Radeon EAH2400XT og v-sync issue

Grafikkort d.  20. december. 2007, skrevet af Eye41Eye
Vist: 316 gange.

Eye41Eye

Overclocker
Tilføjet:
20-12-2007 04:29:24
Svar/Indlæg:
2/1
Jeg har lige set et DX10-kompatibelt kort fra Asus her:

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Umiddelbart synes jeg man får meget ydelse for næsten ingen penge, og man slipper ovenikøbet for en larmende blæser.

DOG blev jeg skuffet, da jeg så, at maksimal v-sync hastighed ligger på sølle 30 Hz ??

Kan det være en fejl ??

Der står intet om det på Asus' hjemmeside.

De fleste DX10-kort ligger på 85 Hz v-sync.

Hvis de 30 Hz er korrekt, får man så ikke alvorlige problemer i 3D-spil ??

Jeg ved godt, at man kan slå v-sync FRA i hardwaren, men er det klogt ??

Har det iøvrigt nogen indflydelse på FPS ??

De fleste gamere vil jo helst køre med 100 FPS eller over.

Kunne godt tænke mig at få svar fra nogen der virkelig "ved alt" om den slags ting ;o)

Mvh. Per
Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2007 07:58:47
Svar/Indlæg:
8947/160
Lad os lige slå fast at du IKKE skal købe det kort for at game på det. Kortet er ikke et gamerkort, mere til htcp og den slags.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2007 17:25:56
Svar/Indlæg:
1190/28
Hvis du skal ha' et billigt kort til spil, så er det her det billigste det kan betale sig at købe.

http://edbpriser.dk/Products/L...

Der ud over er 30 fps(30 hz v-sync) en udenmærket hastighed, hvis kortet kan levere de mindst 20 frames pr. sek. Huske en film køre ofte 28 frams pr. sek. og den hakker ikke:)

Gamere der vil køre over 100 frames... der er 2 muligheder:

1. de vil være sikker på computeren aldrig kommer under 25 frames pr. sek. så det køre 100% flydende.

2. de vil ha' den altid køre over 100 frames pr. sek. = dumhed hehe... :)

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2007 17:45:08
Svar/Indlæg:
5421/53
#2 Dumhed? Kan du ikke se forskel på 25 fps og 100 fps? X.x

Biograf film har omkring 24,5 til 25 fps - men det samme billede bliver vist 2-3 gange - dvs at der ikke kommer den der "lagge" fornemmelse.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2007 18:23:21
Svar/Indlæg:
1190/28
#3 Hehe.. Jeg er grov i munden:) Hvis en person vil ha' fps skal ligge mellem 100 og 300 frames pr. sek - Nej så kan du ikke mærke det exstra du får i forhold til hvis den ligger mellem 40 og 100 frames pr. sek.

Hvis den kommer under 25 fames pr. sek så er jeg sikker på du vil opleve lag af og til, for det er kun de færreste computere der ikke giver for eksemple 40 frames og så de kommer stabilt, ofte kunne det være for exsempel 30 frames hurtigt og derefter måske 2 langsomme frames derefter måske de sidste 8 frames det kan give et lille hak selvom frame raten var 40 frames pr. sek.

Eye41Eye

Overclocker
Tilføjet:
20-12-2007 23:11:15
Svar/Indlæg:
2/1
shutdown: Jeg tror dig, men hvor ved du det fra ??

Eye41Eye

Overclocker
Tilføjet:
20-12-2007 23:30:59
Svar/Indlæg:
2/1
Dnomi: jeg tror du roder lidt rundt i det, når du sætter lighedstegn mellem FPS og V-sync 🙂

Lad os lige skille tingene lidt ad:

Når man redigerer i driverindstillingerne til sit grafikkort, så har man muligheden for at bestemme, om v-sync i 3D skal være slået til eller fra. Dette betyder rent fysisk, at den vertikale synkroniseringsfrekvens (i Hz) på kortet tvinges til at følge skærmens v-sync.

Om det er godt eller skidt det ved jeg ikke.

(I mit tilfælde ville jeg sandsynligvis øve vold på mit Gr-kort, hvis jeg aktiverede v-sync, fordi min skærm har en v-sync på 75Hz og kortet åbenbart kun er på 30)

- Det jeg absolut ikke fatter er, HVORFOR laver man et kort der er DX10-kompatibelt, men som ikke ville fungere ordentligt med fast gaming 3D ?? What's the point ??

----------------------------------------

FPS (frames per second) mener jeg bestemt er noget helt andet, nemlig en kombination af mange faktorer der skal gå op i en højere enhed fx. GPU, CPU og G-RAM m.m.

Overordnet har begge dele meget betydning for helhedsoplevelsen i 3D-universet.