Hvor bliver BTX af?

Bundkort / CPU d.  19. december. 2007, skrevet af Krudt
Vist: 314 gange.

Krudt

Overclocker
Tilføjet:
19-12-2007 19:22:14
Svar/Indlæg:
141/25
Hey, jeg sad og læste lidt i den her artikel: http://hwt.dk/literaturedetail...
og så tænkte jeg på, hvor bliver btx så af? Er der nogle af jer der kan give mig en fornuftig forklaring på, hvorfor de ikke har vundet indpas endnu?

Skal lige siges at artiklen er 2 år gammel, så BTX burde være standard efter 2 år, synes jeg?
red_martians

Moderator
Tilføjet:
19-12-2007 20:18:57
Svar/Indlæg:
7881/1165
#0: Jeg har selv skrevet den artikkel, og har nok også et udemærket svar.
BTX er dyre at producere end ATX. især kabinetter sætter nogle specielle krav der gør at produktionen koster en del flere penge.
Fidussen med BTX var at undgå overophede varme komponenter og især processorer. Grundprincippet bag BTX er reelt køletunnelen og den er de sidse par år gået hen og er blevet mere og mere unødvendig. CPU'erne bruger ganske enkelt ikke mere strøm end de gjorde for 4-5år siden, og den varme-explosion som intel regnede med at de skulle have med 5 og 6Ghz net-burst pentium4'ere kom aldrig. Det blev i stedet dualcore og watt per ydelse der blev det nye slogan, og med Core2 har intel fulgt med i AMD/via's fodspor. og når nu computerne ikke har brug for alt den dyre køling, er BTX vidst ved at være en historie som man kommer til at forbinde med de varme pentium4-dage. 🙂

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2007 20:18:58
Svar/Indlæg:
3321/21
Som jeg har forstået det er det kabinettet der som sådan er BTX, og der vender man jo så bare sit ATX/BTX bundkort på hovedet..

red_martians

Moderator
Tilføjet:
19-12-2007 20:21:14
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: desværre nej... de to standarder er så forskellige at man ikke kan pare dem på kryds og tværs... hvis man vender et ATX på hovedet skal men åbne kabinettet fra højre side, hvor man på BTX skal åbne fra venstre,