Det var da nogle aldeles mærkelige svar der kom hér...
-> #0
Jeg ville sige B. Især fordi du har en Zalman på. Jeg har selv et lignende system, og ville på ingen mulig måde mene, at 60 °C + lidt ekstra, er helt i hampen. Det er en ganske fin temperatur, og dem der siger at der er noget i vejen, glemmer måske at tage højde for: rumtemperatur, airflow, Vcore, indre design i kabinet (ledninger osv.), så jeg ville bestemt mene at temperaturen er acceptabel.
Dernæst: Man skal være mere end alm. dum, for at gå ned i en forretning og sige: "Min computer bliver for varm ved overclock. I er nogle fjolser". Det svarer lidt til at sige til en bilforhandler: "Min bil larmer som død og helvede når jeg kører 200 km/t". Almen logik.
Der er jo en grund til, at det der er et kæmpe markede for entiusiastkøling og hardware. Så du har to muligheder:
1: Acceptere tingene som de er, og at det IKKE er forhandlerens skyld.
2: Købe dig noget mere effektiv køling - selv ville jeg mene at en Zalman er fin.
Dog skal du være opmærksom på, at en Q6600 jo netop er en processor med fire kerner. Dvs. 4-gange så stor en varmeudvikling, ved belastning af alle kerner på éen gang. Min CPU ligger på 38 ºC ved 'idle' og stiger til omkring en 40-45 ºC under 'load'. Men den er heller ikke overclocket.
Den ligger frit fremme på mit skrivebord, dvs. at luften omkring delene altid er omkring rumtemperatur (20-22 ºC), hvilket jo må siges at være optimale forhold når man kører med luftkøling. Derudover, så ligger min Vcore på omkring 1.150 mV, så den får heller ikke alverden af juice.
EDIT: Jeg har lige forsøgt at give den lidt tæsk med noget Prime95 og så en masse ting ved siden af. Vcore springer op på omkring 1,3 Volt, speedstep kører op på 2.4 GHz og temperaturen lagde sig på 42 ºC. Godt nok. Hvis vi så øger frekvensen og Vcore, så tror jeg at omkring de 60 ºC ville være et ganske godt gæt :yes: