile.sys), som jeg ville overskrive hvis jeg trykkede ja. Så nu fylder pagefile.sys "kun" 1,5 GB, og der er kun éen af den. Wee! 🙂

Så er vi tilbage ved problemet med den langsomme ydelse... forslag?