Spørgsmål ang. lydkort

Diverse d.  10. december. 2007, skrevet af Twilight
Vist: 565 gange.

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:45:51
Svar/Indlæg:
597/39
Går og overvejer et lydkort da jeg efterhånden har kørt med onboard lyd i en del år nu.

Men hvad skal man gå efter: creative, audiotrak, terratec?

Og er der den vilde forskel på nutidens onboard løsninger og seperate lydkort rent lydmæssigt?

Det skal kobles op mod noget Dali/Denon setup. Så det er både spil og musik vi snakker om her.

Prisen skal selvfølgelig også være fornuftig. Alt det her gejl med breakout bokse er ikke nødvendigt.

Skyd løs med jeres erfaringer.
mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:51:21
Svar/Indlæg:
3588/418
Creative X-Fi Xtreme Music.

Markedets bedste lydkort, og prisen er også ok. Jeg har det selv, og er MEGA glad for det! 🙂

http://shg.dk/produkter/infobo...

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:55:08
Svar/Indlæg:
1190/28
Creative til spil(Ikke det bedste til musik)

terratec mener jeg skulle levere en ret god lyd på nogle af deres nyeste lydkort:)

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 20:58:22
Svar/Indlæg:
3588/418
Hvorfor ikke godt til musik?
Jeg hører musik hver dag, og mixer indimellem, og har ingen problemer overhoved, og lyden er krystal klar.

brainiac

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2007 21:11:17
Svar/Indlæg:
840/10
snup du dig et soundblaster x-fi extreme music

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2007 21:12:19
Svar/Indlæg:
7263/260
Tja, der er vel ingen tvivl der, Creative X-Fi Xtreme Music hedder det som #1 linker til.

Jeg har haft det, og det spiller bare kanon, både film,spil, musik alting! 😛
Du vil ikke fortryde du har købt det ..

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2007 21:14:22
Svar/Indlæg:
1190/28
#3 de har satset på hastighed i spil og eax til spil.

Terratec satser på lydkvaliteten på nogle af deres nye kort.

Det er lige som intel og amd den ene er god til det ene og den anden god til noget andet:)

til studiebrug ville man for eksempel aldrig vælge et creative, der er det andre mærker som er stærke:)

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 03:53:06
Svar/Indlæg:
908/44
Analog lyd fra en PC er typisk noget skrald, nogle lydkort er værre end andre. I det
store hele er der ikke rigtig nogen ordentlig lyd før du anvender den digitale udgang
og helst den optiske.
Jeg er selv ikke spille nørd og derfor er jeg mest interesseret i lydkvaliteten frem for
diverse accelerator-funktioner.
Jeg har selv dette :
http://edbpriser.dk/Products/L...
Creative Sound Blaster Surround 5.1
Hvilket jeg er ganske tilfreds med, eneste anke er at det til tider gerne vil benytte
MS standard USB-sound driver og så er det nat med surround lyden.
Skulle jeg have et lydkort i dag, ville jeg tage dette :
http://edbpriser.dk/Products/L...
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express
Jeg har lige lavet et mediecenter til en kammesjuk med dette kort og det er en del
nemmere at have med at gøre end mit.
Der er en del lydkort, deriblandt mit, som umiddelbart ikke kan levere 5.1 lyd
gennem SPDI/F udgangen Det kan dog som regel omgåes i AC3 filteret.
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express kan dog umiddelbart lave
5.1 -lyd uden hacks.
Til proff studiebrug skal vi over i noget i stil med denne 25kkr-firewire-sag :
http://www.apogeedigital.com/p...

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 07:54:36
Svar/Indlæg:
2786/120
Et X-fi kort af stort set alle slags er ganske udemærkede kort, også til musik, jeg er fuldt ud tilfreds med mit Xtreme Gamer...
Men Creative er ikke de bedste til at lave X-Fi kort, spøjst nok. Her skal vi have fat i Auzentech's X-Fi Prelude:
http://www.edbpriser.dk/Produc...
Det er X-Fi's regnekraft på en pakke bestående af meget bedre komponenter end dem Creative bruger på deres egne lydkort, og lydkvaliteten er også derefter... Så vidt jeg har forstået på de reviews jeg har læst, er de langt prisen værd, selv i forhold til et almindeligt X-Fi...

MVH.
Toke 🙂

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 08:02:32
Svar/Indlæg:
5410/123
X-Fi Xtreme Music 🙂

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 08:17:23
Svar/Indlæg:
5410/123
#8 Har du link til en test? Det ser interessant ud. 🙂

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 08:29:38
Svar/Indlæg:
2786/120
Ikke en decideret test, men
http://www.xtremesystems.org/f...

[EDIT] her er så noget lidt mere konkret
http://techgage.com/article/au...

MVH.
Toke 🙂

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2007 08:49:01
Svar/Indlæg:
1190/28
Jeg har virkeligt løst til at spørge jer....

Har nogen af jer prøvet et kort som foreksempel TerraTec Aureon 7.1 Universe eller udtaler i jer om crative uden at ha' prøvet andre dyre lydkort? Hvis i ikke har prøvet andre dyre lydkort så aner i jo ikke hvad i snakker om, for så har i jo ikke noget at sammenligne med.

Creative er de bedste til spil, ingen tvivl om det. men! Jeg tvivler på ret mange af jer overhovedet har prøvet andre kort i 1-2000kr. klassen, så det kan i jo ikke engang udtale jer om når i ikke har prøvet andet.

Dette er ikke ment ondskabsfuldt, men.. jeg har tit på fornemmelsen folk udtaler sig uden at ha' prøvet nok forskellige kort/cpu'er/Bundkort eller hvad det kunne være til at kunne sige hvad der er bedst.

Mvh. Danni

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 08:55:18
Svar/Indlæg:
2786/120
#12 Som regel taler folk jo af personlige erfaringer, hvilket for de fleste betyder begrænsede erfaringer med ting der generelt er ret så dyre...
At folk anbefaler Creative, er jo fordi det er rigtig gode kort, der ligger i en prisklasse de fleste kan betale sig ind i... Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorvidt TerraTec generelt skulle være bedre eller dårligere i visse ting, men generelt er det også kort der har en anden anvendelse end dem de fleste bruger i deres computere til daglig 🙂

MVH.
Toke 🙂

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2007 10:17:41
Svar/Indlæg:
1190/28
#13 :) - Ja du har nok ret, det er jo dyre kort.

Esse86

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2007 10:30:38
Svar/Indlæg:
419/36

Man kan sagtens få rigtig god analog lyd, når den analoge del kun går fra lydkortet til forstærkeren. Sæt lydkvaliteten til 24bit 96khz og så er der SUPER lyd :) Uanset om det er digital eller analog.

Digital vil selvfølgelig altid være den skarpeste lyd, fordi der ingen modstand er i ledningerne. Men som sagt, hvis den analoge del, med 24bit 96khz sampling, kun er fra lydkortet og til forstærkeren, er der næsten ingen forskel på digital og analog. Begge dele spiller knivskarpt og spiller en del højere uden forvrængning.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 19:57:43
Svar/Indlæg:
908/44
Jeg tilslutter mig fuldstændigt hvad #12 skriver...
Desuden kunne det være rart at vide hvilken forstærker/højtaler-kombination
folk anvender samt om det skal bruges til spil eller Hi-Fi.
Altså lidt mere begrundelse og lidt mindre tågesnak....tak.. 😀

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 20:06:48
Svar/Indlæg:
908/44
heheh...Og i den forbindelse skal jeg lige nævne at de to lydkort som jeg
nævnte tidligere i #7 er lytteprøvet på et 70kkr Yamaha 7.1 surround anlæg.
Der er ikke konstanteret nogen lydmæssig forskel på de nævnte kort, hvilket jeg
heller ikke forventede da alt det funktionelle styres vha. de filltre som anvendes i forbindelse med afspiling.
Et lydkort skal for mig bare have den nødvendige funktionalitet og så selvfølgelig
levere de rigtige data.

#0 : hvis du har en SPDI/F eller Toslink indgang på din Denon forstærker, så
tilslut et-eller-andet lydkort som kan anvende 5.1 eller 7.1, alt efter behov, over
den digitale udgang. et såddant lydkort koster 300-600,-.
Hvis du er henvist til at benytte den analoge udgang, så undgå brumsløjfer, det kan være en fordel at anvende et USB eller Firewire-kort. Alt i alt skal du regne med at
der skal et langt dyrere lydkort til hvis du skal opnå tilnærmelsesvis den samme
kvalitet med den analoge model.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 20:32:16
Svar/Indlæg:
908/44
Du har Toslink udgang på dit MB....
http://www.neoseeker.com/Artic...

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 20:46:35
Svar/Indlæg:
597/39
Tak for alle svarene. rart med lidr debat.

#18 Det bliver nok ikke mit nuværende bundkort det kommer til at køre på. Men tak for inputsne.

Regner med at find en digital løsning

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 21:17:42
Svar/Indlæg:
908/44
Okaj...
Hvis du går efter den digitale løsning, er dit onboard lydkort ikke nødvendigvis
ringere end de andre som er blevet foreslået.
Realtek har feks. lavet en chip som funktionalitetsmæssigt er fuldt på højde
med Creative's.

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 21:26:29
Svar/Indlæg:
597/39
#20 Du lyder til at være ldt inde i det. Hvad siger du til Audiotrak Prodigy HD2?
Lyder til at være et ganske nice kort.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2007 21:47:51
Svar/Indlæg:
908/44
Kender det ikke....men det understøtter tilsyneladende ikke 7.1...kan det lave 5.1 lyd
over den digitale, uden tweaks..?? Er det ikke lidt dyrt..?? Hvad tror du at du får for
pengene....???
Har du en onboard Toslink eller SPDI/F og kan den anvende 5.1/7.1 lyd..ja såeeeh bliver
det ikke meget bedre. Audiotrak Prodigy HD2 understøtter sandsynligvis også ovenstående
Men bliver det bedre af det..???

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2007 08:19:30
Svar/Indlæg:
5410/123
#12 Jeg har da sammenlignet mit X-Fi med ASUS Xonar D2, som koster ~1400 kr, og X-Fi (til 550 kr) var SÅ meget bedre.

spuncut -> Ja, det er klart, at forskellen ikke er stor, når du bruger den digitale udgang, men det gør jeg f.eks. ikke. Det du så kunne kigge på, er softwaren. X-Fi er udstyret med en masse indstillings muligheder, som virkelig kan gøre noget ved lyden. F.eks. har jeg sat den til at forstærker alle frekvenser fra 30 hz og ned, med 5 dB, da det er der min sub begynder at få lidt probs med at følge med, og det har virkelig hjulpet 🙂
Så har jeg også skrevet ind i det software, hvor langt mine højttalere er fra mig, og i hvilken vinkel. Så tilpasser den lyden, så jeg får den optimale stereo- og surround lyd.

Mit HiFi setup:
Technics SA-GX280 (2x 80 watt / 4x 60 watt). Rigtig god lyd , og jeg tror det er en klasse A+ forstærker, men det skal jeg lige have tjekket.
2x 200 watts højttalere fra Eltax (please don't kille me)
2x 60 watts B&O (nice^^)
1x hjemmelavet sub med en 15" enhed og en 300 watts sub forstærker. Rigtig god sub 😀

Med det sys kunne jeg TYDELIGT høre, at X-Fi var bedre end Xonar, og det blev bare forstærket yderligere når jeg satte mit headset til:
Denon AHG-250 (tror jeg nok det hedder.... i hvert fald HiFi og rigtig god lyd 🙂)

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2007 18:09:04
Svar/Indlæg:
908/44
Man kan få en hæderlig suroundreceiver til ca. 2000,-, den rummer et hav af
muligheder for tweaks. AC3 filtret rummer også en masse muligheder for at rode
med lyden. Det bedste ved disse er dog at de kan slås fra..... 😀