-> #13
Måske det ikke er et tilfælde, at Creative er blevet den målestok man holder div. lydkort op imod, netop skyldes at de laver nogle afsindigt gode produkter?
Nu er der jo ikke blot popularitet, men også faktorer som: Hvordan er lydmixeren? - Hvortil Creatives må betegnes som værende en af de mest brugervenlige på markedet. Måske lige med undtagelse af introduktionen, hvor 99,9 % af alle nyindkøb af SoundBlaster Live! kort, måtte følges op med en irriterende opdatering.
Hvordan er kompatibiliteten? - Hvortil Creatives må siges at være noget nær den bedste, netop fordi de fleste spil har EAX funktionen, der dog med enkelte undtagelser, fungerer møggodt.
Jeg har arbejdet lidt med musik, generelt indspilninger og lidt "studie"-arbejde, hvor jeg netop har været glad for de muligheder EMU10K-chippen har givet. Det er korrekt, der var lidt problemer med Logitech mus [!!!] og Creative lydkort, men da bundkortproducenterne fik styr på det er "IRQ-halløj", har jeg ikke hørt om problemer.
Hvis din eneste anke imod Creatives Audigy serie, er 24 bit opskaleringen, så vil jeg da på det allerkraftigste fraråde dig, at bevæge dig ind i high-end Hifi-markedet. Da alle de "store", som Denon, NAD, Cambridge osv. netop anvender 24 bit DSP'er og i enkelte tilfælde 32 bit. Lad os da endelig blive fri for en forbedret lyd?!
Det var dog det mærkeligste jeg længe har hørt. Problemet med meget musik er jo netop, at lyden er flad og alt for komprimeret, så jeg ville da hilse enhver form for positiv dynamik velkommen. Jeg ville mene, at et af de positive tiltag ved X-fi er 24 bit Crystilizeren, som netop giver lyden lidt ekstra edge. Men hvis det er noget du ikke bryder dig om, så synes jeg da du skal holde dig til SoundBlaster Live! 1024/Player, hvis dit antiparti imod Creative ikke strækker så vidt.
Jeg har, siden jeg begyndte at interessere mig for Hifi/god computerlyd, haft spændt et sæt Cambridge 4.1 surround til, et (i dag) billigt og middelmådigt sæt højttalere, som jeg stadig synes spiller afsindigt godt, størrelsen og prisen taget i betragtning. Og det var før Creative og Cambridge afbrød samarbejdet.
Siden da, har jeg haft Avance, B&W og i enkelte tilfælde nogle Dali Evidence 4xx sat til min computer. Så jeg ville vove den påstand, at mine lydkort (uanset producent) har haft de mest optimale muligheder.
Jeg kan så kun sige, at det var en fryd at se film, med DM602, DM601 og en ASW675 spændt for, og dynamik og klarhed trådte tydeligt frem. Så jeg er ærlig talt lidt ligeglad med hvordan lyden bliver behandlet. Bare den træder frem som producenten af filmen/musikken havde tiltænkt den.
Mit gamle Audigy 2 ZS Platinum Pro, er solgt videre, til en af mine gode venners fader, som - om end muligt - går marginalt mere op i god lyd end jeg gør. Han sidder pt. og indspiller en masse gamle Vinyl og LP'er (ZZ top, AC/DC osv. osv.), og - efter sigende - yderst tilfreds med gengivelsen.
1: Creative er godt, men der findes alternativer, men Creative er godt - når man ikke vil investere i løsninger til flere tusinde kroner.
2: Jeg har faktisk ejet andet en Creative de senere år.
3: Jeg ser absolut intet problem i, at lyden bliver opskaleret. Mærkeligt argument.
4: Jeg mener at have hørt det jeg bør høre, til sammenligning, for at kunne danne mig en reel mening om markedet og dets produkter.
5: Jeg synes at Audigy 2/4 er nogle af de bedste lydkort der nogensinde er lavet til alm. brugere, og en stor del af dét, skyldes EMU10K chippen, samt den gode software der fulgte med. Som ikke blot henvender sig til gameren og main-stream brugeren, men også folk der går lidt op i lyd og gerne vil have kontrol med tingene.
6: Og jeg synes bestemt ikke, at lyden på et Audigy 2/4 er sløret, og jeg skal ikke kunne sige om 24 bit DSP'en slører lyden. Jeg synes det lød meget godt.
Jeg vil vove den påstand, netop som værende audiofil, at jeg har prøvet andet. Men hvis vi skal lege "jeg er klogere og ved mere end dig"-konkurrence, vil jeg da helst trække mig. Da jeg, ærlig talt, ikke gider en nytteløs og irrelevant mudderkastning.
... det er et faktum! :yes:
-> #14
Jotak, og i lige måde 😉
-> #15
Tromle?! 😲
Men immun? Det er jeg! 😲 😛 🤣