Windows XP installeret på RAM

Software d.  01. december. 2007, skrevet af Flanky
Vist: 344 gange.

Flanky

Overclocker
Tilføjet:
01-12-2007 17:05:45
Svar/Indlæg:
135/41
Hej!

Jeg installerede i går Windows XP på mine 4 gb RAM, da vi jo alle ved at RAM'ne er meget hurtigere end en harddisk. Det virkede som et genialt projekt, der med garanti ville rykke i benchmarks. Der opstod dog et mindre problem.

Når jeg genstarter eller slukker min computer, slettes al data åbenbart på RAM'ne.

Det er jeg vældig godt træt af, og søger derfor lidt råd her på HWT. Er der nogen måde, hvorpå man kan enten fortælle RAM'ne ikke at slette sig selv ved power-off, eller måske be' Windows pænt om at ligge sig midlertidigt over på en af harddiskene mens computeren "sover"?

Jeg overvejer i denne stund, at investere i små 2 terabytes RAM (1066mhz) og tilsvarende bundkort, selvfølgelig kædet sammen med moduleret SLi-connecter i serieforbindelse. Dog ved jeg ikke om temperatur-indikatoren på Southbridge-chippen vil genere/forstyrre USB-portenes tværsnits-parametre i en grad, så kommunikation til min eksterne harddisk vil lide hastighedstab?

Nogen der har gode "chips"?

P.S. Glædelig jul
Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2007 17:07:26
Svar/Indlæg:
6899/119
2 terabyte ram, hmm det tror jeg ikke du ;)

Og det eneste du kan gøre er at sætte systemet i dvale i stedet for at slukke for det.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
01-12-2007 17:25:33
Svar/Indlæg:
2309/846
RAM er den slags hukommelse der hedder Volatile Memory, dvs at det øjeblik der ikke er strøm på enheden så slettes alle data. Modsat Flash ram der er non-volatile.

Den eneste måde du kan holde det i gang er ved enten aldrig at slukke maskinen, eller have et bundkort der har en "Suspend to RAM" funktion, ligesom Intels VIIV bundkort.

Polarfar

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2007 17:26:36
Svar/Indlæg:
4120/115
Der er da vist lavet løsninger som du selv foreslår, hvor det virtuelle drev bliver lagt ned på hd'en inden den slukker, og ligeledes lagt tilbage igen under opstart...

Men et eller andet sted så tænker jeg det nok bliver svært at få et XP / Vista system til at køre på den måde... Nok lettere med et dos system 😉

Men der dog lavet en løsning på dit problem! Der er produkter, hvor man kan montere sin volatile memory (ram klodser), og så bliver de holdt i live af et batteri, når maskinen ikke køre! (Har set dem som PCI kort)

Det er jo lidt anderledes end de SSD drives der bliver lanceret for tiden, som er non volatile memory, eller flash ram... De er noget langsommere end alm. "ram klodser", og desuden bliver SSD også slidt ret hurtigt!!!

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2007 18:27:05
Svar/Indlæg:
10398/435

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2007 18:56:47
Svar/Indlæg:
5421/53
Der er de der iRAM, som du sætter i en PCI Port - De har en batteri tid på 16 timer, og så slettes data efter 16 timer, dog ikke hvis du har stik i PSU'en, så hvis du skal til lan skal du huske at smide den i en stik kontakt :)

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2007 18:57:45
Svar/Indlæg:
5421/53
Hov, det er jo dem #4 linker til, :)