Inden jeg køber Vista

Software d.  06. januar. 2008, skrevet af Ølle
Vist: 663 gange.

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2008 23:30:48
Svar/Indlæg:
112/56
Jeg har lige et par spørgsmål inden jeg skal have vista.

1. Hvad er forskellen på 32- og 64 bit?
2. Udnytter Vista SLI?
3. OEM - hvad betyder det?
AMDH2O

Overclocker
Tilføjet:
06-01-2008 23:40:25
Svar/Indlæg:
35/17
32Bit kan kun brug maks 3GB Ram og 64bit kan brug ram op til 8-16GB...

Ja Vista kan godt udnytter SLI.

OEM betyder at du kan kun Aktiver Windows 1-3 gange også slut...

Retail kan Aktiveres flere gang..

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2008 23:58:58
Svar/Indlæg:
437/24
OEM betyder at du kan aktivere 1-3 gange, der efter skal du bare ringe ind til deres telefon svare og indtaste en kode hvor du så får en svar kode du skal indtaste.

OEM betynder som standart bare at det er et lincens der er solgt sammen med en computer/et stykke hardware.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 00:14:28
Svar/Indlæg:
20170/383

Det er ikke helt rigtigt. Vista 32 bit udnytter max 4 gb ram ialt. Dvs det incl GFX ram. Så han man vista 32 bit. 4 gb ram og et 8800GT 512 vil man kunne bruge ca 3,5 gb ram.

Tresan

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 01:14:48
Svar/Indlæg:
42/3
Lige et hurtigt spørgsmål:

Jeg har en Q6600 med 4GB PC8500 1066 mhz ram og 2 x HD3780 i CF - pt. på 32bit xp - ville jeg få meget ud at af skifte til vista 64 bit? (selvom det er et stykke forbandet pis software).

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 01:52:07
Svar/Indlæg:
6899/119

Vista 64bit er skam ikke et stykke forbandet pis software. Forbandet pjat er hvad du siger.

Jeg har absolut ingen forskelle oplevet på 32bit og 64bit, bortset fra jeg nu har glædelig anvendelse af alle mine 4GB RAM.

Tresan

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 01:57:18
Svar/Indlæg:
42/3
Jeg synes nu stadig vista stinker og kan slet ikke se hvad det skulle bibringe som xp ikke kan.

Men hvis jeg kan bruge mine ram fuldt ud så må jeg jo overveje et skift - har vista ultimate på min bærbar og jeg hader det inderligt, men desværre findes der ingen drivere der magter at styre mit hd2400 xt i xp.

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2008 06:02:59
Svar/Indlæg:
1186/81
Vista introdusere DX10, men vi er kun lige begyndt at se DX10 spil.. der kommer forhåbentlig mange flere og bedre DX10 spil i fremtiden, specielt når SP 1 til vista udkommer, så tror jeg for alvor at folk begynder at lave spil som er beregnet til Vista.

men udover det er jeg enig, det har intet andet end xp(som jeg hvertfald lægger mærke til) andet end udseendet..

Jeg kører selv Vista 64 bit, og er meget glad for det, tog mig lidt tid at lure de ting ud jeg skulle gøre for at få det til at gøre som jeg gerne ville, men har aldrig fortrudt at jeg købte vista home premium 64 OEM, og jeg har kun skulle ringe ind til MS, 1 gang, siden da har jeg bare kunne taste de tal ind som den skriver for at aktivere og har gjort det utallige gange efter min opringning..

men tror forskellen på OEM er at du kun kan installere det på 1 computer,

hvormod retail kan du installere på 3 (mener jeg nok)

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 06:13:21
Svar/Indlæg:
7111/480
du kan hiller ikke få hjælp til OME vis der er noget galt havde problmer med wmp men ikke Real player 🤣 kunne de ikke fåstå men de fandt ud af det for 500kr 😕 men skal så også siges jeg syns de 500 var gjort noget for arb blive ringet op lere gange og prøvet flere forskelige ting så tro timelønen var over 🤣

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 07:04:24
Svar/Indlæg:
1106/30
tresan jeg har næste ondt af dig, fordi vista er fremtiden, learn to deal with it... 😛

Tresan

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 07:28:35
Svar/Indlæg:
42/3
Ja men fint - lad os håbe vista snart bliver patched op til brugbarhed så ;)

Men Vista er immervæk stadig et mislykkedes forsøg på at smelte winblows sammen med unix funktionalitet - på den kiksede måde.

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 07:36:23
Svar/Indlæg:
2356/28

Vista kører da fint! Har igen problemer her! Hvis du har så mange problemer med vista er temmelig sikkert galt med det der er "bag" ved skærmen 😲 Og siden du bliver ved med at kalde det noget forbandet pis software eller at det stinker, tror du så ikke bare du skulle blive på XP og holde dig væk fra vista tråde? 😉

...ihvertfald indtil du har nogle gode argumenter for hvorfor det er så stinkende ringe! Og kommer du med de argumenter skal du såmænd nok få hjælp til at få det til at køre godt!

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 07:45:18
Svar/Indlæg:
1106/30
kan kun give #11 ret, da jeg købte den her computer tilbage i august købte jeg en orginal vista med... og tror aldrig jeg har været så glad for et OS som vista64 bit
har ikke haft de store problemer.. og i 3dmark har jeg max 150 points til forskeld fra xp til vista... så det spiller bare :)

Tresan

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 07:51:41
Svar/Indlæg:
42/3
Vista kan jo intet som xp ikke kan, udover at bruge mere ram - Det er vel lidt det der er pointen at det ikke rigtigt tilfredsstiller noget behov - og at det derudover blot besværliggør en masse ting ved den enormt irriterende sikkerheds opsætning.

Derudover så kegler vista på wireless så ofte - kan sidde på wireless på uni og når der bliver relativt megen kamp om pladserne på wifi så sidder alle xp brugerne med netadgang imens os med vista må se langt efter netværksadgang.

Ang. 3dmark kan jeg ikke engang kører det på min laptop med vista - det crasher.

Men tjoee det nye office og vista er da pænt nok - men hvor den ekstra funktionalitet som retfærdiggør et skift er gad jeg nok vide.

Men det kan #11 måske fortælle mig lidt om?

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 07:59:37
Svar/Indlæg:
1106/30
#13 alle de sikkerheds ting og filtere kan du slå fra på 1 min jeg bruger lidt tid på min maskine hvergang jeg har formateret og slår alt det fra jeg ikke gider at bruge i vista... og ja vista bruger en masse ram, men nu koster 4gb ram ikke en skid idag så hvad fanden, men så installere da xp på din laptop, nu er laptops ikke nogen vildt stærk maskine ved siden af en stasionær anyways :)

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 08:50:20
Svar/Indlæg:
6899/119
igen.. alle de der mærkelige problemer du har, lyder som fejl 40 eller dårlige drivere og den slags, for det oplever vi andre sgu ikke.

Og sikkerhedsopsætningen kan du jo bare selv konfigurere så den ikke kommer i vejen for dig. :no:

Tresan

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 09:41:35
Svar/Indlæg:
42/3
Men spørgsmålet gik nu på hvor det var Vista tilførte noget funktionalitet som XP ikke har i forvejen?

Det har jeg ofte spurgt folk med Vista om og aldrig fået et brugbart svar.

Anyways tror jeg smider Vista 64Bit på min nye maskine senere idag så jeg kan bruge de 4 GB ram i maskinen.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 09:50:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

1. Hvad er forskellen på 32- og 64 bit?
http://www.microsoft.com/danma...

2. Udnytter Vista SLI?
Det er et spørgsmål om drivere, men som udgangspunkt, ja.

3. OEM - hvad betyder det?
http://www.microsoft.com/danma...

Ovenstående skulle være til at forstå, uden diverse fortolkninger.

Derudover, så kan jeg ligeledes også kun anbefale Vista, både i 32 bit og 64 bit. Det kører upåklageligt, og jeg har ikke været så glad for et OS, siden jeg prøvede Mac OS X eller Windows XP i sin tid. Med 4+ GB RAM, kører din computer super, og du kan med nogle mindre "tweaks", faktisk få den til at køre endnu bedre :yes:

Men mere om det senere, når du har fået installeret, og skal føle dig frem. Det er klart et af de bedste operativsystemer Microsoft har lanceret, og det har (desværre) fået en lidt uheldig start. Men når man en gang vokser fra mors skørter (læs: XP), så vil man straks indse, at Vista er langt mere strømlinet og brugervenligt.

Det er flyttet lidt rundt på et par ting, men især "spotlight"-funktionen er værd at bemærke. Det samme gælder den dynamiske styring af RAM, og har du blot et middelmådigt grafikkort, så vil Vista Aero også være en rigtig lækker ting. Jeg bruger ikke selv den der "flip-shift" ting, men jeg kan nu godt lide selve designet og de transperante vinduer. Vista er absolut ikke lavet til computerne fra årgang 2001, hvilket tydeligt mærkes. Men jeg ville også mene, at det er urimeligt at forlange, at et så komplekst operativsystem skal stille op med systemkravene for Windows XP (som jo faktisk fylder 8 år om ikke så længe). Der er sket en del siden da, og vi er nogle som er kommet videre 😉

Der er sådan set ikke så meget andet at sige end, køb det før din nabo. Og ja, det kræver et "svin" af en computer for at køre rigtig lækkert. Men nu snakker vi altså også i forhold til de der kr. 4.000,- bærbare du kan købe i Fona/Merlin. Hvis du blot har hvad jeg ville kategorisere som en "gennemsnitlig" familie PC i dag, så kommer det til at køre rigtig nice.

Éen ting vil jeg dog gerne påpege og det er, at Vista ikke er glad for alt det tredjepartslort folk af og til installerer... Men, det er XP jo til gengæld så heller ikke. Der er sådan set ikke andet at sige end, at jeg ville uden tøven sidestille det med Mac OS X i design og strømlinet-hed, og samme stabilitet som du kan forvente af et Unix baseret operativsystem (Linux og Mac OS X f.eks.) :yes:

Tresan

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 09:55:29
Svar/Indlæg:
42/3
Så kort sagt så er vista et forsøg på at integrere unix filstrukturer ned oven i xp med en lækker indpakning (som du så også kan få i xp)?

Men hvorfor er det at Vista er helt vildt lækkert - sådan helt konkret hvor er det så at funktionaliteten i Vista sparker xp af banen?

Jeg så meget frem til Vista men lets face it - 8 år efter xp og ikke kommet et halvt skridt videre end hvad en mindre mod af xp kan bidrage til i det layoutmæssige.

Er lidt skuffende at der ikke er nogen der kan komme med nogle reele funktionalitets forbedringer i vista som batter (ud over muligheden for mere ram).

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 09:56:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Hvis du går efter operativsystemet der anvender færrest RAM, så ville jeg anbefale dig at kigge på DOS 6.2 Du finder en stabilitet dér, som du ikke kan sammenligne med andre OS 😲 🤣 😉

Kom dog videre... altså, helt ærligt. Hvis du har SÅ meget imod Vista, så behold dog XP. Der er vel ikke andet at sige i den sag?! 🙂

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 10:09:43
Svar/Indlæg:
1028/33
#18 Seriøst lyder det som om, du bare vil brokke dig for at brokke dig. Som NoNig Siger. HVis du har så meget imod det så lad dog dit fine xp køre, og vent til Windows 7 Kommer og se om det så kan gøre dig glad :)

Har nu kørt Vista Ultimate 32 bit i snart 7 månedere og er helt tilfreds, skiftede kun for at prøve, og har aldrig vendt tilbage, nu da jeg får 4 gb i så ryger 64 bitten på.

Alt i alt super glad for Vista og dens (smarte Flotte Bruger flade) aint going back 🙂

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 10:13:15
Svar/Indlæg:
5410/123
#20 Kunne ikke være mere enig ! 🙂

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 10:18:56
Svar/Indlæg:
1262/95
#18 Hvis du har så store problemer med Vista, så har du altså også muligheden for at køre Windows XP x64, så slipper du får alle de problemer du mener der angiveligt er med Vista.

Jeg kører Vista Business x86 på min HP dc7700 stationære (Intel C2D 1.86Ghz 2GB RAM) og det kører helt fint. Jeg kører Vista Enterprise x64 på min IBM T60p (Intel C2D 2.0GHz 2GB RAM) bærbare og også her kører det uden problemer.

Ang. øget RAM forbrug, så jeg kan hurtigt nævne at det er Vistas SuperFetch funktion der såvidt muligt cacher dine hyppigst anvendte programmer, det kan slåes fra.

THG forklarer lidt om SuperFetch og ReadyBoost her: http://www.tomshardware.com/20...

Sæt dig ind i sagerne før du begynder at bashe!

Efter min mening holder det ikke at køre et x86 OS på 4GB RAM eller derover, det virker, ja, men ikke optimalt IMO.
Skift nu til x64 hvis man har 4GB RAM eller mere eller mindre, for den sags skyld, det er altså den vej det går uanset om man vil det eller ej.

Og lad nu vær' med at blive ved med at kører i den Windows vs. Unix rille, de to operativ systemer er forskellige på så mange punkter, det giver hver sine fordele og ulemper. Ligesom så mange andre valg her i livet, må man veje fordele og ulemper op imod hinanden og så tage et valg ud fra det man mener er mest hensigtsmæssigt for den situation man er i.

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 10:22:55
Svar/Indlæg:
1106/30
Tresan, det jo også nemt at svare på, vista har alt xp ikke har ( fremtiden !!! )

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 11:05:55
Svar/Indlæg:
971/67
Til de glade Vista brugere

Har i slet ikke oplevet en ufattelig ringe network performance? Jeg har smidt Vista x64 ind men nu er network performance ufattelig ringe. Jeg har 1gbit netværk men det er 5-6 mb/s jo langt fra. Googler man efter, så vil man se at jeg ikke er den eneste. Jeg ved dog ikke om det kun gælder 64 bit udgaven, men det er da et tilbage skridt i forhold til xp sp2.

Udover det så kan 3. parts software være et marridt at installere. Fx spiller rmclock ikke i vista 64 bit medmindre man slå driver signature fra under opstart. Udover over det virker Vista fint nok, men det er bare skuffende i forhold til hvor lang tid Microsoft har haft til at udvikle det - Ikke meget voldsomt nyt under solen. Jeg håber dog at SP1 vil afhjælpe nogle af de problemer som er tilstede i Vista, så det måske yder noget nær XP og måske endda bedre.

/Skipper

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 12:03:12
Svar/Indlæg:
2356/28
Først lige omkring f.eks RMclock som jo er et ganske fint stykke software! Det kræves at software producenter signerer deres drivere for at køre på vista 64 bit! Dette er ikke kun en dum ting da det øger sikkerheden for os brugere og herregud, der findes jo tonsvis af software der kan det samme!

med hensyn til netværk i Vista er det rigtigt at det nogle gange ikke går så hurtigt hverken med fil-overførsel og surfing, og dette vil blive forbedret i SP1, hvis man selv vil fixe det er der masser man kan gøre!

Langsom surfing? Læs: http://support.microsoft.com/k...

For de dovne: Åbn kommandopromt som admin og skriv:

netsh interface tcp set global autotuninglevel=highlyrestricted

For at sætte den tilbage til standard:

netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal

Deaktiver autotuning: Kommandopromt som admin:

netsh int tcp set global autotuninglevel=disable

Langsom overførsel af store filer på vista?

Læs her: http://support.microsoft.com/k...

Som alle andre operativ systemer har haft er der nogle problemer der lige skal løses hen af vejen! resten tager et par minutter på google og der vælter praktisk talt ind med løsninger! Istedet for at sidde og græde og mindes gamle tider er det på tide at få fingeren ud og lære lidt igen 😀

Min lille vista tråd her på HWT, kom gerne med lidt bidrag! Ville være kanont 🙂

http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 12:20:34
Svar/Indlæg:
6293/359
Tresan hvad vil du egentligt med ledig ram? du har ikke en skid at bruge 2.5gb ledig ram til som du gør med XP... vista bruger dem jo som cache - hvis du ikke har fået mere performance i hverdagsbrug end med XP, så er det DIG der laver en fejl

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 12:49:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #26

Enig... derfor elsker jeg bl.a. Mac OS, som bare sluger ALT hvad der hedder RAM. Det giver en dejligere respons. Jeg tror, at "folk" der whiner over, at deres OS bruger 1-2 GB RAM( 😲 ), enten lider af et kompleks eller bare en sygelig lyst, til at tweake deres OS til døde.

Jeg har købt 4 GB RAM til min computer, og skulle fanden da stå i, at jeg kun brugte 1 GB af dem. Latterligt. Mit operativsystem skal kunne utilize 100 % af mine RAM, det er jo for pokker derfor de er der! 😎 🙂

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 13:22:06
Svar/Indlæg:
971/67
Tak for input... Jeg havde dog selv fundet frem til at man evt. kunne slå det fra, men det havde dog ikke fået gjort endnu.

Nu er det slået fra, så må jeg se om det afhjælper problemet.

/Skipper

Tresan

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 15:15:01
Svar/Indlæg:
42/3
Jeg synes også xp var noget crap indtil SP1 kom og først med SP2 blev xp for alvorlig noget der kunne eftertragtes funktionelt.

Og ja jeg niver Vista 64 bit på her senere i dag på min nye maskine for at udnytte rammen - det der er skrevet om netværk gælder det også wireless? Har sindsygt mange problemer med wireless på min laptop når jeg er på uni - Der er kun begrænset antal "slots" på wifien og når de er brugt eller er congested så er det stort set umuligt som vista bruger at få et hul - dem napper alle XP/Mac brugerne.

Anyways ingen af jer har som sådan kunne bidrage med hvor den nye smarte funktionalitet var i Vista og det lyder lidt i mine øjne som om vi er ude i noget halvreligiøst her - jeg håber så bare at sp1 til vista kan lappe nogle af dårligdommene (som det skete med xp) så vista bliver lidt mere til at have med og gøre i forhold til 3. parts programmer m.v.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 15:25:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #29

Hvor lang tid gik der ikke også efter, at XP fik release, til vi så SP2?! 😲 😉

Havde selv en laptop med Vista Home Premium, som uden problemer hoppede på nettet@Århus Universitet. Der var ikke de store problemer. Der var 'connect', log ind, og surf/download som en gal 😎

Hvis vi er ude i noget halvreligiøst hér, så tror jeg bare du skal passe på 😲 Vi gør jo ikke andet end at sige, at vi kan lide Vista. Mens du hele tiden bliver ved med at presse på, fordi du SÅ gerne vil vide, hvorfor Coca-cola er bedre end Pepsi.

Vi er bare nogle, som godt kan lide Vista. Præcis som der er nogle, som godt kan lide Coca-Cola. Det er langt fra et spørgsmål om religion, men et spørgsmål om personlig smag. Det kan jo ikke diskuteres, da to forskellige mennesker, med forskellig smag, aldrig kan blive enige om hvorfor der (ikke) skal nødder i kager 🤣

Bare lige for at opsummere:
XP har to Service Packs og udviklernes 8-årige erfaring på markedet bag sig.
Vista er ca. 1 år gammelt, relativt nyt, både i opbygning og udseende.

Jeg kan ikke blive ved med at understrege, at hvis dine eneste anker er, at operativsystemet skal kunne lave kaffe og score damer for dig. Så er du en (for mig 😳) tabt sag. De største forskelle er jo netop, at Vista er lavet til et langt bredere publikum.

Det vi hører dig sige, er jo PRÆCIS det samme, som folk pev over, da vi gik fra Windows 98 til XP. Så hvorfor skulle overgangen fra XP til Vista være anderledes? Jeg ville mene, at den er langt mere gnidningsfri. Jeg gav operativsystemet et lille halv års tid, inden jeg selv skiftede.

Dermed, så blev de værste fejl hurtig rettet, og når man køber en OEM, så er man ret så sikker på, at den passer til den pågældende maskine (systemkrav og drivere etc.). Jeg har nu Business 64 bit, til at rende på min stationære. Og jeg må igen sige: Det kører bare godt.

Det du spørger efter, er jo lidt som at sige: Hvorfor i alverden skal jeg skifte min Mitusbishi fra 2001 ud, med den her Passat fra 2007?!

Du har ret. De er begge to biler, og de kan fragte dig fra A til B på omtrendt samme tid.

... men så hører lighederne også op. Mitsubishien har ikke de samme features som Passat'en. Det kan godt ske du kan finde en seperat GPS-enhed til Mitsubishien, men så er det noget dallerværk, hvor du skal til at trække ledninger osv. osv. osv. Der sidder den jo til gengæld integreret i kabinen på VW'en.

Det kan godt ske, at begge biler kan køre 100 km/t, men det er nu en lidt federe oplevelse i en 2.0 TDI, frem for en teenage V-max "tunet" Mitsubishi Carisma fra 2001. Der i øvrigt lyder som om den er ved at falde fra hinanden.

Så kører Passat'en længere på literen, har en dejligere lyd og er generelt bare mere behagelig at køre i. Især på lange stræk, hvor Mitsubishiens små pauser er ret så inerverende.

Det er rigtigt, at den med lidt tun, ekstra gadget osv. kan det samme som Passat'en. Men erkend det. En Mitsubishi Carisma fra 2001, er IKKE det samme som en Passat 2.0 TDI årg. 2007.

Hvis det er en allegori der er for svær at fatte, så tror jeg at jeg vil sige tak, og overlade dig til Windows XPired... 😛 😉 :'-(

Tresan

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 15:36:57
Svar/Indlæg:
42/3
Nu er mit udgangspunkt lige præcis ikke smag - men derimod funktionalitet og behovsopfyldelse.

Lige pt. har jeg et behov som siger at jeg gerne vil udnytte mine ram - men samtidig kan jeg ikke rigtigt se hvad det er Vista bibringer ud over en ny grafisk brugerflade som XP ikke allerede kan i forvejen.

Derfor spurgte jeg om der var nogle der kunne komme med nogle konkrete funktionalitets ting som Vista kan bedre end XP - Det har så vist sig at det er der ikke rigtigt (ud over det med ramudnyttelse) så vidt jeg kan vurdere.

Istedet har jeg observeret flg. typer af svar:

1) Vista er sejest
2) Du er dum
3) Vista er sejest og hvis du ikke synes det er du dum

Og i virkligheden spurgte jeg jo bare om der ikke var en der kunne påpege de gode kvaliteter som vista tilbyder der gør at et skifte til Vista er fornuftigt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 15:39:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #31

Det er jo netop det fede ved Vista. At det kan det samme som XP, bare meget bedre 🙂

Jeg går ikke så meget op i features, men mere om tingene fungerer som de skal. Dertil må jeg sige, at Vista bare har overrasket mig, positivt. Det eneste jeg har at sætte på Vista er, at tingene er flyttet lidt rundt. Men det er minimalt. Det ligner jo "sig selv", nok, til at man kan finde rundt i tingene.

Men for mig er Vista godt fordi, at:
- Det er langt mere stabilt.
- Det er langt mere dynamisk.
- Det er langt hurtigere (ikke bench).
- Det er lidt mere intuitivt.
- Det er langt mere lækkert at se på.
- Det minder om Mac OS X (hovsa!).
- Alting fungerer bare...

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 22:21:24
Svar/Indlæg:
437/24
Et par ting jeg var glade for i vista som standart frem for xp er de hurtige søge funktioner f.eks. i start at man bare skriver navnet på det stykke software man vil starte og trykker enter f.eks. WORD + enter og så er det igang, er selvf mest en god funktion hvis man som mig har rigtig mange programmer installeret på en gang.

En anden god ting er at vista generalt er bedre til at "holde" hastigheden på systemet, de fleste kender vel til at en XP instalation der er ved at være ½-1år gammel er ved at være lidt sløv at danse med, der er MINE erfaringer ihvertfald den at vista er langt bedre til at holde den hastighed man havde fra day 1.

Der findes selvf dem der aldrig installere andet end det der var fra start eller afinstallere noget som vil sige at det er noget sluder men nu tænker jeg mest på dem som mig der godt kan finde det sjovt at afprøve en masse små programmer for efter at have leget med dem afinstallere dem igen.

Har intet imod dem der vil holde sig til XP, har man en ældre maskine jeg så vil jeg da klart anbefale XP da det selvf kræver noget lidt nyere grej at trække vista og dem der prøver at installere vista på 1gb DDR1 ram og en Athlon Xp1800 vil selvf nok mene det er noget bras og ikke tænke på at det nok skyldes at deres PC kunne trænge til en opgrade, det er altid nemmere at give softwaren skylden. men at sige at vista ikke fungere eller er noget lort, skyldes uden undtagelse fejl 40.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 22:37:31
Svar/Indlæg:
5410/123
Det der virkelig er forbedret i Vista, i forhold til XP, og som også er grunden til at den bruger mere ram er hovedsageligt prioteringen. XP's hovedpriotering, er de applikationer man afvikler, og det gør self. at man får nogle lidt bedre bench results. Men det er virkelig ikke meget, og slet ikke, når man lige kigger på Vista's priotering. Den sætter nemlig brugeren i højsædet.
Når du får smidt Vista på, kan du lige prøve en ting. Nej. Prøv det lige på XP først. Smid maks belastning på din CPU, RAM, harddisk, grafikkort og hvad du ellers har i dyret, og tryk på Denne Computer. Hvad sker der? INTET. Hvis du gør det på Vista, hvad sker der så? Vinduet dukker op inden for 2 sekunder. Hvis ikke, må du fandme sidde ved en skod pc ! Og så ville det tage 20 min på XP.

Det er derfor Vista tager så mange ram. ALT skal være klart til brug, til når du skal bruge det. Når du åbner noget i XP, skal langt største delen hentes fra drevet, hvor Vista henter en stor del fra rammene. Dvs. at det er første gang, at selve styresystemet Windows, bruger rammene til det de er lavet til. Det formål de har i computeren! Indtil nu, har det været applicationer som har gjort dette. Nu er det både OS og app. og det betyder self., at du skal smække nogle flere ram i dyret ! 😉

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 22:40:32
Svar/Indlæg:
5410/123
Men ellers er der ikke mange forskelle på direkte "funktioner", som jeg ville kalde underprogrammer, som f.eks. billedfremviseren, som er blevet tydeligt forbedret, så den nu også kan redigere billeder. Og så er der søgefunktionen. Windows Update er blevet en local del, og ikke en hjemmeside.

Men hovedsageligt, er det prioteringen og brugerfladen, som endelig er, som VI vil have den! Prioteringen sætter os i højsædet, og brugerfladen er flot, men enkel og brugervenlig. Du skal fandme være mere end lettere retarderet, for ikke at kunne finde rundt i Vista 😉

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 22:50:05
Svar/Indlæg:
2576/125
Jeg kan godt lide Vista, men har dog tre negative punkter som jeg håber bliver rettet i SP1.
Negative ting:
- Åndsvag popup om man vil kører diverse .exe. Her tænker jeg på spil .exe filer.
- Utrolig meget system ressource krævende. Men i har dog remset op hvorfor den kræver så meget. Synes bare man skulle kunne slå flere ting af.
- Nogle ting er ikke sådan lige til at finde, men det hjælper nok når man kender systemet bedre.
Det er de to første ting jeg hænger mig mest i. Venter, og ser med SP1, og om den kan få mig over på Vista vognen.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 22:55:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #36

1: Slå den fra?
2: Det er ikke systemkrævende i forhold til sin tid (512 MB RAM er heller ikke meget).
3: De ting der ikke lige er til at finde, finder du med den indbyggede søgefunktion 😲

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 23:33:59
Svar/Indlæg:
6293/359
#29 tresan: readyboost, readydrive, superprefetch, DX10?

bedre udnyttelse af harddisk og ram osv..

og for 117. gang fra min side af gennem det sidste års tid: forstå det på den måde, at med readyboost, så skal du IKKE se det som en erstatning for RAM, hvis du vil spare penge, for nu er RAM jo næsten lige så billigt som en highspeed USB-stick
den skal bruges til at cache I/O operationer og systemfiler med søgetider ned til 0.1-0.3ms, som den fx. er på min Kingston USB-stick. Det er heller ikke en erstatning for din pagefile

og du kan ikke måle om det virker i en 3DMark eller noget - men brug din computer i en uges tid, så vil du se forandringer... hvergang og jeg mener hvergang jeg åbner et program, fx. InDesign, Photoshop, så går der ikke mere en 0.5 sek før jeg er igang.. og det er selvom jeg ikke har brugt programmet i lang tid

Vista fornemmer hvad du foretager dig og husker det - du vil opleve et enormt flow i dit arbejde, hvis du har gang i mange ting og KAN arbejde hurtigt 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 23:35:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #38

Så skulle du se hvordan mit "Digital Photo Professional" går amok. Den konverterer lige 40-50 RAW filer, på under 2-3 minutter. Jeg var som blæst 😲 😎

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 23:43:47
Svar/Indlæg:
1915/57
Jeg mener helt klart at sikkerhedskopiering er en fed feature.Og det virker bare.En anden fed ting er i forhold til min HP printer.Med xp var jeg nød til at installerer driverer manuelt,og det kunne ikke gøres uden at der kom alle mulige crappy HP programmer med(billed og sc anneprogram osv) Men det behøver jeg ikke nu.Jeg sætter den i og vupti,installeret og klar til print og scan uden alle mulige dårlige programmer.

JensK

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2008 23:56:27
Svar/Indlæg:
452/80
Mange af tingende er jo blevet nævnt, også DirectX 10(.1 :O) selvom det er blevet sprunget lidt let over. Jeg må indrømme at DirectX 10 har været det, der virkelig har trukket i mig. Jeg har været på Vista vognen lige da den kom. Dens brugerflade gjorde mig blød i knæende, og ja er du da vild! Det ser jo rigtig smukt ud, men på det tidspunkt var det ikke særlig sjovt at finde drivers til dine ting (i skulle bare prøve at finde et creative Vista driver.. UNPOSSIBLE! Især til 64bit). Det resulterede i mange blåskærms fejlmeldinger osv. Super frustrerende. Jeg blev derfor hurtigt meget meget sur på Vista, og alle de fejl den havde. Jeg har nok været en af de folk der havde forventet at Vista ville være perfekt til at starte med. En naiv tanke. Tilbage i sikker havn og XP. Vista har dog udviklet sig meget siden da. Der er kommet drivere, updateringer osv. Jeg ved i hvert fald helt sikkert at når SP1 til Vista kommer, så er jeg med på Vista vognen igen.

Og hvad du får i Vista som du ikke får fra XP? meget simpelt egentligt: Du for maximal udnyttelse af dit dyrtkøbte Hardware. Den udnytter simpelthen bare dine RAM, dit graffikkort, CPU og harddisk meget bedre.

Voila.

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2008 00:09:48
Svar/Indlæg:
1262/95
#36 hvis du vil slå de ting fra, i Vista, som gør at den adskiller sig væsentligt fra XP, så kan du jo ligeså godt blive på XP, så er der ikke noget for dig i Vista.

Én ting er dog sikkert. Alle der sidder og basher og "whiner" i denne tråd vil på et eller andet tidspunkt komme til at køre Vista. Og før i nu begynder med jeres "nej det vil vi ihvertfald ikke, det er noget lort og det skal aldrig komme til at inficerer mine harddiskes sectorer med dets slamkode" så kig tilbage på den gode tid fra Windows 98SE -> Windows 2000 -> dertil hørende service packs -> Windows XP -> dertil hørende service packs.

Der var KÆMPE bitchen og whinen da Windows 2000 begyndte at vinde ind, nok mest fra dem der havde anskaffet sig en AMD Athlon og et ATI Radeon grafikkort, det spillede bare slet ikke med Windows 2000. Ligeså stille begyndte folk at få øjnene op for alle de gode nye funktioner som Windows 2000 tilbød og også de gamle velkendte funktioner, bare bedre.

Mine erfaringer med Vista og performance er typisk at der enten bliver benyttet en old gammel spand fra før det runde hjul og ilden, ellers også er der for lidt RAM i forhold til de arbejdsopgaver man forventer Vista skal udfører for én.

Ingen ved deres fulde fem ville smide en Windows XP på AMD K6-2/3 (Hvis der er nogen der kan huske den endnu, jeg ved NoNig kan) med 64MB RAM (SD-RAM ikke EDO det er dog for gammelt), vel..?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2008 07:25:14
Svar/Indlæg:
5410/123
#41 Hmmm.... har ingen problemer med drivere :-S Kun et par manglende funktioner til mit Logitech MOMO Racing, men de er kommet nu...... har Creative X-Fi og det har sgu altid virket, og jeg kører også 64-bit 🙂
Er det X-Fi du har probs med?

#42 Nej, det ville fandme være dumt 😲 Heller ikke smart at smide det på en P2 eller P3 😉 😛

JensK

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2008 07:45:34
Svar/Indlæg:
452/80
Jeg har fået et X-fi kort nu her, men havde et soundblaster 2 i da Vista først udkom. Jeg kunne dælme ikke finde nogle drivere der virkede korrekt, men som sagt kom der efterhånden! =D

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2008 09:25:03
Svar/Indlæg:
1262/95
#41 Unpossible skulle nok være Impossible

Sorry kunne ikke lade være 😳

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2008 18:34:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #45

Tænkte det også, men de (tasterne) sidder jo ved siden af hinanden 😀

JensK

Superbruger
Tilføjet:
08-01-2008 19:01:02
Svar/Indlæg:
452/80
#45&46

Haha ja jeg ved det godt, dog var der en mening med det. Det stammer fra min tid som WoW spiller, hvor der var en ogre der råbte det. Syntes det lød så sjovt, så hver gang jeg skriver om et eller andet hvor der måske bliver lidt ironisk eller noget så kommer unpossible før impossible :P