M3A32-MVP - RAID fejl

Bundkort / CPU d.  22. december. 2007, skrevet af Zorba
Vist: 303 gange.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 00:59:19
Svar/Indlæg:
1142/59
Mit M3A32-MVP Deluxe/WiFi-AP dumpede ind ad døren i dag og efter en lang dag, har jeg endelig fået monteret det. Jeg har så prøvet at sætte RAID 0 op, hvilket ikke var noget problem. Det store problem opstår ved at jeg også har en DVD brænder koblet til SATA, hvilket ser ud til at gøre, at Windows kun kan finde min DVD brænder når RAID driveren er loadet, i stedet for at finde det RAID 0 array jeg har lavet ud fra mine 2 * 320 GB Seagate HDDs.

Er der nogen der har oplevet dette før med ATI SB600? Det er da virkelig en nedern fejl, eftersom man jo så er tvunget til at køre med IDE brænder 😕
Zorba

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 01:42:20
Svar/Indlæg:
1142/59
Så fik jeg den da til at lade mig partitionere osv. men nu får jeg så bare "Windows could not determine if this computer contains a valid system volume" i stedet for 😕

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 01:45:42
Svar/Indlæg:
1190/28
Hmm.. Det lugter lidt af bruger fejl🤡

Har du husket at sætte enhederne til de rigtige steder FØR du opretter en raid:)

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 02:18:42
Svar/Indlæg:
1142/59
#2... Ja, men jeg fandt fejlen. Du må tilsyneladende ikke ha' en USB nøgle monteret ved opstart, eftersom boot priority ændres. Jeg havde jo haft min USB nøgle siddende til, så jeg har ikke været i stand til at vælge mit RAID 0 array som 1st boot device. Efter at jeg tog den ud, genstartede og gik ind i bios så var jeg endelig i stand til at vælge mit array.

Vista installerede så 100% uden problemer, så det er da virkelig nedern måden det er sat op på. Jeg opdagede også at min USB nøgle automatisk bliver sat som 1st boot device, hvilket jeg synes er lidt skummelt.

riska

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2007 02:22:17
Svar/Indlæg:
7241/274
Det er fordi du kan rede dit mobo med en bios hvis du har flashet forkert så kan du lave en boot usbnøgle med den bios der virker og en auto command til flash programmet og vupti så køre du ige faktisk en fed feature

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 02:28:06
Svar/Indlæg:
1142/59
Ja den er fin nok, men det burde dog være skrevet. Sjovt nok havde jeg ikke det problem med nForce 4 og 5 baserede bundkort fra ASUS, som også havde CrashFree Bios 1/2/3. Det vigtigste er dog at det fungerer nu 🙂

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 15:11:31
Svar/Indlæg:
1142/59
Jah nu fik jeg da så endelig Vista x64 installeret, men jeg var da bare så heldig at støde ind i endnu et problem 😕

Der sker det, at min computer fryser i Vista. Det sker når jeg bruger CPU'en meget og nej det skyldes ik temperaturerne da de aldrig kommer over 45C på CPU samt 35C på chipset. Jeg har også prøvet at slå ASUS Q-Fan fra som mange gange kan være årsagen, men jeg tror ikke det er derfor den gør det. Lige nu kører den da lidt, men jeg har så heller ikke startet CPU krævende programmer. Jeg hælder lidt til en BIOS fejl af en eller anden art, eftersom fejlen ligner den typiske fejl med ikke-understøttede CPU'er. Den opfører sig lidt ligesom min bærbar da jeg monterede en Core Duo T2400, som BIOS'en ikke 100% ville understøtte.

Nogen der har en anelse om hvad der får den til at fryse, nu når det ikke skyldes temperaturer? Jeg har heller ikke overclocket samt jeg har kørt memtest86 uden at få fejl. Kørte endda også Windows Memory Diagnostics og der brokkede den sig heller ikke. Det skal også siges at ASUS lister min CPU som understøttet.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 15:21:15
Svar/Indlæg:
1190/28
Hmm... Jeg er ked af at sige det, men det kan meget vel være asus har sendt bundkortet på markedet før der fandtes en ordentlig bios...

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 15:39:27
Svar/Indlæg:
1142/59
Det tror jeg også er tilfældet. I det mindste kan den bruges nogenlunde stabilt uden Q-Fan, men det er da kedeligt at se at selv den første BIOS ikke kunne genkende en Phenom 9500. Så ja, det lyder meget rigtigt. Venter og ser tiden an, for de får det nok gjort nogenlunde stabilt så snart AMD får smidt nok Phenoms på markedet 🙂

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 15:48:01
Svar/Indlæg:
1190/28
#8 ja.. synes bare det er lidt dårligt de sender et ikke færdigt produkt på markedet.

App. SB600 vs. SB700 - SB700 er forberedt for flash drive, men har ikke en ide kanal.

Men! Jeg tror om 6 måneder har du et rigtigt godt bundkort der :yes:

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 16:14:05
Svar/Indlæg:
1142/59
#9 ... Tjah det er jo ligesom AMD og Intel der mange gange smider bugged CPU'er på markedet, men hvor de i de fleste tilfælde kan fikse det via en microcode opdatering. Selvfølgelig var dette ikke tilfældet for AMD denne gang, eftersom CPU'en jo slet ik kan fikses ordentligt, men det ser ud til Intel jo har lignende problemer. Generelt har de det med at skynde sig til julesalget, hvor os der så glæder os til noget lækkert hardware derved bliver skuffet. Vi ved dog at det sådan set altid forholder sig sådan, så vi må jo bare leve med det indtil det bliver rettet.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2007 17:23:34
Svar/Indlæg:
1190/28
#10 Rolig... AMD/Intel - Begge cpu'er blev fixet med bios update:)

Grunden til jeg ikke købte det bundkort du har, er jeg ikke har set nok test af det endnu:) Det bliver helt sikkert fixet senere, ellers slår køberne dem jo ned... :O) Dog kan det godt tage lidt tid... Hmm.. HUSK!!!! prøv med forskellige ram hastigheder, ofte der fejlen er i bios lige nu.