--> #24
Det er også et godt spørgsmål, hvis man kigger på tidspunktet da det skete. Der var en bred enighed om fra alle der var inden i teknologien, at loftet for båndbredden i AGP på det tidspunkt slet ikke var nået, og at der med stor sansynlighed ville gå lang tid før det ville ske. Og hvad var det der i kølvandet af grafikport-skiftet skete: Der blev lavet sammenlignende tests, der tydeligt viste at det ikke var AGP der holdt grafikkortene tilbage. Der blev inden for en rimelig træskolængde ikke kørt hurtigere på den nyere PCI-E platform end på den gamle, trætte og bedagede AGP - når det altså var identiske og ikke-i-forhold-til den-ene-platform-optimerede grafikkort.
Det er idag ikke muligt mere at lave den slags direkte sammenligninger, for det er uden tvivl sådan at der idag er optimeret kraftigt til PCI-E hvor det er muligt, og det er jo sådan set også som det skal være. Men jeg byder personligt på, at vi endnu ikke har set de sidste AGP-grafikkort lande i handlen. Og hvis der kan komme endda endnu hurtigere grafikkort, ja så KAN loftet stadig ikke være ramt. 🙂
Jeg ville hjertens gerne skifte over til PCI-E imorgen hvis jeg havde pengene til det, men som andre i tråden også har påpeget så skal jeg altså lægge NOGLE penge for at lave et skifte til bare nogenlunde samme slags grej som har nu, bare på en nyere og mere tidssvarende platform - og de penge kan der godt blive mindst endnu et AGP-grafikkort ud af. 🙂