Fejl på CPU?

Bundkort / CPU d.  21. december. 2007, skrevet af Guardix
Vist: 532 gange.

Guardix

Overclocker
Tilføjet:
21-12-2007 14:58:54
Svar/Indlæg:
14/3
Hey, en af mine venner har lige fået nye dele til sin comp:
Q6600
ASUS P5K AiLifestyle series
et sæt dual channel 2GB Kingston HyperX DDR2 PC2-6400 800MHz

Det hele virker, men der er et problem, som vi regner med er en fejl på cpuen, men ville lige hører om i har hørt om eller oplevet problemet før:
Lyd og skærmbilledet/musen hakker, man kan høre på lyden at det er som om at cpuen regner forkert og bliver forvirret så sangen begynder at blive afspillet slow, meget slow, men hopper tilbage til normal afspilning efter få sekunder. Også under opstart ved logon screen i windows kan man se hvis man bevæger musen, at den hakker rundt på skærmen en gang imellem.

Jeg har prøvet at køre en test med dette stabilitets test program, men ved ikke om der virker korrekt på en quad core, da programmet er ældre en quad cores. Testen gav ingen virkning på fejl i musik spilningen, musikken blev ikke afspillet langsomere oftere.
http://www.pcworld.com/downloa...

Lyd driveren er blevet opdateret, det fortalte jeg han skulle prøve, da jeg kun havde fået besked om at det kun var lyden der hakkede.

Kunne rammene lave sådant et problem? Jeg synes det er sjældent man hører om folk der har problemer med Kingston ram, men hva' faen uheldig har man da altid lov til at være.

Jeg har siddet og overvejet om en opdatering af chipset driveren kunne hjælpe, men har ikke fået det gjort endnu.
Temperaturen på CPU'en er normal.

Hva' ville i gætte på det kunne være? Måske en for lille PSU? Det vil bare undre mig at den så ikke genstarter uden varsel hvis den mangler strøm.

---------------------------------------------
Problemet er løst, efter en udskiftning af harddisk fra PATA til SATA hjalp det, men den begynder på det igen ligeså snart dvd-rommen bliver brugt. Så problemet lå i enten PATA kablet eller motherboardets PATA del.
Men mange tak for foreslagene =]
Esse86

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2007 15:07:07
Svar/Indlæg:
419/36
Prøv at Loade default BIOS settings, hvis det ikke er gjort...

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
21-12-2007 16:56:15
Svar/Indlæg:
5039/109
Hent de nyeste chipset drivere, samt til lydkort og grafikkort.

Guardix

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2007 16:24:53
Svar/Indlæg:
14/3
Jeg vil prøve følgende ting næste gang jeg kommer forbi ham:
opdatering af chipset og grafikkort driver og så loade de default bios settings.

Mange tak for forslagene! Nu får vi at se om noget af det vil virke.
Hvis i kommer i tanke om noget mere, så reply lige - jo flere muligheder, desto bedre ;)

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2007 16:28:48
Svar/Indlæg:
5421/53
Måske skriv lidt flere specs, som hans PSU :) Computeren kan godt blive "ustabil" hvis den ikke har nok Amps eller Watt :)

Guardix

Overclocker
Tilføjet:
29-12-2007 16:42:07
Svar/Indlæg:
14/3
Har lige kigget på compen igen og prøvet følgende:
Udskiftning af PSU (til den jeg bruger, har næsten samme spec)
loadet default bios settings
prøvet min cpu på systemet
prøvet med andre ram blokke

Ingen af tingene hjalp, og jeg har ikke lige en hdd liggende som er tom til at afprøve med ved at boote... Men hvis ikke det er en fejl på cpuen, kan det måske være bundkortet der er problemet?

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
30-12-2007 22:37:20
Svar/Indlæg:
1142/59
Prøv at opdatere BIOS på bundkortet. En bekendt havde købt bundkort fra ASUS, hvor hans gamle P4 hakkede grumt. Det blev så rettet da han opdatere sin BIOS.

Vil dog også gøre dig opmærksom på, at en HDD sagtens kan få en computer til at hakke, eftersom jeg selv har været vidne til det. Computeren stoppede med at hakke da harddisken blev udskiftet, men her kan jeg jo så ik sige om det var fejl med drivere/windows eller ej så vent med at teste en anden HDD.

Guardix

Overclocker
Tilføjet:
02-01-2008 14:51:48
Svar/Indlæg:
14/3
Bios er nu blevet opdateret, men uden virkning :( Det næste der skal prøves må så være harddisken, det er næsten det eneste der kan være fejlen, med mindre det er bundkortet selv. Mange tak for besvarelserne og self. hvis i kommer i tanke om noget, så reply endelig!

Guardix

Overclocker
Tilføjet:
17-01-2008 22:31:50
Svar/Indlæg:
14/3
Problemet er løst, efter en udskiftning af harddisk fra PATA til SATA, men den begynder på det igen ligeså snart dvd-rommen bliver brugt. Så problemet lå i enten PATA kablet eller motherboardets PATA del. Så hvis i støder på problemet selv (hvilket i nok ikke gør, da PATA jo går på pension før eller siden) så har i noget at teste.
Tror endda også jeg har lidt af problemet på mit mb, kører med windows på en pata disk og den opfører sig lidt sløv på boot screenet til windows.

Men tak for alle jeres foreslag ;)!