400 volt...

Grafikkort d.  26. november. 2007, skrevet af LBL
Vist: 461 gange.

LBL

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 19:39:57
Svar/Indlæg:
7/1
...har kostet mig i runde tal en fjerdedel af mit lydstudie. :'-(
Det værste ved dét, er at det var en fejl40 :no: 😩

En af konsekvenserne var at mine to gamle 17" skærme døde, så jeg har købt to nye - Samsung 205BW.
Problemet er så, at den ene - som kører på mit ATI Radeon x600's DVI udgang - kører fint i 1680x1050 opløsning, men det kan jeg under ingen omstændigheder få skærm 2, som kører i VGA-porten, til at gøre.
I skærmopsætning skriver den at den gør det, men det er ikke tilfældet.
Bundkortet er et Intel925x (tror jeg det hedder - ca. tre år gammelt), og har PCI-express slot til grafik. Har opdateret drivere i stride strømme!

Og her kommer alle spørgsmålene:
Kan jeg 'konvertere' fra VGA til DVI, og bruge skærm2's DVI-indgang?
Og vil det monstro hjælpe? (det hjalp i hvert fald på skærm1 at skifte til DVI-portene)
Kunne jeg evt købe et PCIe16 kort med to DVI udgange, og vil det kunne passe og køre i et almindeligt PCIe slot?
Hvis jeg er ude i at skulle købe et nyt kort, hvad skal jeg så købe - når pengestrømmen ikke just er uendelig lige for tiden - og når jeg sætter stilhed over performance. Det er jo et lydstudie vi taler om.

Ethvert svar/hint eller god idé modtages med kyshånd.

🙂
:beer:
LBL

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 19:45:51
Svar/Indlæg:
5421/53
hmmm, et 8800GT ville være fint, og så med en http://www.dailyrush.dk/hardwa... < Review af Thermalright HR3-plus, som NEMT kan bruges passivt på et 8800 GT (vær opmærksom på at denne køler ikke virker til 8800 GT endu, men der kommer en ny version på coolerkit.dk den 15. December.) Ialt bliver prisen ca. 2000 kr. 350 kr. for køleren og 1650 kr. for grafik kortet.

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 20:19:36
Svar/Indlæg:
315/8
#1 Hvad er det at et skal med et high end grafikkort. Det har han da overhovedet ikke brug.
Det er hvertfald penge ud af vinduet efter min mening.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2007 20:23:26
Svar/Indlæg:
4310/364
Du køber bare et 8600gt passiv. det ville være fint. Du skal ikke bruge sådan et high end kort såsom 8800GT. Der er 2 DVI udgange samt den er passivt kølet.

Dude

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 21:23:28
Svar/Indlæg:
581/1
Hehe, et 8800gt er helt klart voldsomt overkill ift behovet, og lad da endelig de få der kan fås lande i en pc hvor de også vil blive brugt 😉

Prøv at kigge her på sitet under artiklerne. De har bla testet nogle af de helt små Nvidia 8400 og 2400 fra ATI, og det sku ikk undre mig om de også kunne levere varen ift dine behov #0.

Mht dit problem er det noget man ser relativt ofte, uden at jeg vil forsøge at rode mig ud i en forklaring på det. Tror ikke du kan snige dig udenom et kort med to dvi porte, så vidt jeg ved ihvertfald.

Sur røv med studiet btw. Fejl 40 er så afgjort den mest kedelige af alle. For dælen man kan slå sig selv oveni hovedet efter sådan en omgang 🙂

henrikh

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 22:03:15
Svar/Indlæg:
29/0
Hvilken opløsning kører din sekundærer skærm? (Du burde kunne se direkte i skærmens interface hvilket signal der bliver kastet efter den).

Hvordan har du sat det op i dine skærm indstillinger? Forlængelse af skrivebordet, kloning af skærmen?

Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor problemet skulle ligge i grafikkortet. Nu er jeg selvfølgelig ingen ekspert, men den eneste umiddelbare forskel er vel at dit VGA signal skal igennem en DAC (altså digitail -> analog converter). En google søgning giver da også f.eks. en gut her, som kører med et X600 Pro med 2 skærme:
http://channel9.msdn.com/ShowP...

Men så igen, jeg er ingen ekspert, kan nemt have overset noget 🙂

Dude

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 22:10:56
Svar/Indlæg:
581/1
#5 Det er også et sært problem, men det er nu set nogle gange efterhånden.

LBL

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 23:05:51
Svar/Indlæg:
7/1
Tak for svarene allesammen :thumbs up:

@#1 Det er nok - som #2 osse siger - lettere overkillet, og i hvert fald laaaangt mere end jeg har dadler til lige nu, hvor der osse er en del andre ting, som skal fornyes 😕

@#3 8600gt er jo PCIe16 - kan jeg godt kaste så'n en i en plat og ordinær PCIe-slot? Og så har alle de 8600gt jeg kan finde på edbpriser.dk kun en DVI-port og en VGA-port, og det er jo der fisken halter - tror jeg. Jeg fandt godtnok lige Zotak's 8600gt med 2 stk DVI-ud, som får pæne ord med på vejen her på siten, og til en pris jeg kan være med på - men hvor fa'en kan man købe den??

@#4 8400 giver de samme spørgs som for 8600gt. ATI2400 bliver (igen) lige en kende dyr lige nu, men kunne denne ATI FireMV 2200 PCI Express bruges? http://www.edbpriser.dk/Produc...
Den ligger mere indenfor den prisramme jeg har - og den er passivt kølet. 😀
Kan du iøvrigt sige mig om den kan køre forskellige billeder med det der 29-pins kombi-dual-DVI-fikumdik den har som udgang?? Som du nok kan se, aner jeg ikke en skdisse om grafik - lidt mere om musik 😉
Og ja, fejl40 er noget opreklameret lort... hvis jeg ku', ville jeg sparke mig selv i røven til den hang i flæsketerninger!

@#5 Jeg forlænger skrivebordet, og beder den om at køre 1680x1050 ligesom primærskærmen der kører på DVI-udgangen, men kortet sender noget mindre ud - jeg kan ikke se nogen steder i skærmenuerne hvad. Skrivebordet kan i hvert 'scrolle' både op/ned og sideværts, når jeg kører cursoren til kant, og baggrundsbilledet på skrivebordet (som jeg btw har klippet i præcis 1680x1050 pixel) bliver strukket.
Jeg har selv tidligere kørt med to skærme, men begge i en mere 'normal' opløsning på 1280x1024.

Igen, tak for de hurtige svar allesammen, pls keep 'em comin'

LBL

Dude

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 23:34:10
Svar/Indlæg:
581/1
Ææh... Det var skisme da et dyrt kort du har fundet dig der. Prøv at lure det her: http://www.edbpriser.dk/Produc...

Kanon valuta for kr'erne vil jeg mene. Kender ikke den specifikke køler, men ellers sku der være så mange andre og ret støjsvage udgaver af et 2600 derude, hvoraf nogle med passiv køling..

Så længe kortet er til en ell anden form for PCI-E sku der -så vidt vides- ikke være bøvl med at smide det i. Jeg aner nul og nix om Intels chipset, men tog et tilfældigt med det nævnte chipset på. Det kørte PCI-E16 som vel alle andre, så jeg tror altså ikke du skal stirre dig blind på den skide port 😉 http://www.edbpriser.dk/Produc...

LBL

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 23:54:46
Svar/Indlæg:
7/1
Yo Dude 🙂
Det er dette bundkort, jeg kører på http://www.edbpriser.dk/Produc... , så det kan godt være du har ret.
Og den ASUS, du har fundet ser osse OK ud - bortset lige fra blæseren, den kan jeg altså godt undvære, og så ved jeg godt at det begynder at koste lidt 😐
Jeg er ved at blive lidt småhys over alt det larm, der kommer fra 'roehakkeren', så jeg tror godt at jeg vil ofre lidt på at minimere det - vil også snart have nogle større blæsere i den - tør ikke rigtigt løbe an på vand, når jeg selv skal lave det 😉

LBL

riska

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2007 04:09:47
Svar/Indlæg:
7241/274
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Her det er passivt og med 2xdvi til under 600kr

LBL

Overclocker
Tilføjet:
27-11-2007 11:32:29
Svar/Indlæg:
7/1
@#10 Den ser ellers fed ud 😀 men jeg mangler stadigvæk et endegyldigt svar på om jeg kan kaste et PCIe16 kort i et gammeldaws PCIe slot - - - ved du det??

LBL

Dude

Overclocker
Tilføjet:
27-11-2007 12:15:34
Svar/Indlæg:
581/1
#11 Hvis du kigger på linket til bundkortet, og ser under udvidelser, står der som forventet at det har en pci-e 16 port. No problemo mht den slags altså.

Som nævnt findes der også en del passivt kølede 2600'er, horaf #10 formodentlig har fundet det billigste. Jeg valgte det andet kort ud fra at jeg ikke kendte til airflowet i dit kabinet, og gerne vil ha en blæser til at ta over hvis det skulle bive for varmt. Den der sidder på det kort jeg linkede til sku efter sigende køle væsentligt bedre end den der standard sidder på den type kort, og derfor vil man til daglig kunne skrue så langt ned for den at den ikke kan høres (formoder jeg). Men hvis passivt er dit ønske, skal du klart kigge på #10's forslag. Billigere for et skide godt kort bliver det næppe 🙂

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2007 14:54:56
Svar/Indlæg:
5421/53
Åh, Glemte lige det var til et musik studie. Unskyld :p

LBL

Overclocker
Tilføjet:
27-11-2007 15:48:43
Svar/Indlæg:
7/1
@#12 Jow, hvis nu jeg havde lært at læse indenad, kunne jeg også godt se at der står at den kan PCIe16 - men det kikser åbenbart engang imellem, så den var sgu glippet 😉
Undskyld min stupiditet! 🤡
Jeg skal vist bare snøwle mig sammen til at bestemme mig til hvaffor et kort det skal være.

Tak for hjælpen allesammen !!!!
HWT Rulez

LBL

Dude

Overclocker
Tilføjet:
27-11-2007 15:58:34
Svar/Indlæg:
581/1
Good luck med beslutningsprocessen mister 🙂

LBL

Overclocker
Tilføjet:
28-11-2007 19:22:57
Svar/Indlæg:
7/1
Thanx Dude 😉
For en god ordens skyld...:

Lukkede lige 'hjernen' op, og checkede om der er PCIe16 slots - og det er der - så jeg har bestilt #10's glimrende forslag - mest pga af at den er passiv, men de 512mb på kortet og prisen gjorde udslaget.

Skulle ankomme fredag, yessssssss!

Igen - tak for hjælpen 😀

LBL

...og så var jeg ved at kvæles i grin over at jeg - pc-mongolen over dem alle - allerede er blevet udnævnt til Overclocker 🤣 😲 🤣
Der sku' sgu da vist ha' stået overklokker!

Dude

Overclocker
Tilføjet:
29-11-2007 11:35:19
Svar/Indlæg:
581/1
#16 🤣 😛

Jeg havde til gengæld ikke opdaget at der var 512 ram på det kort, så jeg må også ha sovet i timen. Det er helt klart det fede bud til dit behov, derom kan ingen tvivl herske. Husk dog at tjekke temperaturen på skidtet, og tilføje ekstra ventilation hvis nødvendigt. De sku være ret kolde, så regn ikke med det store bøvl 🙂