Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2007 04:52:34
Svar/Indlæg:
23132/740
Min profil er opdateret med oplysninger om mit setup, lige for at starte dér.
Jeg har det man nok ville kalde et luksusproblem. Jeg har i et stykke tid, kørt med nogle lånte Kingston ValueRAM, som har kørt upåklageligt. I går valgte jeg så lige også at smide mine nyindkøbte OCZ DDR2-800 MHz RAM i (5-4-4-15, SLI-et eller andet). Dvs. jeg i alt kørte med 6 GB RAM, fordelt således: 2x 1 GB DDR2 667 MHz + 2x 2 GB DDR2 800 MHz
Min Vista 64 bit er crispy og har en fin respons. Men jeg tænkte, at det kunne da være meget sjovt, bare at køre med 2x 2 GB'erne, og se om ikke jeg kunne hente lidt performance dér.
Da jeg så piller de 2x 1 GB ud, og tænder maskinen starter løjerne. Alle blæserne kører max (bundkort, grafikkort og nordbro), hvilket de normalt ikke gør under opstarten. Der kom ej heller billede på skærmen. Jeg slukkede igen, og tænkte det var da mærkeligt. Prøvede at tænde et par minutter efter, med samme resultat.
Hver gang den laver sit lille stunt, er jeg nødt til at pille strømmen fra, tage batteriet af bundkortet, og vente et par minutter, inden det gider at starte op. Jeg har nu brugt en times tid på at få de RAM til at fungere, og er ved at gå ud af mit gode skind.
Efter at have prøvet mig lidt frem, er jeg nået frem til følgende:
a) Jeg kan sagtens køre med 2x 1 GB, uden problemer (667 MHz)
b) Jeg kan sagtens køre med 2x 1 GB + 2x 2 GB, uden problemer (667 MHz - tror jeg)
c) Det er også lykkedes mig, at køre 1x 1 GB + 1x el. 2x 2 GB, uden problemer
d) ... men så snart der kun sidder 1x 2 GB eller 2x 2 GB i maskinen får den et flip.
Jeg er på bar bund her. Jeg har prøvet med RAM linked og unlinked, forskellige sokler, prøvet at give lidt ekstra spænding, men lige lidt hjælper det. Pt. kører maskinen med alle fire stænger i, og der er ingen problemer. Men jeg kan jo ikke beholde de lånte 2x 1 GB for evigt, så jeg er nødt til at få de 2x 2 GB til at fungere på en eller anden måde.
En ting der undrer mig er, at uanset hvordan jeg kombinerere 1 GB og 2 GB stængerne, så siger BIOS at de kører 800 MHz DDR, mens CPU-z siger 667 MHz DDR. BIOS siger ligeledes, at der ej heller er detected SLI-hukommelse, selvom de to stænger sidder i. Godt nok kombineret med en eller to 1 GB stænger.
Seriøst... jeg er forvirret! 😐 :'-(