Stereoanlæg højtalere til PC.

Diverse d.  05. december. 2007, skrevet af Blue*
Vist: 1396 gange.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
05-12-2007 22:23:41
Svar/Indlæg:
223/33
Jeg tænkte på, om det er muligt at tilslutte "alm." højtalere til en PC. Jeg fandt nemlig lige mine gamle Jamo 100w subwoofer. med 2 satellitter frem fra kælderen, og jeg kan huske at bassen i subben er helt ekseptionel og den skal helt sikkert nok gøre mig gode venner med underboen *smiley med glorie* hehe.

Jeg kan umiddelbart ikke se noget problem i det, MEN jeg tænker på, at der i de fleste (hvis ikke alle) højtaler systemer hvor der er subwoofer med, til PC. brug, har/er indbygget forstærker?.. så jeg tænker på om en PC. IKKE ville kunne trække nogen Uden?.

Håber det er til at forstå hvad jeg mener.

Venligst :)

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2007 22:54:20
Svar/Indlæg:
3410/199
Der skal være en eller anden form for forstærker tilsluttet de sattelitter, ellers får du ikke nogen lyd ud. Der plejer så vidt jeg ved at være en lille bitte forstærkende effekt i pc'ens lydkort, om det er onboard eller ej - dog slet ikke stor nok til, at du reelt kan bruge det til noget.

I mange højtalersystemer til computerbrug sidder der en forstærkende enhed i den ene sattelit, jo. Ses typisk i sæt af 2x1. Og i 2.1 sæt sidder den enhed typisk i sub'en.

Mit råd: Find dig en gammel stereoforstærker at sætte til 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2007 23:04:05
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvis din gamle Jamo Sub hedder noget med 100W må det vel være fordi der er en 100W forstærker i. altså er det en aktiv sub. Derimod er det jo et problem for dig med de to højttalere fra kælderen da de vil kræve en forstærker af en slags.

Men som #1 også skriver så find en gammel forstærker fra dba.dk og sæt hele lortet til. helst en forstærker med sub udgang 🙂

du kan ikke bruge lydkortets forstærker til noget. da den er på 1-5 watt måske 🙂

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
06-12-2007 02:04:25
Svar/Indlæg:
223/33
Tænkte nok at jeg ikke "bare" kunne sætte dem til :)

Men mener I så.. hvis jeg fik fat i en forstærker og self. tilslutter mine højtalere til den, og så tilslutter forstærkeren til PC.'en.? Kan man det?.. sorry hvis jeg er lidt blond 😳

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2007 08:49:00
Svar/Indlæg:
5410/123
#2 Nok nærmere 1 watt end 5 watt... 🙂

Esse86

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2007 09:33:41
Svar/Indlæg:
419/36

Ja, det kan man godt.

Men hvis du skal til at invistere i en forstærker, så skal du jo først overveje hvor gode dine højtalere er. For en forstærker er ikke helt billig og man kan for samme penge købe et sæt højtalere til computeren med aktiv sub (forstærker indbygget).

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2007 11:12:24
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvis du nu lige fortælle os hvad det er for højttalere du har dig. så ville det hjælpe lidt 🙂

Hvis det er ordentligt Hifi gør det ikke noget de er gamle. Men hvis det er sådan nogle 5 år gamle Denver højttalere fra Bilka kan det vist være lige meget.

der er fx sådan noget her, bare som eksempel:
http://www.dba.dk/asp/soegning...

eller her, og der er endda også højttalere til:
http://www.dba.dk/asp/soegning...

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2007 16:05:35
Svar/Indlæg:
870/45
Hvad hedder modeller helt præcist?

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
06-12-2007 18:46:07
Svar/Indlæg:
223/33
Hey igen

Nej det er overhoved ikke nogen dyre super kvalitets højtalere, jeg mener det var 1500.- jeg gav for dem for + 10 år siden eller noget. "Jamo SW100 Subwoofer", hedder sætter helt nøjagtigt, er er vel det man i dag kalder for et 2,1 system, altså en woofer m. 2 satalitter.

Min tanke var blot, at hvis det var ligetil at slutte til, og inden jeg invisterede i dyre ledninger og stik osv., ville jeg da lige høre. Jeg har dog mit gamle Technic anlæg der også bare ligger i kælderen og gror mos, og der er der self. en forstærker jeg kunne bruge, men jeg tror alt i alt det bliver for omstændigt og "besværligt" at hive det gamle "l-o-r-t" frem og begynde på en hel masse.

Det var nok også mere og lidt nostalgisk jeg blev da jeg fandt de gamle højtalere frem, for uhh nogle fester og sure naboer (ups) det har fyrer af igennem tiden.. da man gik i byen Torsdag, Fredag, Lørdag 🤣

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2007 18:52:37
Svar/Indlæg:
870/45
Så bliver satelitterne trukket gennem sub'en så vidt jeg huske. Så skal du have koblet en lille forstærker på og så i computeren.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2007 18:55:42
Svar/Indlæg:
20170/383
Ja det kan jeg godt se. du skal bruge en forstærker af en slags. Men køb den ikke for lille heller. for en sub kan sagtens tage nogle watt 🙂

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2007 19:00:00
Svar/Indlæg:
870/45
Men som tidligere sagt, så er det måske også næsten dumt at købe en forstærker bare for det. Det er jo trods alt ikke de bedste højttalere og det vil nok være billigere at købe nogle pc højttalere (2.1) nok 😉

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2007 08:31:29
Svar/Indlæg:
5410/123
😲 Har du en Technics forstærker? 😲 Hvilken model? Techincs er gammel HiFi, og det er sådan en jeg har 🙂

Min er fra 96, og den kan stadig smække ordentlig lydkvali på bordet, når jeg sætter nogen af de nyeste HiFi højttalere til 🙂

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2007 23:20:35
Svar/Indlæg:
223/33
Tror også min må være derfra den årgang 95-97 cirkus :)

Det er en model: Forstærker "SU-V450/class AA" og Radioen er en ST-G450, har også haft CD-afspiller til, kan dog ikke lige huske hvilken model det var, men den er desværre afgået til de evige CD-marker. Og pladespilleren står stadig i kælderen, kan heller ikke lige huske hvilke mærke det er.

Har lige sat det til og det virker sørme stadig, og ligeså gør højtalerne 🙂 , dog skal jeg da vist liiige have købt en dåse (hvad det nu hedder) imod statisk skrat?

Claus35.. Måske du kan fortælle mig/være behjælpelig med hvilke stik/ledning jeg skal bruge for at slutte det til PC.'en?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2007 23:31:34
Svar/Indlæg:
20170/383

Ja technics er ikke det værste skidt 🙂

Du skal bruge et Phono- minijack kabel. Altså i den ene ende skal er være et mini jack stik. og den anden ende skal der være to phono stik. et rødt og et sort stik 🙂

Du putter så mini jack'et i lydkortet og phono stikkene i forstærkeren. Mellem Subwoofer og forstærker må du selv lige hitte ud af det, med mindre du da lige kan uploade nogle billeder af stikkene på Sub'en og bagsiden af forstærkeren.

EDIT: havde ikke lige læst at du allerede har sat det til og at det spiller fint. Hvordan oplever du statisk skratten??

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2007 00:01:39
Svar/Indlæg:
223/33
Tom81

Har ikke sluttet det til PC.'en, kun lige tænd det (forstærker+radio)og sluttet højtalere til, og det er det jeg mener stadig virker, altså selve anlægget :)

Det er når jeg fx. skruer på "Bass" knappen, og/eller "Volume" knappen, så skratter det lidt, lige idet jeg rører/skruer på knappen. Jeg købte engang noget jeg sprayede ind (ved at tage knapperne af) og så forsvant det, kan dog ikke lige huske hvad det hed.?

Er det sådanne et du mener:

?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2007 00:05:34
Svar/Indlæg:
20170/383

Ja det må vist være sådan et kabel. Ang. den skratten, så ville jeg bare lade lortet være og bruge tingene som de er. Det er trods alt en gammel forstærker og så er der måske lidt overgang i nogle af komponenterne måske 🙂 Så teknikklog er jeg heller ikke 😛

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2007 00:12:47
Svar/Indlæg:
223/33
Hehe.. tror du har ret, det ér noget gammelt noget, og har ligget i kælderen i 4-5 år.
Orv måske er det mus der er indeni der skratter 😲 ej ok 🤣

Tak for hjælpen alle sammen :)

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2007 01:28:51
Svar/Indlæg:
223/33
Update:

Var lige i kælderen, og fandt ikke mindre end 5 Phono-minijack kabler.. det er da godt at man har styr på hvad man har.. eller.. 🤣

Satte det til og sørme så om der ikke lyder smuk Julemusik fra PC.'en igennem Technics forstærkeren og ud i højtalerne nu :D .. Fedt! :)

Takker igen for hjælpen :)

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2007 01:29:28
Svar/Indlæg:
20170/383

ER det så lykken nu?? 🙂

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2007 01:35:54
Svar/Indlæg:
223/33
Tja jooh jaa.. altså synes måske at have en gammel støvet mølædt forstærker stående og sårn er lidt.. tja.. men det skulle jo prøves *griner*.

Vil nok i det nye år satse på nogen nye højtalere med AKTIV sub. Omvendt kan jeg edermame godt nok spille højt nu med PC.'en.. *griner*

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2007 01:37:00
Svar/Indlæg:
20170/383

jeg synes du skal holde fast i den forstærker og så bare købe to gode højttalere. Men hvad ville du så bruge af penge på deT?

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2007 01:45:31
Svar/Indlæg:
223/33

Er der nogen fordel ved at lade det køre igennem forstærkeren?. Mener.. bliver lyder MEGET bedre?.. umiddelbart kan jeg ikke lige høre forskel, men kan jo heller ikke lige fyre den af nu, kl. er lidt for mange til det :)

Det er et 5.1 system jeg skal ud og have, det er til hjemme bioen, men jeg skal samtidig også bruge det til Musik. Sååh en 3000-3500 vil jeg ihvertfald ofre, men jeg tænker lidt på at beholde subben (den gamle her) og så købe nogen nye satalitter.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2007 01:49:14
Svar/Indlæg:
20170/383

Det jeg mener er at hvis du nu senere vil have god stereolyd til computeren, så synes jeg du skulle købe to relativt gode Hifi højttalere, som fx nogle billige Dali eller Cerwin Vega, de fåes til omkring 600-700 stykket. Evt. de billige Argon fra hifiklubben til 400,- stykket: http://hifiklubben.dk/produkte...

På den måde vil du få noget bedre lyd end du vil få med noget indbygget komplet 2.1 computer højttaler med subwoofer.

Hvad du så vil have at hjemmebiolyd ved jeg ikke 🙂 Med mindre du da mener at du vil bruge samme forstærker til det hele.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2007 02:04:27
Svar/Indlæg:
223/33
Ja den var lidt vrøvlet og modsigende min forrige besked.

Jeg mener selfølgelig, at jeg tænker på at beholde forstærkeren og dermed også subben og SÅ invistere i nogen satalitter :)

Jeg arbejdede engang på en højtaler fabrik (Peerless) i Karlslunde, men dengang interserede jeg mig ikke specielt megt for højtalere (sjovt nok) men uhh man skulle have hamstret dengang, vi lavede til B&O, Cambridge, B&W blandt flere. Var jo så kun selve højtalere enheden vi lavede... bliver sårn lidt DOH at jeg ikke købte nogen når jeg tænker på det i dag. :)

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2007 10:52:19
Svar/Indlæg:
3565/372
Der er ingenn forstærker indbygget i de højttalere og det antal watt de er på er helt ligegyldigt det hele drejer sig ikke om watt, men mere om ohm og dit sæt er på 8 ohm, find en lille stereo forstærker på f.eks 2 x 50 watt og 8 ohm, så er du godt kørende:D

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2007 11:07:37
Svar/Indlæg:
223/33
#25 se #18 :)

Men tak tak :)

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2007 11:12:03
Svar/Indlæg:
3394/170
Hey

Har selv sådan en 100w jamo sub og 2 stk jamo højtallere som sættes til subben, og sættes subben til en forstærker og med et phone kabler og phone til 3.5 mm jack adapter sættes den til computeren - det spiller kanont!

Husk at sætte wave og lyd næsten helt ned.

Edit: Gad ikke lige læse hele tråden, men kiggede da lige 18 og kan se det du gjort er det samme som jeg har skrevet!

Tillyk med det! Jamo er bar' det bedst.!

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2007 11:23:21
Svar/Indlæg:
20170/383
Hvis du vil beholde forstærkeren, så synes jeg som jeg skrev længere op at du skal droppe det jamo sæt helt og så købe to Alm. højttalere af god kvalitet i stedet. Som fx noget i den stil med det jeg nævner længere oppe. Så er du ret godt kørende 🙂

"Jamo er bar' det bedst.! "

Tvivlsomt 😀

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2007 11:50:17
Svar/Indlæg:
223/33

Er også højst tænkeligt at jeg skiftet dem på et tidspunkt, men lige her over Julen er de O.K, indtil pengebeholdningen igen i vatter :)

Jaah joow.. de har da holdt i mange år kan man sige, men om Jamo er det Bedste ved jeg ikke liiige.. men der kommer da nogen lydbølger ud ihvertfald 😀
Og tak for rådet, det vil jeg huske :)

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2007 11:57:59
Svar/Indlæg:
1058/59
Den der class AA forstærker er noget af det bedste technichs har lavet 🙂
Hvis du har hørt om mærket Pioneer, så er technics deres mærke til hjemmebrugere.

Så behold forstærkeren som flere siger (og lad være med at stille noget oven på den, den bruger fuld effekt hele tiden, så den bliver varm hvis du ikke spiller meget højt)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2007 13:41:08
Svar/Indlæg:
5410/123
#13 Hmm..... min hedder SA-GX270, og så er min en reciever (har indbygget radio)..... Så vidt jeg kan se, hedder din 2x 90 watt, og det er sgu fint 🙂 Min hedder 2x 80, og det er sgu fint 🙂
Hvis du vil sælge engang, så send en PM 😀

Stadig skratten? Der er højst sandsynligvis støv i drejeknapperne. Du vil sikkert også opleve, at den ene højttaler spiller højere end den anden. Det man gør, er at pille lovet af, og så sprøjte sprit ind omkring drejeknapperne, med en lille sprøjte. Spritten fjerner støvet, og fordamper hurtigt, så den skulle gerne virke bagefter. Der er dog en lille risiko, og du skal nok lade den tørre, i en time eller noget.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2007 19:08:16
Svar/Indlæg:
223/33
Claus35

Jeg skal da bestemt have dig i tankerne, hvis det nogensinde sker, altid rart at sælge til en kender og en man ved vil kræse om det 😀

Ja den skratten er det stadig, men ikke syderligt meget. Jeg vil på et tidspunkt lige tage låget af og rense den lidt.. jeg er ryger og tror den er pænt nasty indeni. Har du nogen ide om hvad det helt eksakt hedder det der spray?
Oplevede noget lidt sjovt med højtalerne igår, lige da jeg tændte anlægget og skruede lidt op, knaste de vildt og jeg tænkte åhh nej.. men det var lige som om at de lige skulle bankes fri for gammel slam og støv, for nu er det intet overhoved.. hmm man kan vist virkelig snakke om at der var groet "mos" på.. eller noget 😀

Fandt lige et billede:

Det er den omtalte.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 08:02:31
Svar/Indlæg:
5410/123
#32 Det lyder helt sikkert, som skidt i drejeknapperne. Du tager bare noget almindeligt sprit, og fylder det i en lille sprøjte. Så skylder du skidtet væk omkring drejeknapperne, og lader den tørre. 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 11:37:52
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvordan får du hans forstærker til at være 2x90watt?? Det er en 2x45watt og ikke mere. Altså en relativ bette forstærker, men watt nok til at trække nogle gode mindre højttalere 🙂

EDIT:
Søger man lidt rundt på netttet omkring specs på denne forstærker får man mange forskellige svar. Alt fra 2x45 - 2x100 watt i 8 ohm. underligt 🙂

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 17:00:12
Svar/Indlæg:
5410/123
#34 Hmm.... Jeg søgte nemlig også bare, og fandt de 2x 90 watt.... hvor får du de 2x 45 fra? Desuden, så er 2x 45 watt rigtig meget, hvis det er en Klasse A forstærker. SÅ kan den altså godt spille højt, selvom det ikke lyder af meget 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 17:02:09
Svar/Indlæg:
20170/383

ja jeg er godt klar over at man ikke altid bare kan sætte tingene op så firkantet. Men 1 watt er nu engang kun 1 watt. uanset hvordan du vender og drejer det.

Jeg fandt det på et tidspunkt da jeg ledte efter specs på den forstærker. Men kan ikke rigtig finde det nu.. MEn skal nok lige kigge videre.

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 17:20:39
Svar/Indlæg:
3565/372
#28, du bør IKKE udtale dig om Jamo, hvis du ikke ved hvad du taler om, jeg har haft Jamo i 5 år, og det er nok det bedste jeg har haft Jamo spiller kanont og slår mærker som B&O, ved B&O betaler du får designet ikke for enhederne. De gamle Jamo er klart de bedste, der finde ingen højttalere som kan slå de gamle Jamo. Har vi en Cerwin Vega højttaler som f.eks er ti år gammel og et sæt Jamo som er ti år gamle, så vinder JAmo helt klart! Det sæt Jamo han har er mindst lige så gode som et par højttalere du kan købe i dag, han skal bare beholde de Jamo han har nu, han kan sku ikke få særlig meget bedre!

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 17:23:44
Svar/Indlæg:
3565/372
#35 hehe giver dig ret ang. det der med klasse A forstærker har selv en lille en på 2 x 56 RMS Watt, den kan sagtens trække mine to Jamo S 708 på 2 x 200 RMS watt uden problemer

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 17:50:18
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvorfor bør jeg ikke udtale mig om Jamo?? Bare fordi du siger at det slår B&O og Cerwin Vega gør det jo næppe Jamo til verdens bedste højttaler. Vi kan hurtigt blive enige om at Cerwin Vega ikke spiller særligt pænt. De spiller højt, med masser af diskant og bas. Men det er så vidt det. B&O har jeg ikke meget til overs for. Kender det heller ikke så godt. Men ja, du betaler mange penge for design og navn, men B&O er ikke ringe hifi, så tag ikke fejl.

MEn jeg vil da til enhver tid gerne stille op med mine Dali Ikon 2 eller Concept 2 imod dine Jamoer, og lade uvildige dommere bestemme hvad der lyder bedst.

Prøv du at komme med dine påstande om Jamo på www.hifi4all.dk eller www.recordere.dk .. Folk vil grine ad dig. Og det er ikke for at være ond jeg siger det. Det er bare sandheden. Jamo er og bliver discount Hifi set i forhold til alt det andet kvalitets Hifi der bliver solgt. Ikke sagt at det er dårligt. Men bestemt ikke bedre end som så. Så måske du selv lige skulle undersøge markedet før du udtaler dig.

Du har vist også lidt at lære om højttalere. Når der står Watt angivet på en højttalere er det som oftest bare for at vejlede forbrugerne og ikke en skid om hvad en højttaler kan klare. Dine Jamo vil være langt mere glade for en 1000 Watt forstærker end en 50 Watt der spiller på fuld drøn. Det drejer sig ganske enkelt om hvor meget de watt er forvrængede.

Så uanset om Jamo er det bedste du har har haft så findes der klart langt bedre højttalere. Dali og B&W som hifi klubben sælger som fx. Men rigtig mange andre mærker også. Som i øvrigt også er bedre end Dali og B&W.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 18:31:38
Svar/Indlæg:
5410/123
#38 Ja, det er jo lige det. Sådan en Klasse A forstærker på 56 watt, kan sikkert godt spille højre end en Klasse B på 65-70 watt 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 18:35:54
Svar/Indlæg:
20170/383

inden i går for meget op i at skamrose jeres klasse A forstærkere så læs lidt på sagerne.
http://en.wikipedia.org/wiki/E... _A

klasse B forstærkere bruges åbenbart ikke så meget.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2007 19:26:53
Svar/Indlæg:
223/33
Jeg omtalte tideligere at jeg har arbejdet på Peerless (højtaler fabrik) og kan måske komme med en lille insider viden her. Hvis det bliver imellem os og resten af HWT. ;)

Der er intet forskel på om det er Jamo, B&O, B&W, Cambridge (som vi bla. lavede til) Komponenterne, coatingen, magneterne, stellet, er nøjagtig det samme om det er til det ene eller anden mærke, der hvor kvalitets forskellen ligger er i kvalitets kontrollen efter enheden er lavet. Og der er bla. B&O MEGET kræsne og vi kasserede MANGE før de var tilfredse (små ridser og lign. og self. også i lyden) Så man kan være 100% sikker på at køber man fx. B&O så FÅR du sgu kvalitet, derimod Jamo, nej der var vi så ikke (jamo var ikke) så strikse med om det var 100% iorden fra top til tå.

Og hvis I har højtalere fra 90'erne stående, så er mine fingeraftryk højst sansynligt på dem :D hehe. Men I har så også kvalitet ;) :P

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 19:33:32
Svar/Indlæg:
20170/383

jamen jeg betvivler dig skam ikke 🙂

Men du får mig aldrig til at sige at Jamo er Kvalitets hifi 🙂 Jo måske Discount Kvalitet 🙂 altså bedre end Dantax/Eltax og alt det der 😀

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2007 19:46:44
Svar/Indlæg:
223/33
Tom81

Sådan skulle den ikke forståes :) men synes netop at jeg skriver at Jamo måske ikke liiige er super kvalitet.

Og du får så heller ikke mig til at sige at Jamo er kvalitet ;)

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:26:56
Svar/Indlæg:
20170/383

Så er vi da nogenlunde enige 🙂

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2007 20:36:11
Svar/Indlæg:
223/33

Helt bestemt.. 🙂

Men jeg synes nu alligevel at: "Jamo er bar' det bedst.! ".. MÅ blive månedens bedste 😀

Sorry kunne ikke lade være.. gruppekram 😀

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:44:11
Svar/Indlæg:
3565/372
Tom kan bare ikke blive helt enig med dig, Jamo er bestemt ikke discount de laver mindst ligeså gode højttalere som Dali og B&W, men ved B&W er det også lidt design du betaler for, men fair nok Jamo er ikke det bedste, men det er Dali altså heller ikke. Men er det ikke lidt en smags sag også, og jo vi kan sgu godt stille op, mine Jamo S 708 mod dine Dali det er sgu en deal???

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2007 20:53:41
Svar/Indlæg:
223/33
Så så drenge.. nu skal I da ikke komme op og slås om det lol

Må jeg også stille op med mine? 🙂 .. jeg har også en gammel walkman fra 86, jeg vil vædde med at den kan spole hurtigere end nogen af jeres 😎

God Jul.. lukker vi tråden nu.. eller :)

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 21:30:06
Svar/Indlæg:
3565/372
hehe syg humor Blue 😲 .

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2007 21:45:37
Svar/Indlæg:
223/33
hehe 😛

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 21:58:49
Svar/Indlæg:
20170/383

Det er så din vurdering af dine lækre Jamo højttalere. Men nu har jeg trods alt 10-15 års mere erfaring med Hifi end dig, og jeg vil godt tillade mig at vove den påstand at Dali og B&W er milevidt over Jamo hvad gælder kvalitet. Men igen, jeg synes du skal snakke med folkene på www.hifi4all.dk eller www.recordere.dk Så vil du nok få lidt mere indsigt i hvad god hifi er. Og der vil du også få meget andre svar end lige Dali eller B&W, men det er lige det jeg har erfaring med.

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 22:10:12
Svar/Indlæg:
3565/372
Tom, ej giver dig ret, meen Jamo er stadig kendt for deres meget gode high end højttalere, som jeg dog ikke har, jeg har kun mid end. Kan godt være jeg KUN er 15 år, men har som sagt stadig en del fornuft i hovdet! Jeg er og bliver Jamo fanboy og vil ALTID støtte op om deres produkter,og jo Jamo er god kvalitet!

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 22:13:33
Svar/Indlæg:
20170/383

Det er svært at diskutere med en fanboy 🙂

Og lige en ting, som slet ikke kan diskuteres. Jamo bliver aldrig High End Hifi. Der skal du virkelig punge op. Heller ikke Dalis Ikon eller Concept serie er High End. B&W Nautilus er FX High End, eller Dali Megaline til 120.000,- for et sæt 🙂

Bare lige for at få styr på termerne 🙂

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 22:37:59
Svar/Indlæg:
3565/372
Jamo har højttalere til 60.000 kroner stykket link kommer i morgen!

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 22:38:43
Svar/Indlæg:
3565/372
Jamo har højttalere til mellem 60 og 100.000 kr per sæt!

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 22:46:17
Svar/Indlæg:
20170/383
Ja okay, så siger vi det. Men så kan der måske snakkkes om High End. Men det du har er bestemt ikke High End.

Det var også bare for at give dig et eksempel på hvad High End er. Jamo har jo lidt svært ved at bliver taget seriøst i Hifi entusiast kredse da de også producere alt for meget rigtig billigt skrammel.
Hvor mange ville Hifi nørder med 100.000,- på lommen til Højttaler ville også Købe Jamo så?? jeg kender ingen.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 23:27:46
Svar/Indlæg:
2343/272
#41 - Klasse B bruges da en helt del. Klasse A er forstærkere der hele tiden afgiver fuld effekt, de bliver derfor enormt varm, men skulle også give bedre lyd, dog med meget "mindre" effekt end klasse b forstærkere. Der spiller dog mange ting ind i en forstærkers effektangivelser da de ikke måles på samme måde af de forskellige firmaer og fx kan de godt have forholdsvis lav effektangivelse men virkelig være strømstærke som eksempelvis Harman Kardons stereo forstærkere.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 23:33:02
Svar/Indlæg:
20170/383

Eller fx. NADs forstærkere. Jeg læste bare lidt om det tidligere på aftenen. Og kom frem til at klasse B forstærkere ikke rigtig var så brugte pga alt for meget forvrænging. Men så lavede man en kompromis klasse AB forstærkere med lidt at det bedste fra klasse A og B. Altså pga. klasse A forstærkerens enormt store effektkrav.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 23:34:40
Svar/Indlæg:
1058/59
#57 Lige præcis, og der findes også en del krydsninger - klasse AB (technics kalder dem A+) hvor der er klasse A indtil fx 10W opnås, og så klasse B derefter. Det giver god lyd, og når man så spiller højt, vil der for de fleste være i en sammenhæng(læs: fest) hvor hifi lyd ikke betyder så meget...

edit #58 var lige hurtigere...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 23:38:31
Svar/Indlæg:
20170/383

jeg er generelt bare hurtig 🙂

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 23:39:39
Svar/Indlæg:
1058/59
#60 - det si'r din kone os 😛

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 23:41:22
Svar/Indlæg:
20170/383

hehe.. jeg er ikke gift 😀 ellers var den da lige i øret. eller hvad man nu siger 🤣

andeforsker

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2007 23:54:30
Svar/Indlæg:
73/21
Find en forstærker på en genbrugsstation.. det gjorde jeg, og var lidt heldig.. fandt en Marentz forstærker.. rigtig go slaveforstærker som tager lidt tid at blive varm i rørne.. den har kørt uden problemer.. men man kan jo være uheldig og finde noget deffekt lort.. men man har da ikke postet penge i det, så ned på den nærmeste genbrugsstation.. det er jo også fedt ikke at have postet penge i skidtet.. RETRO FTW!

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 00:00:00
Svar/Indlæg:
20170/383

der er vist heller ingen tvivl om Marantz' kvaliteter 🙂

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 07:08:41
Svar/Indlæg:
3565/372
#56 enig, Jamo laver desværre en masse billigt skrammel, men de har som sagt også lavet en masse godt kvalitet som f.eks. deres D8 serie 😉

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 07:59:13
Svar/Indlæg:
5410/123
B&W FTW!!! Jamo er ikke lige så godt.

Jeres AB kombo forklare mit strømforbrug på min Technics forstærker 🙂 Det er konstant indtil man skruer meget højt op 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 09:22:07
Svar/Indlæg:
20170/383

Endelig en der har forstået lidt af hvad det går ud på 🙂

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 17:17:10
Svar/Indlæg:
3565/372
Så ikke, glo deres D8 og HTX3 og high end serie og skriv det samme igen! 😉

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 23:04:41
Svar/Indlæg:
20170/383

ærligt talt, det er lidt trættende at høre på en 15 årig Jamo fanboy der aldrig har prøvet andet end sine Jamo. Ja okay, de spiller bedre end nogle gamle CVer og noget gammelt B&O.
Men helt ærligt, vågn dog op. Det er lidt det samme som i børnehaven hvor man som knægt synes at ens fars 20 år gamle Mazda 626 var verdens bedste bil. Men det er det ikke, og bliver det aldrig. Heldigvis blev knægten klogere da han prøvede andre biler.

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
12-12-2007 00:02:08
Svar/Indlæg:
1186/81
Fik #0 nogen sinde svar på sit spørgsmål ??....

ellers hvis det er en aktiv subwoofer, så burde den have udgange bagpå til højtalere. så kan du jo bare smide de 2 sattelitter i der, og så et almindeligt AV kabel, med et stik fra AV til det som passer i lydkortet..

det er på den måde jeg har sat mine højtalere til computeren, dog ikke gennem subben, men reciveren, dog kan jeg ikke forestille mig det ville gøre meget forskel.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
12-12-2007 05:22:19
Svar/Indlæg:
223/33
Jeps.. jeg fik svar for længe siden :) - men tak :)

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2007 16:08:10
Svar/Indlæg:
20170/383

ja der er styr på det hele, selvom bølgerne går lidt højt hehe 🙂
I øvrigt en aktiv sub til hifibrug kan du ikke regne med har udgange til højttalere bagpå, det er faktisk langt de færreste der har det. Forstærkeren i en aktiv Sub er jo afstemt til kun at skulle trække sub'en i sig selv og ikke mere.

Det er vist mest kun Computer subwoofere der har højttaler udgange bagpå. og nej, det er ikke et AV kabel der skal bruges.

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
12-12-2007 17:44:58
Svar/Indlæg:
1186/81
ah.. my bad, fagsproget inden for hifi er liiidt rustent.. hehe.. men har en Eltax Atomic, og den har da udgange bagpå... (... ingen rådne kommentar om eltax please. var studerende og de spiller sq udemærket)

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2007 17:52:38
Svar/Indlæg:
20170/383
#73 jeg siger ingenting 🙂

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2007 22:02:59
Svar/Indlæg:
3565/372
Tom du kritiserer jo Jamo uden ordenlige argumenter. En 15 årig kan sagtens være lige så fornuftig som en 18 eller 30??

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2007 22:05:15
Svar/Indlæg:
20170/383

Det har ikke noget med fornuft at gøre. Men indsigt og erfaring. Og det mangler du af gode grunde.

Jeg kritisere Jamo ud fra hvad jeg har hørt af jamo og så sammenligner jeg det med Alt andet Hifi jeg har hørt. Så jo jeg ved godt hva jeg snakker om.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2007 22:14:25
Svar/Indlæg:
1058/59
😀 😀 😀
Den her tråd er jo ved at være lidt udvandet... i to bliver vel alligevel ikke enige og Blue har fået et svar.

For ikke at lægge mig ud med nogen kan man jo hævde at smag, og hermed høresans er en subjektiv størrelse, og den ændrer sig også med årene. Da jeg var 15 var en dyb hård bas meget afgørende, hvor jeg nu hører en del jazz, så er de samme højtalere ikke så gode.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2007 22:47:02
Svar/Indlæg:
20170/383

jeg er fuldstændig enig med dig 🙂

Men jeg begynder da lidt at forstå hvilken kamp en folkeskolelærer nogle gange må igennem 😀

Kvist og jeg skal heller ikke være enige, prøver bare at få ham til at forstå 😛

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2007 07:57:56
Svar/Indlæg:
5410/123
#69 Jeg har da et bare gode, gamle, B&O'er.
#72 Ja, og DVD-købt-med-5.1-samlet-lorte-sæt har også forstærker til højttalere i sub'en.

#73 Er det 8"? Atomic er faktisk en rigtig god sub. Den bliver bare 8x bedre når den kommer i en ordentlig kasse 🙂 Gæt hvad min sub er bygget af 😀 15" Atomic enheden og den tilhørende forstærker. Det er så smidt i en ordentlig kasse, og så spiller det ellers bare lækkert 🙂

På forstærkeren er der ikke udgange, som du tænker det i hvert fald. Som du kan se, er der to drejeknapper på forstærkeren. Volume og så et delfilter 😉 Det virker sådan:

Output fra stereo forstærker til højttaler -> subforstærkerens indgange -> de højttalere som skulle have outputtet fra stereo forstærkeren.

Så sker der det, at du med delfilteret vælger f.eks. ~80 hz. Så nupper subben alle signalerne fra 80 hz og ned fra signalet fra din stereo forstærker, og smækker det igennem subforstærkeren til subenheden 🙂 Rigtigt smart :yes:

Det kan godt kombineres, så du bruger BÅDE den konfiguration + den analoge indgang, så du tager output fra surroundreciever til små højttalere -> subind -> små højttalere, og samtidig tager analog out til aktiv sub fra reciever -> sub. ^^

Er du med? 😀

Tom -> Vil da godt lige indskyde, at jeg er 16 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2007 19:10:32
Svar/Indlæg:
20170/383

og jeg er 26. Hvor vil du hen?? 😛