-> #15
Ignorér hvad phansen skriver i to sek. og evaluér flg.:
32 bit = 4.294.967.296 forskellige måder at skrive 1 og 0 på -> 4 GB
64 bit = 18.446.744.073.709.551.616 måder at skrive 1 og 0 på -> 17.179.869.184 GB
Man kan, ved lidt sindrig programmering, få computeren til at arbejde med flere bit, men det er møgsommeligt og hvad jeg ville kategorisere som "slam-kodning". Det svarer til at skrive 6 + 6 i stedet for 12.
En 32 bit "maskine", kan kun arbejde med 4 GB hukommelse.
Se på det sådan her:
Lad os lege, at du har en spand på 4 liter. Vi kan hurtigt blive enige om, at det ville være nonsens at fylde 6 liter vand i en spand der kun kan have 4 liter. De fire liter, er alt den plads som dit system råder over. Du kan jo godt tage noget af vandet, og fylde på flasker eller i en tank (harddisken), men det kræver tid og ressourcer at flytte vandet fra spanden og over i tanken. Så jo større spand du har, jo mere vand kan du have i ad gangen (logisk nok).
Problemet med din spand er dog, at de 4 liter, det er den eneste plads du har. Dvs. det er ikke blot din RAM til systemet, men også den RAM der sidder på dit grafikkort, lydkort, bundkort, what-ever-kort. Så har du f.eks. et lydkort med 512 MB RAM, så er dit system på i alt 4,5 GB. Det er jo uheldigt, nu hvor din spand kun kan indeholde 4 liter. Så derfor siger vi, at vandet fra grafikkortet er det vigtigste, så derfor må noget af systemets vand, ledes over i tanken (sidefil, caching). Men, det er ikke noget du mærker specielt meget til.
Din maskine udnytter 4 GB RAM, hvis du kører med et 32 bit operativsystem. Sådan er det bare, og det kan der ikke rykkes ved. Grunden til at du så kun ser nogle af systemets RAM er jo, at i de 4 GB er også medregnet RAM fra dine periferikort. Men totalt set, så ser din computer alle 4 GB RAM (men udnytter dem ikke).
Det phansen så snakker om, svarer lidt til at sætte en balje under spanden. Så den "overflow" der måtte være, ryger ned i baljen. Det er for så vidt en fin nok løsning, for så får du måske 2 ekstra liter at gøre med. Men, ligesom med tanken, så skal der altså flyttes vand frem og tilbage.
Jf. eksemplet med lommeregneren. Lad os sige, at du har en lommeregner med plads til éet og kun et tal på skærmen. 3 + 3 = 6 -> ét ciffer. Så det er ok. Dvs. du kan regne med de ti første tal i 10-tal systemet. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9. Hvis du nu vil sige 5 + 5 = 10, så får du jo problemer. Eller 6 + 6 = 12. Derfor kan man "narre" lommeregneren til at tro, at den arbejder med et ciffer hele tiden. Så i stedet for at skrive "12", så skriver den (i hukommelsen) kun 6 + 6, men det betyder jo, at du skal holde styr på to tal, i stedet for kun et.
Numerisk, så er både 12 og 6 + 6 jo beskrevet som "to cifre". Men hvis du er et lille barn, som ikke kan tælle til mere end ti, så er det jo smart at sige "6 + 6" i stedet for "12". Derfor "narrer" man computeren til at tro, at den kan håndtere mere end 4 GB hukommelse.
Den kan godt se dem, den kan for så vidt også bruge dem. Men i stedet for at skrive: 4.096 MB + 512 MB gfx = 4,5 GB, så skriver den faktisk: 4.096 MB + 512 MB gfx = (3.584 MB + 512 MB gfx) + 512 MB. Så lad os forestille os, at du skal åbne en fil på 3.800 MB, så gør computeren det, at den først skriver 3.584 MB til en del af hukommelsen, og de resterende 216 MB til de "ekstra" 512 MB. Så den deler faktisk filen op.
Altså, du kan godt arbejde med den store fil i hukommelsen, men den bliver "delt" op, lidt alá 6 + 6 = 12. Man kan så argumentere lidt frem og tilbage for, om det er smart eller ej.
Personligt, så rager det mig en høstblomst. Du kan alligevel ikke mærke forskel på, at de "små" 512 MB ekstra RAM "forsvinder". 3.5 GB RAM er alligevel meget. Men anvender du mere end 4 GB RAM (6-8 + GB), så ville jeg uden tøven gå imod et 64 bit operativsystem.
Men når vi snakker til f.eks. gaming eller "alm. brug", så kan det være flintrendes ligemeget, og så er 36 bit adressering omtrendt lige så ubrugelig som et brugt kondom...