Har lige købt 2x1GB Transcend DDR2-1200+ aXeram, 55515 timings, for godt 1000 kr.
For de samme penge kan jeg få et sæt OCZ ReaperX 2x2048 MB 55518 DDR2-1066 -
Jeg valgte 2GB fordi jeg ved det er sikkert de vil outperforme alle DDR3 moduler, hvis det lykkes mig at få dem til at køre 44412 ved 600 MHz ved ~2.4/2.5V :yes:
Og hvad angår Vista og ramforbrug, kan det sagtens lade sig gøre at "tweake" Vista så meget (deaktivere services etc. - google "tweak vista") at Vista efter boot ikke bruger mere end godt og vel 300 MB - og det uden "de fleste" mærker noget til at der mangler nogle features/services.
Vista er jo ét stort image, som lægges ind på dit drev, og med alle features aktiveret, i bedste plug-and-play forstand, men kun - groft sagt - halvdelen er nødvendige.
Skulle de deaktiveres for at forbedre ydelsen, ville de fleste nok aldrig vide hvad Vista overhovedet kan!?
En fordel ved Vista og 4GB (i DualChannel mode) er at Vista da ikke behøver nogen pagefile, og at du kan have masser af baggrundsprogrammer liggende, men ligemeget hvor meget ram du har, kræver alle de baggrundsprogrammer stadig cpu-cycles, så at begrænse sig hvad ramforbrug/cpucycles når der skal games, er alfa og omega - man kan vel altid prøve at "fylde" windows med processer, for så at køre en 3dmark og bagefter sammenligne med en "super-tweaket" windows, hvor kun det relevante og 3dmark bruger cycles.
Desuden kan mit hovede alligevel ikke følge med så meget multitasking som bare 2GB ram gør muligt. Det kan være nok at redigere dokumenter mens IE leverer inspiration, og Winamp musikken - alt sammen noget der ingen cpu-kraft kræver, så der skulle endda være power til at komprimere filer mens du encoder en HD-film om til Divx - hvilket heller ikke kræver den store mængde ram, men derimod en helvedes masse cpu-kraft - så vidt jeg er orienteret. Stramme ram-timings er vidst nummer 1 hvad angår den slags arbejde.