Det er ikke så tit det sker, men for en gangs skyld kender jeg begge de boards som Coffeecan linker til.
Asrock'et har jeg selv, og ingen tvivl om at det er et stabilt og endda rigtig godt kørende board. Det lammetæver det DFI med Nforce4 Ultra jeg havde før, og bruger ingen strøm oveni hatten. MEN, det har også sine begrænsninger. Man kan fx ikke give mere end 2,05v til rammene, og så er der begrænsning i hvor mange volt det lader en smide til cpu'en (denne gang dog ift hvilken rating cpu'en har). Værste problem er dog at jeg ikke kan huske at have set én test hvor Express 1600 chipsettet kommer over 250MHz på bussen. En lille finesse ift gængse Express boards, er at sydbroen er bedre på dette end de andre. Typisk Asrock at finde på at bytte lidt rundt på tingene🙂
Normalt er jeg afgjort ikke til Asus boards, men en god ven har det der linkes til her, og taler rigtig godt om det. Dels går det væsentligt højere på bussen, dels er der helt andre muligheder for at pille i bios. Det koster lidt mere, men kan absolut anbefales.
Der ud over: Coffeecans forslag, gerne med opgraderingerne, er så afgjort det bedste du kan gøre for små penge. Du må endelig ikke nuppe et 8600 da det får så mange tæsk af 3850 (se test under artikler her på siden), mens "luksusrammene" til de 400kr er en suveræn investering ift de billige std.