Q6600 Quad eller E6850 Duo?

Bundkort / CPU d.  28. december. 2007, skrevet af eXeel
Vist: 583 gange.

eXeel

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2007 22:45:18
Svar/Indlæg:
12/3
HER SKAL I FOKUSERE PÅ AFSNITTET OM CPUen (ALTSÅ QUAD ELLER DUO), RESTEN ER FOR AT INFORMERE OM HVAD JEG SØGER OG HVAD CPUen SKAL ARBEJDE SAMMEN MED!

<a href=http://www.mm-vision.dk/defaul... den her: MM-Vision.dk</a>

Bundkort: Gigabyte GA-P35 DS3 motherboard (PCI-E, FSB1333MHz, Intel P35 chipset)
CPU køler: ThermalTake Socket 775 køler
RAM: Original 4GB DDRII-800 PC6400 (2x2GB) RAM DualChannel
Harddisk: Samsung 500GB harddisk S-ATAII 3Gb/s Fluid
Grafikkort: Nvidia GeForce 8800GTX 768MB PCI-E Grafikkort (DirectX 10 support)
Kabinet: RaidMax Elite Smilodon kabinet low-noise
Strømforsyning: Rasurbo 530W ATX 17db strømforsyning supersilent
Lydkort: 8 kanals HD audio codec Azela 1.0 (SoundBlaster komp.)
Drev: Pioneer DVR-115 20x DVD-brænder +/- Dual layer
Netkort: 100/1000 Mb/s Realtek Gigabit LAN
Software: Alle drivere m.v. medfølger. (DirectX 10 klar)
Køling: Ekstra trådnet og 120mm lownoisekøler i fronten for ekstra god køling
(Desuden er der 3 ekstra kølere som kan tilsluttes ved behov.)
Stik:
2 x PS/2 porte
12 x USB 2.0 Port (4 x Internal, 8 x External)
1 x 6 in 1 audio jack
1 x RJ-45 LAN 100/1000 Gigabit Jack
1 x Front Audio
6 x SATAII 3GB/s Connectors
2 x DVI
1 x TV-out

Jeg er ikke helt besluttet på nogle enkelte af delene, så de kommer her:

Core2Duo E6850 4MB 2x3,00GHz FSB1333MHz
Core2Quad Q6600 8MB 4x2,40GHz

Prisen for mig er den samme, om jeg vælger Q6600 eller E6850. Jeg kommer kun til at bruge den som en gamer og internetsurfer, så ingen hardcore programmering, animation eller lignende.
Har læst mig frem til, at quad core pt ikke er så essentielt. Jeg har også hørt, at nogle spil får patches i fremtiden, som vil understøtte det. Men det er også noget af et fald at gå ned til 2.40 gHz per kerne, til de spil som ikke understøtter dette. Hvad er jeres råd? Og hvor stor forskel kommer den højere cache (går ud fra, det er hvad de 4 og 8MB er) til at gøre?

GF 8800GTX 768MB
GF 8800GT 512MB
GF 8600GT 512MB

Jeg har også læst lidt om disse, men har ikke fundet nogle pålidelige sammenligninger af disse kort. Jeg foretrækker 8800GTX umiddelbart, da jeg føler det er en del stærkere. Men det er jo også en hel del dyrere, henholdsvis 1.200 og 2.200 kr på MM-Vision.dk.
Så blev det nævnt et sted, at forskellen egentlig ikke var så stor på de to 8800 kort, i hvert fald i 3D Mark 06. Hvordan er dette generelt i spil, for det er mange penge, hvis der ikke er den store fordel! Men håber jeg da, der er.
Jeg har bare førhen nøjes med et top-of-the-middle grafikkort, så vil gerne have noget der ligger tættere på toppen i denne omgang, så det holder sig lidt længere. No offense, 9800 Pro :D

8 kanals HD audio codec Azela 1.0

Aner intet om dette mærke. Hvordan er det lydkort?

2 års reklamationsret -> 3 års garanti

Hm, hvor nødvendigt er dette? Er standard ikke 6 mdr / 2 år for dette? Koster mig 750 kr at få opgraderet til dette. Dette er vel ikke engang en forsikring, hjælper mig blot hvis det har haft en fejl siden jeg købte den, ikke?

Digitus FirewireKort IEEE1394, PCI (3xfirewire)

For 200 kr. Hm, har intet pt der bruger Firewire. Naturligvis øv, hvis jeg senere står og skal bruge det, men vil heller ikke proppe for meget unødvendigt i computeren.

Intel Monster Silent CPU (ThermalTake CPUkøler -> Zalman 9500 m/fanmate)

Aner ikke hvad forskellen er, om det er 250 kr ekstra værd. Hvis forskellen er lydstille og super lydstille, så er det jo ikke nødvendigt. Er Zalman måske endda ringere på en måde, så er det slet ikke aktuelt. Men gavner den meget, så ville det da være okay. Skal dog ikke overclocke selv.

USRobotics® Trådløst PCI netkort 125Mbps MAXg
Wireless Netkort PCI 802.11G 54Mbps Allnet

Hm, jeg har trådløs router i hjemmet og derfor vil det være dejligt, ikke at skulle trække kabel. Men kan se på disse to, at de har en "antenne" som ældgamle mobiler eller som min router. Troede ikke det var nødvendigt, er det ikke i min bærbar? De kan jo måske få problemer i kabinettet omme bagved, ved ikke hvor trangt der bliver. Men omvendt er det jo MM-Visions valg og dem der samler, så går ud fra de har styr på det.
Hvad siger I?

Prisen for det er 9.495 kr. Det er med GF 8800GTX 768MB og Core2Duo E6850 4MB 2x3,00GHz FSB1333MHz. Uden de andre tilvalgsmuligheder, jeg har listet her. Har selv en skærm, en <a href=http://www.samsung.com/he/prod... SyncMaster 959 NF</a>. Går ud fra denne vil fungere fint med opsætningen, er købt for tre et halvt år siden, men kun brugt de to. Vil dette ødelægge noget for mig, at genbruge denne?

Jeg skal som sagt ikke overclocke. Bruge den som gamer PC og til nettet. Hvad siger I? Håber meget I kan hjælpe mig med at få de sidste brikker på plads :)
På forhånd mange tak!
Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2007 22:56:22
Svar/Indlæg:
3410/199
1) Hold dig fra 8800GTX. Det er med den "gamle" G80-chip, som er dyrere at producere end den tilsvarende G92-chip, som er grundpillen bag 8800GT og de nye 512MB 8800GTS.

GTX yder meget lidt bedre end et 8800GT, og prisforskellen er enorm = hold dig fra GTX.

Se evt her:
http://www23.tomshardware.com/...
Eller her:
http://hwt.dk/literaturedetail...

Mht Q6600 vs. E6850 kan du læse her:
http://www.tweak.dk/forum/thre...
http://xbitlabs.com/articles/c...

eXeel

Overclocker
Tilføjet:
29-12-2007 00:22:30
Svar/Indlæg:
12/3
Tak for ekstranoten om grafikkortet, ville være super at spare de penge! Læser linksne imorgen, håber de er informative :)

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2007 00:31:07
Svar/Indlæg:
3410/199
#2 --> Ellers søg på forum. Der er masser, der har spurgt om det samme før dig 🙂

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2007 01:00:40
Svar/Indlæg:
2676/147
Quad Quad Quad

Sq ikke det sværeste i verden det her, det er jo ren logik.

-Tahiti

vindum

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2007 07:18:39
Svar/Indlæg:
365/0
det kommer an hvad du skal. Dual Core er bedst til spil i idag, Quad Core kan du bruge til svær multitasking, vel og mærket hvis applikationen er skrevet til det,. Så "ren logik" (#4) vil jeg holde uden for i denne sammenhæng.
En anden faktor er beregninger pr. clock. Det gør det ikke helt uvæsenligt om det er 2.4 eller 3.0 ghz..med mindre du vil clocke din Quad Core

eXeel

Overclocker
Tilføjet:
29-12-2007 18:04:49
Svar/Indlæg:
12/3
Jeg har ikke tænkt på at clocke noget, da jeg ikke ved hvor simpelt og hvor risky, det er. Men hvis jeg OC quad, kan jeg jo lige så godt også gøre det ved duo core, og så er der samme forskel i ydelse mellem dem (når kun to kerner bruges) vel? Altså ca.
Så det afgørende er vel, hvor længe der går, inden Quad bliver brugbart i spil og om det så kun sker for de to tungeste drenge i klassen, eller om det bliver en trend. For går der 3-5 år, er det jo ligegyldigt :)

Har læst artiklerne nu... Hm. Det tilføjede bare endnu mere bøvl, for der mente de jo, at quad var bedre hvis den blev overclocked. Så matchede den duo i 2 kerner ca, og var langt bedre i quad understøttede programmer. Naturligvis.

Men det er sgu også ærgerligt at OCe og så brænde lortet af, når man lige har købt det :(

mtum

Overclocker
Tilføjet:
30-12-2007 10:40:42
Svar/Indlæg:
280/13
Folk der stadig anbefaler Duo hænger efter min mening fast i fortiden. Størstedelen af alle kommende programmer+spil skal nok komme til at udnytte quad, og hvorfor så købe 2 kerner, når du i dit tilfælde kan få 4 for samme pris? Men det er rigtigt, at mange nuværende spil ikke kan udnytte quad særlig godt, og derfor er der ingen reel forbedring i disse tilfælde. Kommende patches til disse spil burde dog gerne kunne gøre noget ved dette.
Og mon ikke, der vil være en verden til forskel med de kommende spil kombineret med quad?

eXeel

Overclocker
Tilføjet:
30-12-2007 12:16:19
Svar/Indlæg:
12/3
mtum, jo, det har du ret i :) Er også ved at lade mig overbevise i den retning. Det bedste argument var, at de nuværende spil jo heller ikke kræver at min CPU kører til fulde nødvendigvis, så de kan godt "nøjes" med duo 2.4 gHz, når grafikkortet trækker med.
Burde det. Behøver ikke køre i max resolution med max settings, hvis det er prisen.

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2007 12:47:35
Svar/Indlæg:
437/24

Ved ikke om dem der har eller anbefaler en C2D hænger fast i fortiden, personligt er jeg meget gald for min E6850, skifter først til quad den dag de levere ægte 4 kerner til en pris der er til at betale, og de køre uden de små fejl som er på dem lige pt, og de clock mæssigt er med C2D(ved de store modeller allerede er men de er ikke til at betale endnu).

Så om et ½ år er der måske ingen tvivl om at det er quad eller 8 kernet cpuer der er det eneste rigtige valg, men efter min mening ikke endnu.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2007 14:11:04
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg har lige haft en E6850 og den clockede nemt til 3.8Ghz på et intel bundbræt og den kørte SUPER SUPER godt, Jeg er dog en idiot og købte en Q6600+Asus P5N32-SLI for nogle uger siden da jeg troede min E6850 var stået af og bruger den nu det kører også rigtig godt men clocker som crap umiddelbart. DAMMM de 2 8800GT kort jeg har.

Q6600 bliver mere varm end min E6850 og derfor har jeg nu bestilt vand til den og regner derefter med at jeg kan få den op i en 3.4Ghz senere når mit intel bundbræt kommer tilbage. Jeg kan med min Q6600 som kører 2.8Ghz lige nu spille 2 starwars galaxies klienter mens jeg lytter til mp3 og browser samtidig uden de store problemer og det er super nice, det havde min E6850 lidt sværer ved.

Personligt ville jeg nok vælge en Q6600 eller eventuelt vente og se om intel kommer med nogle af deres nye processors i menneske penge prisklassen.

mtum

Overclocker
Tilføjet:
30-12-2007 14:11:33
Svar/Indlæg:
280/13
#8 + #9

Ok, jamen jeg kan også tage fejl. Synes bare ikke at prisforskellen retførdiggør, at man stadig vælger c2d til et nyt setup, med mindre at det er fordi man venter på 45nm-versionen.
I et nyt setup er det da synd, at folk bruger penge på noget, de så alligevel kommer til at udskifte/fortryde, når de kunne have valgt noget mere fremtidssikret fra starten. I hvert fald er der en tendens til, at folk rask væk anbefaler C2D uden at give en fair forklaring, så folk selv kan tage stilling.
Jeg selv kører c2d, og det virker også udmærket, men den skal da udskiftes, når der er plads i budgettet. Og jeg vil ikke hænges op på det, men allerede nu har jeg da indtrykket af, at folk har forbedrede loadtider selv i spil, som ikke er programmerede til C2Quad. Det var mine 5 cent.

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
30-12-2007 14:18:26
Svar/Indlæg:
1186/81
Min Core2Quad er nok det bedste køb jeg længe har gjort... C2Q er en dejlig arbejdshest. og den bukker ikke under for noget som helst.. Ville anbefale en Quad. og hvis du savner de sidste 600 mhz op til E6850 så er det ikke noget der ikke kan klares med et lille OC. tror selv stock køleren ville kunne holde til det. men self. altid bedst at skifte køleren ud.. 🙂

jeg kører selv 2.8 24/7, og den har aldrig svigtet mig. kølet af en Thermalright ultra-120 eXtreme. med påsat 120mm Scynce 2000 rpm køler.

er sikker på med mindre du vælger bundkort med Nforce chipset kan du sagtens få den højere op i clock. men mit bundkort er ikke så glad for quad, slet ikke min som er en G0.

så.. long story short, Quad.. 😉

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2007 17:02:04
Svar/Indlæg:
437/24

Syntes netop at prisforskellen retfærdig gøre at man ikke vælger quad da q6600 er ved at være en gammel fætter og kun holdes i live pga prisen(min mening no offence til dem der har en er stadig en god cpu, men helt ærlig den er lige så gemmel som E6600), ser man på grossist lagerne(gør jeg tit som indkøber i it-butik), og taler med indkøberne hos f.eks. actebis, er det tydligt at de hurtigere intel quad versioner snart vil falde pga, konkurrencen på markede med f.eks amds nye 4 kernede cpuer og skulle undre mig meget hvis vi ikke ser et pris fald på næsten 3000kr som vi gjore med q6600 når vi kommer der til.

Vil som jeg tidligere skrev stadig holde mig til at quad er først virkelig sjovt om ca 3-6 måneder hvor vi vil se de modeller der er nu vil falde til en pris der er til at betale og c2d vil begynde at dø ud.

Når vi ser quad med 12mb l2 og 1333fsb som standart i normal prisleje bliver det c2d død men ikke før.

Men pt vil jeg vælge c2d hvis man ikke ocer.

undskylder med det samme event stavefejl kommer lige fra 75 føsdag og det kræver sku noget sprit at holde ud 6 timer med den pukelrygget 😀 hehe

eXeel

Overclocker
Tilføjet:
31-12-2007 00:57:13
Svar/Indlæg:
12/3
Hehe, det er forståeligt ^^ Hm. Nu bliver jeg sgu i tvivl.
Ved godt Q6600 måske er "aldrende" mht. hvor længe den har været ude, men det er duo core jo også. Handler ikke så meget om det, hvis ikke ydelsen er den store forskel i nuværende spil.

Det handler vel meget om de high end spil, som vi har nu, der IKKE er optimeret til quad core, samt de spil der kommer i fremtiden, som ikke er quad sikret. Dem vil jeg køre ringere. Men andre spil burde stå bedre med quad, ikke? Dem der understøtter.
Så om ikke jeg kan undvære fuld processorkraft ved de spil, og nøjes med at køre dem lidt lavere? Medmindre naturligvis der går to år før quad i spil bliver standard, for så er det meget dumt valg af mig. Der skal jeg alligevel udskifte...

Kan man nogle steder se en liste over fremtidens spil og hvilke der understøtter quad eller hvilke der ikke gør?

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2007 01:29:17
Svar/Indlæg:
437/24
Ved ikke om der ligefrem er en liste men et gæt vil være at de vil begynde at understøtte quad bedre så snart der kommer lidt flere modeller ned i alm. forbruger pris klasse.

Men du skal ikke være nervøs for om q6600 vil have nogen problemer med at trække nuværede eller nær fremtidige spil, det er der riglig power i den til.

Hvad der sker om et ½ eller et helt år only time can tell 😉

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2007 11:25:40
Svar/Indlæg:
1268/80
Det onboard lydkort virker rigtig godt, har ikke haft nogen problemer med spil/musik det virker bare, og jeg synes Gigabyte er gode til at komme med nye drivere hele tiden.

Der plejer at følge en install cd med, med samtlige drivere, jeg hentede bare den nyeste version af install cd'en på deres hjemmeside, og så installede fra den. Ingen problemer.

Man kan også selv hente de nyeste driverne hver for sig, selvfølgelig :)

eXeel

Overclocker
Tilføjet:
01-01-2008 10:02:11
Svar/Indlæg:
12/3
#16 Har du købt en computer fra deres side, Petter? Hvilken? :)
Hvor meget går du op i musik og hvad har du haft før af lydkort? Dejligt at høre, hvis du er helt tilfreds med det...

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2008 13:36:21
Svar/Indlæg:
5421/53
Jeg ville vælge en Q6600 - ingen tvilv. Det at have 4 kerner til rådighed er virkelig noget jeg elsker, og den er virkelig nem at overclocke. Jeg fik min op på 3,1 Ghz i første hug, med ved at smække en 1:1 divider på mine Corsair 667 mhz ram, og så op med Mhz :)
Og hov, så er 2 kerner hurtigere end den E6850

Og hvis spil ikke understøtter 2 kerner, bruger spillet nok ikke meget mere end 2,4 Ghz

eXeel

Overclocker
Tilføjet:
01-01-2008 19:43:26
Svar/Indlæg:
12/3
Hvorfor er to kerner fra Q6600eren hurtigere end to fra E6850? Kan man ikke sige 2 x 2.4 og 2 x 3.0?

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2008 20:07:18
Svar/Indlæg:
2333/391
Her er lidt billeder :)

http://peecee.dk/upload/view/8...

http://peecee.dk/upload/view/8...

Og tjek temp ved fuld load :) havde lige sænket vcore lidt, kunne jeg åbenbart godt efter bios update, Men det gjorde at max temp faldt et par grader hehe så temp lå mellem 45 og 55 grader.

Orthos havde kørt 14 timer uden fejl eller advarsler, så det må siges at være stabilt...

Intel Q6600 og Gigabyte G-x38 DS5

Luftkøling, så forstår ik helt folk vil have den på vand ? og hvad de mener med de bliver for varme? jeg har ikke oplevet min cpu over 60 grader endnu, og jeg har virkelig presset den....

Min gl. E6420 @ 3.0Ghz blev mellem 65-70 grader. se det er hot i min verden :D

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2008 20:12:23
Svar/Indlæg:
6181/270
#20 fede billeder af mislykket søgning på google 🤣

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2008 20:15:25
Svar/Indlæg:
2333/391
HAAAA HAAAA JA Mapples

Det kan jeg sku godt se WTF

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2008 20:16:25
Svar/Indlæg:
2333/391

eXeel

Overclocker
Tilføjet:
01-01-2008 21:23:27
Svar/Indlæg:
12/3
Nåh, men det ser da ikke galt ud :) prøver den guide du sendte mig og så hiver jeg fat i dig, hvis der opstår spørgsmål eller problemer, når du sender mig din MSN. Nu er det snart tid til at bestille, skal bare lige have fat i dem ^^

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2008 16:58:12
Svar/Indlæg:
1268/80
#17 Jeg har ikke købt en computer fra deres side, jeg har bare et andet Gigabyte bundkort med samme lydchip på.

Mht. lyden kan der ske hvis man har hovedtelefoner, at når man skruer helt op kan lyden knække fra ca. 90-100%(kun hvis man vil miste hørelsen over et stykke tid), Men når jeg bruger mine almindelige højtalere så er lyden god, Da jeg på den kan skrue op på lyden uden at belaste lydkortet fuldstændigt, og selv justere på diskant/bas.

Jeg ville da prøve det onboard lydkort først, og så hvis det ikke er godt nok, så køb et decideret lydkort. Jeg har ikke mulighed for at prøve den optiske udgang da jeg ikke har udstyr til det. Så min mening er kun for analog lyd.

Men til mit spilbrug/musik er dette fint for mig.

eXeel

Overclocker
Tilføjet:
02-01-2008 17:12:01
Svar/Indlæg:
12/3
Det lyder godt, Petter :) Jeg er heller ikke fuldstændig audio-fanatiker, så har ikke behov for alt skal være krystalklart. Bare man ved normal brug af spil og musik og med almindelige højtalere og ved fornuftigt lydniveau ikke føler, man sidder med et lydkort fra firserne, så er det også okay.
Tror jeg gør som du siger og prøver med det der er i, og så må jeg fx selv putte mig Audigy 2 ZS i, hvis jeg får problemer eller det er uacceptabelt :) Tusind tak for dit input, altid rart at få noget fra én der har oplevet det, beskrevet så præcist som dit ^^