SRP = en om'er!

Hyggehjørnet d.  20. december. 2007, skrevet af Goaguy
Vist: 2447 gange.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2007 00:45:14
Svar/Indlæg:
3410/199
Jeg lader artiklen tale for sig selv:
http://politiken.dk/indland/ar...

Comments! Det skal vel ikke være nogen hemmelighed, at der nok ikke findes en eneste elev fra første årgang under den nye reform, der ikke virkelig føler sig brugt som "prøveklud" under det, der på utallige områder har været direkte uacceptabelt af udsætte os for.

Den generelle holdning til den kære Bertel Haarder blandt 3.årselverne på i hvert fald min skole, som jeg har opfattet den, kan ikke udtrykkes i gloser, der særligt godt ville understøtte min status som crewmember herinde! Hvis I forstår?

Jeg er selv så "heldig" at gå på Frederiksborg Gymnasium, hvor vores rektor er formand for rektorforeningen. Tro ikke, at det gør sagen meget bedre.
ak4ever

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2007 01:16:30
Svar/Indlæg:
462/22
"Altså dem, som ikke har forældre, der kan hjælpe dem med deres individuelle opgaveformulering."

Jeg hader også bare SÅ meget at selv skal lave lortet. Der er flere fra min klasse ( htx trejde år ) som får super god hjælp fra forældre. det syntes jeg er fint nok, men føler mig da lidt hjælpeløs når jeg sidder alene.

Bertel er da heller ikke så stort velkommen Her på HTX roskilde, men der er bare ikke noget vi kan gøre ved det.

Jeg glæder mig MEGET til jeg skal lave studie retningsprojekt efter jul. Gu er det hårdt, det er det da, meen. pivpiv.piv

Kan dog godt se problemet hvis en stor del af eleverne får dumpekarraktere, men så er det bare at lempe lidt på kravene...

Og nej, det har slet ikke været i orden at vi skulle være de første under ny ordning, og ja, der er bare for mange ting som har været for dårlige og ikke tænkt igennem, MEN der er jo nogle der skal være de første, og der er nogle som skal fortælle at det er noget lort så det kan blive lavet om.

Vores ansvar er at informere og brokke os så godt vi kan, så det ikke sker igen, men det kan jo desværre aldrig helt undgås.

Godnat, nu har jeg også lavet min sidste aflevering inden jule godterne kommer på bordet

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2007 01:48:47
Svar/Indlæg:
2786/120
Altså, nu ved jeg ikke om 3.års opgaven er blevet decideret sværere med den nye reform, men jeg synes da det er noget klaphat at høre på...
Jeg var personligt i 3.g sidste år, og den var skam slem, men slet ikke uoverkommelig... Det det handler om, er at få noget kommunikation igang med sin lærer, og så for f*nden forberede sig før ugerne går i gang... Det hjælper ikke noget hvis man sidder og skal til at læse alt sin litteratur igennem når først uret er sat igang...

Det handler lige så meget om forberedelse som om at skrive selve opgaven...
For mig lyder det lidt som om dem der klager, er dem der ikke har forberedt sig ordentligt, specielt når de klager over problemer med at få lavet deres selvstændige problemformuleringer, det er sq da det mindste af det... Her må man sætte sig ned sammen med sin lærer i det pågældende fag, og så finde ud af noget...
De siger, at mange af klagerne kommer fra elever fra "ikke-boglige" hjem... Nej, men nu går de børn på gymnasiet, så er det f*ndme ud og tage noget ansvar for egen indlæring...

"Lad os da slække på kravene fordi der er så mange der får dumpe-karakter"...
Så nu skal skolerne til at indrette sig efter laveste fællesnævner... Så skulle jeg have haft 13 i samtlige fag, for jeg åbnede munden og fulgte med i timerne 😐

Jeg ved godt der er sket nogen ændringer, men medmindre det er fundementalt anderledes end før reformen (hvilket jeg ikke har fået indtryk af at netop SRP er), så kan det umuligt være undervisnings-ministerens opgave at få det på ret spor... Så har entene lærerne eller eleverne misforstået noget totalt...
Ideen med 3.års-opgaven er jo netop at teste, om eleverne er i stand til at arbejde selvstændigt på et plan der altså kræver engagement på der ellers ikke er normalt i gymnasiet... Så hvis man ikke er opsat på at opgaven kræver en helt anden arbejdsform end man er vant til, så kan jeg godt forstå mange vil synes den er svær....

Undskyld jeg lyder som en sur stodder lige nu, men jeg synes personligt det lyder som en gang "Hjælp, jeg har ikke forberedt mig godt nok, hvad gør jeg" pladder, der så resulterer i et kollektivt "Vi synes den er for svær" rama-skrig...
Altså, hvis du ikke forbereder dig til eksamen, går du heller ikke op og scorer 12... Det betyder jo ikke at eksamen skal gøres nemmere 😉

MVH.
Toke 🙂

JF_Fredsgaard

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2007 10:41:45
Svar/Indlæg:
1000/101
Jeg har netop aflevet min SRP, og ja, den var da svær, men jeg har da ikke været ved at dø..

Som DTU_Xavier også siger, så er det for dårligt at skolerne skal indrette sig efter eleverne..
Hvis eleverne ikke kan tage sig sammen i timerne, få lavet sine afleveringer og så videre, så skal det betyde dårligere karakterer..
Det nytter ikke noget at vi så bare slækker på kravene, for at få de dumme danske børn til at virke klogere, udadtil !

De danske børn har et problem med deres holdning i forhold til skolen, og det er noget der skal rettes op på.. Der skal tages fat allerede i folkeskolen, hvor problemet allerede opstår. Mange har problemer med at komme ind på Teknisk Skole som tømrer eller murer, da det kræver minimum 02(6 for de gamle) i skriftlig dansk og skriftlig matematik. Hvad fan' sker der med danskere? Bliver vores børn dummere og dummere.. for så vil jeg da kraftigt overveje en strerilisering, inden jeg får hjulpet denne udvikling på vej !

Just my 5 cents 🙂

- Jacob Fredsgaard

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2007 11:35:56
Svar/Indlæg:
2576/125
Børn bliver ikke dummere, men forældrene tager ikke ansvar for børnene. Dette resultere i at når lille Per begynder i skolen er han slet ikke opdraget i at opfører sig ordentligt. Han har skulle træffe valg konstant siden han var to år, selvom han ikke er moden til det. og nå han så bliver 13 år gammel så skider han da skolen et langt stykke. For han er et individ der har ret til selv at bestemme, og hvem fanden skal bestemme om han skal gå i skole. Derfor får han dumpekarakter.
Problemet ligger nok i at vi konstant vil have lov til at træffe valg, men vi tager ikke ansvar, hvis noget går galt. Jeg vil da også gerne træffe valg, men f¨ck det kunne være fedt, hvis vi bare en gang imellem fik at vide, at sådan er det bare "take it, or leave it"