Mini bundkort?

Bundkort / CPU d.  19. december. 2007, skrevet af sjoestedt
Vist: 232 gange.

sjoestedt

Overclocker
Tilføjet:
19-12-2007 10:14:47
Svar/Indlæg:
504/116
Jeg har kastet mig over et projekt om at bygge en ny lille pc til basale kontorprg., surfing og musikafspilning. However, vil jeg gerne køre vista der på hvilket hæver kravene.

Men jeg synes ikke om at betale 3 kilo for en barebone som http://minipc.aopen.com/Global...

Mit sp er om man kan få et bundkort i mini itx str der kan håndtere C2D processorer? Evt med onboard graphics så et grafikkort ikke er nødvendigt. Og nej det er ikke en bærbar jeg søger 🙂

Håber I kan hjælpe. ❤
Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2007 11:09:07
Svar/Indlæg:
2620/327
Jeg tror desværre ikke, det kan lade sig gøre, når du ikke vil købe en barebone...

Men har du overvejet micro-ATX? Det er godt nok lidt større, men du kan sagtens få små og lækre kabinetter, og så giver det LANGT flere muligheder.

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2007 11:10:23
Svar/Indlæg:
2845/99
Ja micro-atx.....

De kan sågar tage quadcore processere nogle af de små sataner 🤣

sjoestedt

Overclocker
Tilføjet:
19-12-2007 11:17:41
Svar/Indlæg:
504/116
Kan godt se problematikken..

Ville gerne holde den lille og strømbesparende. Kan godt være jeg må ændre prioriteringen.

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2007 11:24:24
Svar/Indlæg:
2845/99

Altså jeg kører micro atx lige pt, og der sidder der en 350watts strømforsyning i, og der er da stadig det i som nyere pc´er har bare ikk ligeså strømslugende.... Og min er perfekt til musik, filmfremvisninger osv....

umagarz

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2007 11:31:34
Svar/Indlæg:
423/32
hvis du kan mindske kravene for computeren kan en lille bitte VIA Artigo måske være noget?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2007 11:34:05
Svar/Indlæg:
23132/740
Mit bedste bud, måtte være en Apple Mac Mini, men så er vi jo langt over de kr. 3.000,- som du allerede ikke vil over :no:

Ellers, så kan jeg foreslå et Intel Pico BTX, hvor det til gengæld kan være lidt svært at finde et passende kabinet.

Der er også Aopens I945GT bundkort, som også er en lækker sag, men som desværre "kun" understøtter Core Duo processoren. Det er et Micro-ATX bundkort.

Alternativt, så kunne du evt. kigge på VIAs EPIA/EDEN bundkort, som godt nok ikke er toppen af poppen, men faktisk er ganske hæderlige. Hvis du ikke skal bruge computeren til andet end lidt kontor/surf/musik, så ville jeg kalde det for et oplagt valg. Især til budgettet.

Alle VIAs nyere bundkort, er faktisk Vista-"kompatible", hvilket også gælder grafikken. Selv hvis du vil køre med Aero slået til. Deres S3 Chrome S25/27 skulle i hvert fald kunne køre det uden problemer.

Men igen. Forvent ikke high-end ydelse. Jeg kan, baseret på erfaring, uden tvivl anbefale en embedded løsning. Men nogle ville ikke vælge det, af stolthed eller hvad ved jeg?!

I hvert fald. Så er de geniale til kontorbrug, og så bruger de ikke alverden af strøm.

Deres bundkort sælges sommetider med en PCI-riser, så hvis du vil lave det til en lille HTPC, så kan du installere et TV-kort, uden at gå på kompromis med designet (i højden), og hvis du vælger et TV-kort med hardware-encoder, så går det heller ikke ud over ydelsen 😉

EDIT: http://www.edbpriser.dk/Produc... - bare ét forslag :yes:

sjoestedt

Overclocker
Tilføjet:
19-12-2007 11:40:51
Svar/Indlæg:
504/116
# 5 Artigo er så vidt jeg ved ikke i stand til at understøtte Vista..

# 6 Har haft kigget på VIA's produkter men var meget i tvivl om ydelsen i den forstand at de programmer jeg skal køre ikke kræver meget juice (office,firefox etc) men har bare flere af dem kørende og får grå hår af at vente på den slags.

Håber ikke jeg sidder og modsiger mig selv ift. ydelse..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2007 11:49:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg lidt du modsiger dig selv 😳

Netop fordi den pt. billigste Core 2 Duo platform, nemt kommer op over kr. 3.000,-

Se eksempelvis på Apple's Mac Mini, for kr. 6.000,- får du:

Core 2 Duo @ 2.0 GHz
1 GB DDR2-667 MHz RAM
120 GB 5400 rpms harddisk
Intel GMA950 grafik
Slimline slot-in DVD-brænder
Mac OS X og en røvfuld ekstra software (iLife '08 bare for at nævne éen ting)
Bluetooth, Wlan, USB2.0 porte, IR-sensor, FireWire

- jeg kunne blive ved.

Platformen er jo baseret på en Core 2 Duo mobil-CPU, det samme gælder chipsæt osv.

Og så fylder selve computeren ikke mere end omtrendt 6 CD-cases stablet ovenpå hinanden.

Altså, jeg ville sige, at Mac OS X er argument nok i sig selv. Men blot det faktum, at du også kan køre Windows på den (oveni købet rigtig godt), burde jo ligesom mane alle argumenter imod, i jorden.

Men du bestemmer jo selv. Men, husk, man kan ikke både blæse og have mel i munden 😉

Du kan sagtens lave dig en fin kontor/surf-PC til kr. 3.000,- eller under. Men det bliver svært at finde noget, som samtidig er C2D, især i den størrelse.

Så mit råd måtte være:
1: Indse det bliver dyrere end kr. 3.000,- hvis...
2: - du vil have det ned i den størrelse.

End of discussion! 😀 😛