Hvordan kan et LAN køre optimalt?

Spil d.  09. december. 2007, skrevet af mbm
Vist: 1435 gange.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2007 14:06:00
Svar/Indlæg:
3746/627
Holder LAN med 6-8 mand 4-5 gange og året. Vi spiller p.t. Crysis, UT3, TF2, TOCA3, WIC, men synes vi tit har problemer med at nogle ikke kan connecte og se hinanden på nettet.
Vi kører med faste IP og kobler os sammen med en switch, og alle firewalls er disbaled.
Nogle bruger XP andre Vista, men vi ser ikke en rød tråd i at det enten er folk med Vista eller XP det nogle gange går galt for.''

Hvad er jeres erfaringer med opsætning er spil på LAN?

Er det spillene der simpelthen ikke er programmeret godt nok til netværk eller hvad kan det være?
ThomasT

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2007 14:22:37
Svar/Indlæg:
209/34
Hmm, jeg tror næppe det er vista eller xp som er årsagen, for vi holder lan hver måned, nogle bruger vista mens andre bruger xp, og vi har aldrig problemer. Det kan lige tage lidt tid at konfiguere hjemmenetværk og lave samme arbejdsgruppe (MSHOME), ellers så kører det altid.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2007 14:29:11
Svar/Indlæg:
2870/65
# 0 Det allerbedste vil selvfølgeligt være, hvis i havde en server stående som håndterede DNS opløsning osv.

Esse86

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2007 14:33:07
Svar/Indlæg:
419/36
Tjek om i kører på samme arbejdsgruppe... Vista og XP kan godt give problemer på netværk. Jeg har selv oplevet det.

Sørg for at lave server på en der kører XP.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2007 15:18:57
Svar/Indlæg:
3746/627
Tror måske vi alle er hoppet tilbage på XP til næste gang. Kan fornemme flere er meget utilfredse med Vista.
Men hvordan laves en server? Hvad skal en sådan fætter have af hardware?
Kan det betale sig at købe en GIGA-LAN-swith. den vi har nu er en 16 ports 10/100Mbps N-WAY switch. Kan problemerne ligge i den?

Det eneste vi gør vedr. opsætning er at sætte IPér op og så være i den samme workgroup. INtet andet piller vi ved. Er det det godt nok?

Vi meget gerne høre nærmere onkring jeres opsætning ThomasT?

Til Steen. Vi piller ikke ved noget DNS. Aner ikke hvad det er!

ThomasT

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2007 18:15:56
Svar/Indlæg:
209/34
Vi gør nøjagtigt det samme som dig, kan fornemme dog fornemme en forskel da vi kun er 5 på vores netværk, så ved ikke om det gør en forskel hvis i er 6-8.

1. sæt alle computere til netværket, og som #3 siger, det er vigtigt at i har den samme arbejdsgruppe.

Jeg går ud fra at du har styr på hvordan man ændrer arbejdsgruppen i XP, men i vista er det lidt anderledes. Måske ved du godt hvordan, men alligevel går du ind i følgende: (mit er på engelsk)

--> network --> network and sharing center --> network discovery --> turn on network discovery og så tryk change settings og så ændr arbejdsgruppen.

Hvis det ikke virker er jeg ikke klogere på dette område desværre.

ps. det er også vigtigt at i ikke har det samme ciffer i sidste punkt af jeres ip adresse når i laver lan, (med samme ciffer kan i ikke se hinanden).
Derefter ind under "subnet mask" skal i bare klikke så der står 255.255.255.0. og dns skal man normalt ikke pille ved efter min erfaring.

Cannon

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 06:51:59
Svar/Indlæg:
298/7
Dns server står for Domain Name Server, det er en server som ikke står lokalt ved dig/jer, den bruges til at konvertere domæne navn om til serverens ip.
Eks. http://www.cybercity.dk -> 212.242.42.44.
Hvad arbejdsgruppe i køre med er også ligemeget, i skal bare have computerne i samme ip sekment eks. 192.168.1.x 255.255.255.0, for at computerne kan se hinanden, altså i må ikke have en på 192.168.1.1 255.255.255.0 og så en anden pc som har 192.168.2.1 255.255.255.0 , så vil de ikke kunne se hinanden.
Til sidst en giga switch er slet ikke nødvendig, 100 Mbit er tæt på at suge max fra jeres harddiske, så 1Gbit er helt overdrevet på hjemme pc´er.
Husk at slå firewall fra.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 10:05:02
Svar/Indlæg:
3746/627
OK det er faktisk sådan vi kører nu.
Med faste IP 192.198.1.10-20 og alle firewalls slået fra, men hvad er det så der kan give problemer?

Vi fandt ud af at de gange man ikke kun se serveren i et spil eks. Crysis, så skulle man connecte direkte til serverens IP, så virkede det.
Skal man gøre det generelt? Giver det en bedre forbindelse?

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 19:57:42
Svar/Indlæg:
3746/627
Nu når vi snakker DNS, så kan jeg se at når jeg vælger en fast IP, så kan jeg ikke vælge DNS til automatisk? Hvad skal jeg så skrive under DNS?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:01:53
Svar/Indlæg:
10398/435
intet.. for i har ikke en dns.

er det letteste ikke bare en router som uddeler ip? - og så sørge for man er i samme workgroup..

det gør vi og der har aldrig været problemer.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:14:43
Svar/Indlæg:
3746/627
#9 Er en switch ikke bedre en en router?

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:25:40
Svar/Indlæg:
1881/217

Det vil være det samme som at spørge om en ko er bedre end en hest.

De har to forskellige gøremål her i livet.

En Router, spørger et andet net (et andet IP range, subnet osv, osv.), hvis den IP du laver en forspørgelse mod ikke findes i dit egen IP range.

En alm. switch er "dum" (Skriver dum, for der findes forskellige typer switche med forskellige layer-funktioner - eks. en Layer-3 switch kan Route mellem VLAN), men en switch som du sidder med er dum, da den kun kan relay mellem de porte der er i switchen da der ikke er nogle layer funktioner i den.

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:33:33
Svar/Indlæg:
1369/75

Syntes nu også at en ko er meget bedre end en hest. Ihvertfald til og lave mælk, det går satme træg for hestene.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:34:05
Svar/Indlæg:
4657/53
Når jeg laver lan til rødderne smider jeg en router i en af portene på switch.
bruger en 16porte .
sætter router til dhcp server og første IP er 192.168.1.2 /192.168.1.3 osv
192.168.1.1 er routerens ip.

så får alle på nettet en IP adr hver.

det kan også være
10.0.0.2 /10.0.0.3 osv
det er alt efter hvordan routeren er sat op

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:34:38
Svar/Indlæg:
1881/217
Tilføjelse til #11

Hvis jeg var jer, ville jeg sætte en DHCP op med DNS, hvor Suffix er angivet, da det ville lette administrationen af IP uddelegeringen.
Samt det vil lette jeres net for Broadcast (ved godt, at det er et lille LAN og mængden af Broadcast er lille).

Uden at ligge noget på blokken (er ikke helt sikker), men det vil også aflive jeres problem med, at i ikke kan finde hinanden, da i ikke har en funktion til at "holde styr" på hver i særs IP adresser og NS opslag.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:36:46
Svar/Indlæg:
1881/217

Men derimod er ko´en sgu lidt doven til at springe 1 meter og 50 cm 🤣

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 21:45:43
Svar/Indlæg:
3746/627
Troede at en switch var bedre pga den kunne sende/modtage på alle linjerne, hvorimod man med en router delte båndbredden.

hmm jeg blander nok tingene sammen. Det var en HUB vi tidligere har brugt. Vi købte så en switch, men det var måske en router vi skulle have haft?

Nå som i nok kan høre fatter jeg en hat...

Cannon

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 22:05:02
Svar/Indlæg:
298/7
#14 Hvorfor vil du sætte dns op ??. DHCP server som der er i en router tildeler ip addresse, subnetmaske, samt gateway til klient pc´er, det har ikke noget med broadcast at gøre. Det ser ud til at #0 godt kan finde ud til at sætte netværket rigtigt op, jeg tror at det er xp mod vista at problemerne opstår.
#0 Har mest sat cod - ou og cod2 servere op, da er det ligemeget hvad ip serveren har, bare man trykker på lan og refresh , så finder spillet selv serveren.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 22:07:19
Svar/Indlæg:
3746/627
Jeg har også en Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G som jeg bruger udenom vores LAN netværk. Kunne den være bedre end vores switch?

Den har desværre kun 4 porte, men flere af os har trådløst net, men vil det kunne mærkes at vi så kun kan køre 54Mpbs?

Cannon

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 22:16:01
Svar/Indlæg:
298/7
#16 nej det er en switch i skal bruge.
I kan koble en router på switchen, da den har dhcp server, hvilket vil vil sige at i er fri for at taste ip addresser ind, men da i jo godt kan finde ud af det, er routeren ikke nødvendig. En hub sender data ud til all pc som er koblet til den, derfor laver den et stort collisions domæne, med lav hastigted til følge. En switch husker hver pc i
sin mac tabel og sender kun data til den pc som skal have data og ikke andre.

Cannon

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 22:20:21
Svar/Indlæg:
298/7
#18 den switch der er i din router virker ligesom alle andre switche, som du kan købe, den er bare monteret i samme kabinet som din router. At spille over trådløs tror jeg helt sikkeret at i vil kunne mæreke i form af højere ping.
Men prøv at sætte spilserveren op på en xp maskine, så skal det nok lykkedes. Jeg har kun prøvet vista i beta udgave og der kunne jeg heller ikke få mine xp computere til at se vista maskinen, men vista computeren kunne godt se xp maskinerne. slettede vista igen og har ikke arbejdet med det siden.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 06:51:39
Svar/Indlæg:
1881/217

DHCP er en Broadcast protokol i sig selv - så snart en PC starter op, råber den over hele netværket, om der er en DHCP som vil give den en IP adresse.

En DHCP i en Router tildeler kun IP adresser, den laver ikke nogle NS opslag internt på netværket, da den kun kender de angivet DNS servere, som er dem dem skal bruge til at lave navne opslag ude på nettet med.

Når man søger internt på et navn - eks. MBM-PC og ikke har en NS server (DNS), så Broadcaster (råber) den igen "HVAD er IP på "MBM-PC"?", til PC´en svare. Hvis man har en NS server, så spørger PC´en serveren "Dude, hvad er IP på "MBM-PC", og serveren svare tilbage "Endelig spørger du - IP´en er : blablablabla".

Du skrev tidligere i tråden, at det ikke er nogle der har en DNS server internt "Står ikke hos jer lokalt" (misforstår måske det du skriver).
Alle installationer med respekt for sig selv, har en DNS til at stå lokalt - og ja, jeg har en til at stå her hjemme.
Grunden til det, er at en hel del programmer, spil ect. der bruger NS opsalg til at finde rundt på netværket, da navne er nemmere at huske end IP, samt hvis man har nogle services over LAN som køre på PC´er, som benytter DHCP, så kan maskinen altid findes på navnet, da navnet ikke skifter.

Når man trykker på "LAN" og "Refresh", så er det via Broadcast, at spillet finder de maskiner som er sat op til server.

En alm. switch ( en dum switch ), husker kun ARP-tabellen (MAC tabellen) i det øjeblik at PC, server el. andet aktivt udstyr kommunikere med hinanden og glemmer det med det samme igen.
Skal man over i udstyr som husker ARP-Table i længere tid, skal man over i en Layer-1 Switch (mener det er Layer-1, kan ikke huske det helt præcis).

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 08:46:27
Svar/Indlæg:
3746/627
Men vil man løse problemmerne med, at der bliver søgt på netværket, hvis man connecter direkte til serverens IP?
Ved ikke om man kan det i alle spil, men eks. i Crysis viste det sig, at det var det, der skulle til for at komme på spilserveren.

Man kunne måske forstille sig, at clienterne var mere låst til den specifike IP på den måde? og at det så kørte bedre, og man ville slippe for fejl som at blive smidt af serveren etc.

Cannon

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 09:03:42
Svar/Indlæg:
298/7
#21 Fatter ikke en skid af det du siger.
En hub køre i layer 1
En switch i layer 2, samt de dyre kan køre i layer 3, så der kan routes mellem vlan.
En layer 2 switch er baseret på mac addresser, en layer 3 på ip.
En switch husker altså pc´ernes mactabeller i dens ram, men inaktive pc´er som ikke har sendt en pakke til switchen inden for dens AGE TIME blever smidt ud af mac tabellen. "Cisco CCNA3 Side 100-101"
Alt dette har bare ikke noget med #0 problem at gøre, der skal bare sættes ip på netværket, ikke noget med dns.
Når du f.eks spiller cod2 på internet kalder spillet en master server hvor den får sin refresh list fra, så vil du sætte en cod2 server op, som andre skal kunne se skal du have følgende inde i din servers cfg fil.
//Master Servers
set sv_master1 "cod2master.activision.com"
set sv_master2 "master0.gamespy.com"
set sv_master3 "master1.gamespy.com"
set sv_master4 "cod2authorize.activision.com"
set sv_master5 "cod2master.infinityward.com"
Har du ikke det inde , skal man gå ind i favoritter og tilføje en med din ip, samt den port du har sat spillet til at køre på.
Læs evt mere om dns her
http://www.linuxbog.dk/admin/b...
Men som sagt før, så tror jeg at #0 gør det helt rigtigt, bare serveren køre på win XP.

lp_larsen

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 09:16:01
Svar/Indlæg:
403/71
Det kan være, hvis i ikke allesammen har det, en fordel, hvis i sørger for allesammen at hae installeret IPX/SPX protokollen ..... det har nogle gange lettet eventuelle problemer for mig og mine kammerater, hvis vi har haft problemer ....

Desuden har jeg hørt (ved ikke om det er en skrøne), at der kan opstå problemer, hvis jeres IP'er ligger for tæt på hinanden... dev i måske skal vælge at der som minimum er 5 imellem hver IP's sidste ciffer ... (og selvføglelig undgå .1 og .255)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 09:18:29
Svar/Indlæg:
4120/115
Som Steen også siger, så er det fordi at WinXP/Vista meget hellere vil arbejde med DNS frem for netBIOS som i gamle dage... Alt det her med arbejdsgrupper osv. det kører netop på netbios adresser, og er egentlig bare en dødsejler teknologi fra start af... Og med Vista har M$ helt valgt at slå den fra!

Men du kan dog nemt slå det til, hvis du ønsker det: Se link http://ecross.mvps.org/howto/n...

Men det mest optimale var jo at sætte en DNS server op, og så registrere alle jeres pc'er.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 09:20:09
Svar/Indlæg:
4120/115
arrrhhh.... IPX er vist død nu 😉 og den med IP adresserne, den holder vist heller ikke.

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 09:44:14
Svar/Indlæg:
1262/95
#23 Tror det er dig der misfostår... der bliver nævnt noget om swicth vs. router, #21 laver en ganske fin forklaring på hvad forskellene er på de to komponenter. Og hvad formålet og fordelen ved at have en DNS server på LAN

Jeg er slet ikke ligeså klog som dig kan jeg se, men du nævner noget om nogle serverlister i COD2? Hvis han nu gamer LAN og ikke har nogle DNS servere konfigureret overhovet, hvordan skal hans PC så finde frem til disse lister? Med mindre han selvfølgelig konfigurerer hver IP og navn i hosts filen. Og er disse lister overhovedet nødvendige når han gamer LAN?

Kan mindes jeg et par gange har gamet LAN i COD2 og kan ikke mindes at jeg pillede i nogle serverlister, jeg kan dog huske at jeg havde konfigureret en DNS server til at stå på LAN som alle computere benyttede, så kunne vi pludselig finde hinanden via navn og ikke IP, selv med firewall slået til meget smart.

Som #25 er inde på, så lyder det for mig som det evige problem med LANs uden DNS og/eller WINS. NetBIOS navne kan nogle gange tage en EVIGHED at få opløst hvis der ingen DNS server eller WINS server findes på netværket. Årsagen til det er bla. at der på netværket skal udnævnes en masterbrowser, en form for mini-DNS/WINS, desværre er det bare sådan at hvis alle PCere på netværket er Windows XP PC'ere så skal der udskrives "valg" for at finde masterbrowseren, dette valg er ikke "fixet" ligesom i Rusland osv. så der kan vinderen ikkke findes lige med det samme.

Lige kort: en WINS server holder styr på NetBIOS navne på netværket, bliver typiske benyttet af ældre applikationer eller spil der ikke magter DNS.

Sikke en smøre...

Det korte af det lange er at du har et par muligheder:

1. Du kan benytte dig af hosts filen (\windows\system32\drivers\etc) og skrive hver enkel computernavn og IP adresse deri, så skulle navne opløsningen gerne gå lidt hurtigere. Dette skal gøres på alle computerne på netværket.

2. Fixe en DNS server

3. Istedet for navne kan du benytte IP adresser, som du også er inde på.

Cannon

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 10:02:33
Svar/Indlæg:
298/7
#27 selvfølgelig skal du have en dns hvis du skal spille over internet, men ved lokal lan har jeg aldrig haft en dns server til at køre og har aldrig haft problemer.
Har i alle da en pc kørende med en dns server ?? Jeg køre da med dem som jeg får tildelt af min internet udbyder, når jeg skal på nettet.
Tror du misforstår mig med serverlisten, under lokal lan skal der ikke laves en serverliste, men hvis du vil sætte en cod2 server op derhjemme og andre skal kunne se den når de går ind i cod2 internet og refresh, så skal du altså sætte den serverliste op, ellers skal de taste din ip og portnummer ind.
Men fatter ikke det med dns, har nu 2 xp maskiner kørende hvor jeg så har slettet dns på, den ene sat til at køre cod2 server, og den anden kan da fint komme på ??.
Ved skam godt hvad en router og en switch er.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 10:09:05
Svar/Indlæg:
3746/627
tak for forklaringen og specielt de sidste 3 punkter.

Om det er navne eller IP-adresser gør som sådan ikke en forskel for os, så vi holder os til de faste IPér.
Skal det forståes sådan at netværket lige skal "falde" til inden det har styr på alle clienterne?

Lige et spørgsmål jeg ikke har fået svar på er om det er bedre at connecte direkte til den pc der hoster spillet i stedet for at lade den søge på LAN servers. Eller gør det ingen forskel vedr. at holde sig connected til serveren og undgå at blive smidt af? Server timeout etc.?

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 10:15:06
Svar/Indlæg:
1262/95
#28 Som Huddy skriver, alle netværk bør have en DNS server, så jeg jeg har en DNS+WINS server til at stå og brumme. Hvis du kører med de DNS servere som du får tildelt af din ISP så kan du ikke opløse navne på LAN, da DNS serverne er internet DNS servere og derfor kun kan opløse DNS på internettet.

Ja, i netværks verden hedder det vidst konvergens, det kan sammenlignes med det. Så snart der er fundet en masterbrowser skulle der gerne være konvergens og navne opløsningen skulle gå lidt hurtigere.

Men sidder I kun en 3-4 stykker og i VIL benytte jer af navne så er hosts filen vejen frem, ellers er det bare at forbinde direkte til IP adressen, så skulle der ikke være nogle problemer.

Hvis I bliver smidt af en server når i gamer LAN vil mit bud være et enten switchen eller netkablet til hosten er defekt på en eller anden måde. Prøv at starte med at skifte netkablet til ham/hende der hoster spillet.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 10:16:28
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvis du tilgår den direkte på IP adressen, så har du hverken brug for DNS eller WINS... 😉

Men så skal du jo selv kende ip adressen, hvis ikke spillet selv kan søge efter ip adresser?

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 10:29:55
Svar/Indlæg:
3746/627
#31 Men når vi selv tildeler hver enkel makine en IP, så er det jo meget nemt. Så ved vi jo at det eks. er 192.168.1.10 der hoster spillet.