Avanceret formatering?

Software d.  31. december. 2007, skrevet af ScrapDog
Vist: 282 gange.

ScrapDog

Overclocker
Tilføjet:
31-12-2007 14:02:15
Svar/Indlæg:
565/60
Er det ikke muligt at lave en disk, så man formatere ens computer med f.eks. windows xp og så har den også installeret f.eks. msn, anti-virus program (det man nu vælger) et spil f.eks. steam med cs 1.6, cz og source.
Så man kan formatere den f.eks. hver anden måned uden at man skal til at installere alt ens crap igen 🙂 ?
Bit

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2007 14:07:57
Svar/Indlæg:
258/64
det kaldes at lave et image. der er flere programmer du kan bruge til det. fx norton ghost, symantec drive image eller acronis trueimage. norton ghost syntes jeg personligt er det bedste.

hvis du kunne tænke dig at rode med det kan du hente den bootdisk jeg har lavet til formålet. der er alle 3 programmer på den.
du kan hente den her

http://www.ocu.dk/public_files...

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2007 16:12:55
Svar/Indlæg:
4230/89
der ligger faktisk også en ganske glimrende guide til det inde på det gamle OC.dk...
så får du en fuld automatiseret installation med alle de programmer spil osv du kan pakke ned på en CD/DVD 😉

http://hwt.dk/literaturedetail...

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2007 16:26:36
Svar/Indlæg:
3065/208
Har lige installeret Partition Magic 8.1 idag på min pc for at flytte/resize nogle partitioner, og da så jeg, det faktisk er muligt at lave en backup-partition!

Det er i princippet det samme man får hvis man køber en "færdig!-pc" hos Dell 😕

Forskellen er vel, du, hvis du tilpasser din installation lidt, og kan acceptere du fx skal geninstallere dit Office og dine spil efter en genskabning, så kan en frisk og færdig-tilpasset installation sagtens ligge på en dvd skive.

Skulle der ikke være plads, kunne det være du kunne formindske din pagefile (minimum 256MB) - for at gøre backup'en mindre - du skal så huske - efter genskabningen - at sætte størrelsen igen (administreret af windows er som regel godt nok).

Det partition magic i forbindelse med en dvd-skive, er jeg ikke 100% sikker på kan lade sig gøre uden en floppy-disk, og personligt synes jeg sku det er cool enten at have en dvd, du bare booter på, eller en cd'rom du booter på for at installere dit tilpassede windows fra en backup-partition.

Bit

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2007 16:29:33
Svar/Indlæg:
258/64
det du snakker om mentos er en unattended xp installation. det er ikke helt det samme som at lave et image. ved et image har man en windows installation samt alle de ting man nu skal bruge installeret og så laver men en kopi af det hele i form af et image.
og det tager så mellem 3 og 20 minutter at genoprette computeren som den så ud da man lavede det image. ved mig tager det ca 4½ minut for at genoprette en partition på 12 GB

hvis man laver en unattended windows xp cd så funkgere det på den måde at den installere alt helt fra nyt af hvergang man smider den i. og man skal så derefter ind og indstille en masse ting bagefter (det er laaaaaangt fra alt man indstille på forhånd) og man kan heller ikke tilføje alle programmer til sådan en disk.
og for at installere det hele fra nyt vil det næsten som minimum tage omkring en time

Sedl

Overclocker
Tilføjet:
31-12-2007 17:43:46
Svar/Indlæg:
260/3
Spørgsmål:
hvorfor reinstallere / formatere hveranden måned.

Gør det selv kun hvis jeg skal prøve noget andet eller hvis en disk brænder af osv.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2007 17:47:26
Svar/Indlæg:
3065/208
Hvorfor fanden er der overhovedet nogen der GIDER lave backup-software.

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2007 17:58:27
Svar/Indlæg:
713/74
#6 prøv at lave et ghost af dit drev med. Acronis.
formater med Acronis og installer dit ghost. alt kører perfekt! tager vel 5-10min.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2007 19:40:43
Svar/Indlæg:
3065/208
#7 Jeg prøver at provokere #5 - for svaret på mit spørgsmål er jo ligesågodt som grunden til der er et marked for softwaren. Jeg kan sku godt forstå hvorfor han mener det overhovedet ikke er nødvendigt, men det er alligevel nice, hvis du er ligeglad med om du skal geninstallere nogle ting - bare patches, tweaks og det grundlæggende software er installeret. Og så er det da rart hvis du nu har haft noget virus osv. Jeg har sku aldrig rigtig følt mig tryg efter mit antivirus-software har fjernet noget møg, så hvis systemet opfører sig anderledes end det har gjort, og der ikke findes virus af en scanner, så geninstallér da! det kan jo gøres hammernemt! Og så er der den smertefri erfaring man kan gøre i at prøve at tænke hvad man kunne have gjort anderledes sidste gang... det koster intet at prøve!