Kære interesserede i Gigabyte i-RAM!
Jeg købte for noget tid siden 2 stykker og satte dem op i raid0 til én harddisk, som jeg så ville prøve at bruge som ekstremt hurtig systemdisk. Særligt den ekstremt korte opstartstid tiltalte mig, og jeg havde set flere klip på nettet med eksempler.
Umiddelbar installation på denne ialt 8GB ramdisk gav da også hurtig opstart - men bare dét at jeg så sluttede en almindelig harddisk til systemet, uden at have installeret noget på den, lagde til min store undren et helt minut til opstartstiden. Og efter installation af chipset, netkort og diverse, samt WindowsXP-opdatering, ja så var opstartstiden mildest talt ikke imponerende - slet ikke hvad man havde forventet. Med tanke på data-følsomheden på denne type harddisk (længere strømafbrydelser f.eks.) er det ikke dét værd, opstartstiden er OVERHOVEDET ikke hvad jeg var blevet stillet i udsigt - så jeg prøvede at bruge min 8GB ramdisk som spilledisk i stedet. Installerede Half Life 2 på den og sammenlignede indlæsningstid med samme spil installeret på en almindelig hurtig harddisk (WD Raptor). Ingen mærkbar forskel i hverken indlæsningstid eller spillets kørsel generelt. Begge enheder leverer data til bundkortet gennem SATA-kabler.
Konklusion: Meget skuffende, og noget skal forbedres betragteligt hvis det skal kunne betale sig at bruge Gigabyte i-RAM til noget som helst. Desværre. Lige nu bruger jeg dem faktisk ikke rigtig til noget. Det kan simpelthen ikke betale sig.