Jeg har ikke først kørt med RAID, og ved kun hvad wikipedia lige kunne fortælle mig..
Men.. Jeg har en Seagate Barracuda 7200.9 500GB HD.. Og en gammel Maxtor.. Vil jeg vinde meget (Ud over 300GB) ved at købe en Seagate mere på 500GB, og sætte de to barracudas i RAID0, og så smide Maxtoren i kærestens maskine, eller i et eksternt kabinet..? Og.. Når den står som RAID0.. Viser den sig så som 1 drev? Sådan.. Før Partition Magic..
Både ved raid 0/1/5 (og alle de andre) så vil det i systemet blive opfattet som 1 drev. Raid controlleren styrer dette, og gør det transparent for operativsystemet. (medmindre man kører software raid, der vil operativsystemet styre det og gøre det transparent for applikationerne)
Hvis du får en disk mere og opsætter noget raid, ja så vil du helt sikkert kunne opnå højere data hastigheder ved læsning fra dine diske. Men husk du mister alt data i raid 0, hvis en disk går ned.
Som du kan se, kører jeg selv raid 0. Det giver en del problemer af og til, og hvis man bruger en onboard controller, kan man ikke "bare" lige skifte bundkort uden at formatere. Til gengæld får man en øget hastighed - og det kan mærkes.
jeg vil ikke anbefale at lave RAID med to forskellige harddiske - man kan godt men det er ikk for smart - så heller købe 2 nye (og køb 2 samme sted så du får samme verson/udagve/nr. osv.) Hvis du laver RAID0 med raptor diske så vil det med næsten statsgaranti ikke lykkedes dig at ødelægge diskene, da de laver 1 fejl for hver 1.000.000 time dvs. 1 fejl på 118 år eller noget = aldrig...
raptor er ikke kun fart - det er bundsolidt - også til RAID0 🙂
#2 Ja okay.. Så det ville være mig smart hvis jeg havde 2 HDs i en RAID0 hvor jeg havde OS, Software og spil på... Og så havde en enkelt disk, fx min 500GB, til mine .cue's, backup, Universitetsstuff (vigtigt), og alt hvad jeg nu finder vigtigt...
#4 Ja det vil være klogt at holde alt vigtigt data væk fra de diske som kører raid 0 😛 Men stadig husk at tage backup af den anden disk også. Fx ud på nogle dvd skiver, for i teorien kan det ligeså godt være den disk som smutter.
#7 & #8 Jeg laver en del med billeder, og en del med meget andet, så har rigtig mange GB som jeg ikke kan undvære bare sådan.. Så min bærbar er for lille :D Men smart idé med en bette ekstern..
#3 - Jeg kører efter et deadsilent setup.. Ved godt Raptor er super gode, men 46db i load, som jeg har læst nogle steder, skræmmer mig fra vid og sans.
Det meste af larmen de laver er resonans som egentligt kan blive formindsket uhyggeligt meget hvis man går op i thansen, beder om nogle gummipakninger til sin aprilia sonic (bund+toppakning) skærer dem til, så passer de perfekt til en raptor disk, og de skal nok holde!
100%....
toppakningen klarer let 800 graders varme så den skal nok kunne tage en enkelt raptor eller 2 🤣
Har kørt RAID0 siden min første Promise ATA66 controller i omkring år 2000.
Første RAID setup var med 2x30Gb IBM diske. Den ene døde efter 12 måneder hvor jeg så mistede 40Gb data.
Herefter købte jeg 2x60Gb Maxtor hvor den ene også døde efter nogen tid. Her mistede jeg omkring 80Gb data.
Herefter fik jeg nyt kabinet hvor jeg kunne sætte en blæser foran mine diske. Jeg ved ikke om det er dette der har gjort det men siden har jeg ikke mistet én eneste harddisk. Har haft følgende i RAID0: 3x80Gb Maxtor. 2x120Gb Seagate. 2x160Gb Seagate. 2x320Gb Hitachi.
Så jeg er glad bruger af RAID0 og vil gerne anbefale det hvis man kan køle sine diske ordentlig. En 80mm blæser på 5 volt er nok til mit forbrug.