Altså, nu ved jeg ikke om 3.års opgaven er blevet decideret sværere med den nye reform, men jeg synes da det er noget klaphat at høre på...
Jeg var personligt i 3.g sidste år, og den var skam slem, men slet ikke uoverkommelig... Det det handler om, er at få noget kommunikation igang med sin lærer, og så for f*nden forberede sig før ugerne går i gang... Det hjælper ikke noget hvis man sidder og skal til at læse alt sin litteratur igennem når først uret er sat igang...
Det handler lige så meget om forberedelse som om at skrive selve opgaven...
For mig lyder det lidt som om dem der klager, er dem der ikke har forberedt sig ordentligt, specielt når de klager over problemer med at få lavet deres selvstændige problemformuleringer, det er sq da det mindste af det... Her må man sætte sig ned sammen med sin lærer i det pågældende fag, og så finde ud af noget...
De siger, at mange af klagerne kommer fra elever fra "ikke-boglige" hjem... Nej, men nu går de børn på gymnasiet, så er det f*ndme ud og tage noget ansvar for egen indlæring...
"Lad os da slække på kravene fordi der er så mange der får dumpe-karakter"...
Så nu skal skolerne til at indrette sig efter laveste fællesnævner... Så skulle jeg have haft 13 i samtlige fag, for jeg åbnede munden og fulgte med i timerne 😐
Jeg ved godt der er sket nogen ændringer, men medmindre det er fundementalt anderledes end før reformen (hvilket jeg ikke har fået indtryk af at netop SRP er), så kan det umuligt være undervisnings-ministerens opgave at få det på ret spor... Så har entene lærerne eller eleverne misforstået noget totalt...
Ideen med 3.års-opgaven er jo netop at teste, om eleverne er i stand til at arbejde selvstændigt på et plan der altså kræver engagement på der ellers ikke er normalt i gymnasiet... Så hvis man ikke er opsat på at opgaven kræver en helt anden arbejdsform end man er vant til, så kan jeg godt forstå mange vil synes den er svær....
Undskyld jeg lyder som en sur stodder lige nu, men jeg synes personligt det lyder som en gang "Hjælp, jeg har ikke forberedt mig godt nok, hvad gør jeg" pladder, der så resulterer i et kollektivt "Vi synes den er for svær" rama-skrig...
Altså, hvis du ikke forbereder dig til eksamen, går du heller ikke op og scorer 12... Det betyder jo ikke at eksamen skal gøres nemmere 😉
MVH.
Toke 🙂