computer crasher i spil

Diverse d.  07. januar. 2008, skrevet af Meha
Vist: 220 gange.

Meha

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2008 14:34:07
Svar/Indlæg:
21/6
jeg har et lille problem. Når jeg spiller spil(Crysis, COD4, WoW, LOTRO - alle spil) Så crasher(billedet står stille og lyden går i hak) min computer. Jeg kan ikke gøre andet end genstarte på knappen på kabinettet.

Jeg ved ikke om det kan være noget med ForceWare 169.25 driverne? Eller om GFX bliver for varmt (Inno3D 8800GTS 512mb), for jeg synes ikke blæseren siger ret meget, men den drejer da rundt.

Min ven har samme problem og kører næsten samme setup som jeg, bare med 8800GT istedet.

Håber i kan hjælpe

Mvh

Michael
Satai

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2008 15:47:40
Svar/Indlæg:
700/28
Har du opdateret DX10 i vista eller DX9 i xp de nyeste vertioner kaldt november eller december fix'er nogle af de fejl på de nye GFXs

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 15:50:09
Svar/Indlæg:
7111/480
0# jeg vile gette på varmen er iverfal ca. det samme der sker med mi HD3870 vis det bliver få vamt kan du ikke prøve at hente rivertuner og sæte blæseren på 100% ja det larmer men bare for at teste om det kan være det så kan du altid fine en pasne nevo

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 15:55:54
Svar/Indlæg:
3577/353
Prøv at starte et spil og sæt en hånd/finger på grafik kortet hvis det bliver varmere end du kan holde på det er det et varme spørgsmål

Blæsere på GFx køre ikke fuld speeed gerne 70% så du skal have et prgram til at køre den 100%

Meha

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2008 17:04:30
Svar/Indlæg:
21/6
Tjae, det må næsten være GFX køleren så. resten af airflow m.m. er der ingen problemer med. Kører med DX10 i vista, men så vidt jeg ved har jeg ikke opdateret noget ved det...
Men prøver lige at smide noget power i den blæser og ser hvad den så gør. Tak for svar indtil nu 🙂

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2008 17:07:46
Svar/Indlæg:
3065/208
Det kan osse sagtens være temperaturer på mosfets, northbridge og southbridge der gør den slags. Hvad er dine temps på dem? Havde selv et dfi nforce4 ultra-d som kagede i det når powermosfets, nb og sb temps blev for høje. Cpu'en blev sku ikke for varm, og det samme gjaldt grafikkortet. Du skal sørge for der er ordentlig ventilation i dit kabinet. Er det passiv køling? Så skal du enten montere en blæser eller to på køleprofilerne, eller købe noget aftermarket chipset-køling - et par ekstra kabinetblæsere: et par 80mm eller en enkelt 120mm i røven, og det samme i venstre side (over cpu'en) og/eller i fronten. Er du sikker på dine komponenter ikke får mere end rigeligt med strøm? Har selv en E6750 (lillebroren til din) og den skal have nøjagtigt 1.2V ved 3GHz, mit chipset er et 650i - ikke det samme - men det skal have 1.3V og SB'en 1.55V. Fyld din profil ud. Skriv ned på papir hvad BIOS siger de forskellige spændinger er sat til, eller aflæs i BIOS, hvad de forskellige dele får i strøm. Hvis du ikke kan finde de forskellige spændinger, så download det her program: http://www.cpuid.com/download/... Temperaturer på under 45 grader på alle komponenter (bortset fra lige grafikkortet) er absolut det bedste, men det kan forekomme at være umulige krav med nutidens passivt kølede motherboards, så derfor ekstra køling - og så vær da lige sikker på dine komponenter har brug for den strøm de er sat til at få. Hvis din cpu fx er sat til "auto", så prøv da og se om den ikke vil boote med bare et lille nøk over 1.2V istedet for de 1.35V nforce6 bundkort vidst ofte giver de Core2 cpu'er - det er længe nok til min, og den store forskel er der sku ikke - hvis du er heldig kan den klare sig - også under load! - med måske et enkelt nøk UNDER 1.2V.

HardwareMonitor: http://www.cpuid.com/download/...
Cpu-z: http://www.cpuid.com/download/...
Gpu-z: http://www.techpowerup.com/dow...
SuperPi Mod 1.5: http://www.xtremesystems.com/p...

HardwareMonitor kan vise dig spændinger og temperaturer på tingene i din pc.

Cpu-z kan fortælle dig om dit bundkort, din cpu og dine ram.

Gpu-z kan fortælle dig om dit grafikkort.

SuperPi Mod 1.5 kan med rimelig sikkerhed fortæller dig om din cpu får nok saft.

Efter du har downloaded superpi mod 1.5 og måske sat strømmen ned skal du lave to mapper på dit skrivebord, den ene kalder du "super_pi_mod0" og den anden "super_pi_mod1". Filerne i det arkiv du downloader (super_pi_mod-1.5.zip), pakker du ud først i den ene mappe, så i den anden. Dernæst omdøber du "super_pi_mod.exe" til hhv. "super_pi_mod0.exe" i den ene mappe, og "super_pi_mod1.exe" i den anden mappe.
For at køre testen, starter du super_pi_mod0.exe og super_pi_mod1.exe fra hver sin mappe. Næste: Ctrl-alt-delete -> Højreklik på super_pimod_0.exe -> Affinity -> fjern flueben i core1 -> ok ----- >> Højreklik på super_mod_pi1.exe -> Affinity -> fjern flueben i core0.

Læg ud med en 1M test, så den skal du vælge under "calculate" i begge programvinduer, tryk "OK", når du bliver bedt om at trykke "OK" igen, placerer du lige først de to "OK-knap-vinduer" lige over hinanden, så du kan dobbeltklikke og starte begge tests på samme tid.

Derefter kører du den samme test, men i stedet 32M udgaven - den kan godt tage 20 minutter eller deromkring, men hvis den gør det, er det et godt tegn. Hvis den ene fejler (og det gør den ofte) skal du klikke [stop] i den anden, fordi testen af kun 1 core ikke nytter noget - så kan det være du lige skal sætte vCore et skridt op til 1.2065V fx, og så prøve igen.

VIGTIGT:

1. Hvis fx HardwareMonitor siger cpu'en får 1.3V allerede, skal du ihvertfald IKKE sætte den op.

2. Spørg herinde hvis du er i tvivl om noget, der er pissemange nørder.