Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 13:05:50
Svar/Indlæg:
30/3
Hej.
Jeg er ny på dette forum og dette er min første tråd..
Som overskriften antyder, ja så har jeg problemer med at overclocke min Q6600 cpu. jeg vil selvfølgelig lige starte med at skrive hvad jeg har i min maskine.
Selvbygget;
---------------------------------------------------------
700W PSU (kan ikke huske mærket lige nu, er ikke hjemme ...)
Asus P5N-E SLI
Intel Q6600 @stock hastighed
Cpu-køler: Scythe Andy Samurai SCASM-1000 (hedder den vidst, hold kæft et åndssvagt langt navn.. )
eVGA G-Force 8800 GTX KO ACS3 fabriks-OC kort.
4 Gb Kingston HyperX Cl4 Pc6400 Ram
320 Gb hdd
Lite-on DVD-RW multi
Vista Home premium x64
---------------------------------------------------------
Nu skal jeg være helt ærglig, min erfaring med overclocking er begrænset, meget endda, dvs. dette er første gang jeg overclocker.
Min generelle pc erfaring er dog ikke begrænset da jeg har rodet med dem siden jeg var lille. Ok nu skal jeg nok komme til sagen.
Før jeg kastede mig ud i at forsøge at overclocke min cpu, læste jeg lidt igennem nogle vejledninger, utålmodigt men forholdsvis grundigt alligevel..
Jeg læste bla. at man selv skal indstille sine ram-timings
Jeg ved det er cl4 ram, og så hedder det vel noget med 4-4-4-?
selvsagt fordi jeg ikke er helt sikker på hvad der skal stå dér, har jeg ladet mit bundkort tage sig af det (sat det på auto).
Det jeg så gjorde var egentlig bare at hæve FSB'en til eks. 1279,2 for at få cpu'en til at køre omkring lige under de 2,9 GHz. Jeg har ikke pillet ved Vcore eller lign. Jeg er altså ikke ude efter et mega overclock her og vil være tilfreds med 3,0 GHz Den eneste måde jeg (midlertidigt) kan få det til at køre på, er ved først at sætte den til overclock AI (automatisk overclock) på eks. 20 % (det højeste) og så sætte den på manuel og så husker den dét som AI oc'er lige skrev.
Altså vidst nok 1279,2 i det her tilfælde. Hvis ikke jeg gjorde det, altså f.eks. bare skrev 1250, eller 1300, ja så ville den ikke engang forbi BIOS post.
Når så det har lykkedes mig at starte windows op med mit moderate overclock på 480 MHz og så kører crysis, så kører den crysis dejligt med alt på high i 1650x1024, men ikke i ret lang tid og så fryser den.
Jeg har mærket cpu'en, ikke varm. Ram'ne: varme, men ikke mere end normalt (jeg har husket at sætte den på unlinked, så den ikke også overclocker ram'ne) Chipsættet er tilgengæld meget varmt, men det plejer det altid at være.
Nu har jeg så læst at det nok er smart at flashe BIOS'en og det kan man åbenbart kun med et diskettedrev som jeg så har måtte opstøve.
Det gør jeg lige så snart jeg kan, men ved jo ikke om det komer til at hjælpe.
Så jeg har altså virkelig brug for lidt hjælp her, beklager for mit lange indlæg.
Tak
Leon