V-Sync

Grafikkort d.  11. januar. 2008, skrevet af ScrapDog
Vist: 773 gange.

ScrapDog

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2008 20:13:05
Svar/Indlæg:
565/60
Jeg har aldrig fået fat i, hvad det der V-Sync er, men har hørt, at man helst skal slå det fra, hvis det nu er rigtigt 😛
Hvor gør man det henne?
Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2008 20:20:49
Svar/Indlæg:
6293/359
http://en.wikipedia.org/wiki/V... 😉

du skal slå det fra i 3dmark eller spil for at komme over 60fps. men i online-spil kan der som regel være "tearing" dvs. grafikkort og skærm går ud af synkron med hinanden og det ser grimt ud.. Det kan komme pludseligt og gå væk, eller være der hele tiden...

jeg vil anbefale vsync slået fra - og hvis du har problemer i spil - så slå det til, men så husk du ikke maxer dit GFX ud i 3dmark 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2008 20:23:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg ynder nu at slå det til, dog in-game, hvis det er muligt.

Det handler om, at hvis din skærm f.eks. kører med 60 Hz -> Så bliver billedet opdateret 60 gange i sekundet.

Hvis du f.eks. har et spil, hvori dit grafikkort leverer lad os sige 80 billeder i sekundet, så kan man opleve at billedet bliver "klippet" over på midten.

Se f.eks. her:
🙂

V-sync gør, at billedet ikke bliver klippet over. Dvs. din frame-rate bliver holdt på 60 fps, såfremt din refresh-rate er på 60 Hz 🙂

ScrapDog

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2008 20:27:14
Svar/Indlæg:
565/60
Okay, hvor kan man se, hvor meget ens skærm har af Hz?
Har sat min Nvidia skærmopløsningshastigted på 60 Hz, gælder dette så for GFX +skærmen?

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2008 20:31:48
Svar/Indlæg:
6293/359
#3 hehe, jeg ville lige hjælpe dig, men så googlede jeg på din skærm og så bagefter at det er din harddisk du har tastet ind i info, lol 😛

men ja har du sat hastighed til 60hz så kører skærmen det - det er fladskærms-standard, men det vil flimre på en CRT skærm fx. hvis du så har slået vsync fra så kører dit GFX bare derud af... derfor behøver det ikke være noget problem.. men er det det, så slå vsync til. 🙂

edit: Du spurgte om i 0# hvor man slår det fra henne - højreklik på skrivebord og vælg nvidia-kontrolpanel.. under "billedeindstillinger med eksempel" sætter du den til ydelse/performance - det er en nem måde at optimere det hele på inkl. andre ting end vsync

ScrapDog

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2008 20:36:15
Svar/Indlæg:
565/60
Okay, men har helt glemt at slette min system info, da det er gammelt og jeg slet ike bruger det.

Men ellers tak for hjælpen 🙂

Esse86

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2008 11:25:27
Svar/Indlæg:
419/36
Det er langt bedre at game med vsync deaktiveret. Du får et meget mere præcist game.

Der bliver snakket om at billedet bliver "klippet" over på midten - det har jeg aldrig oplevet i al den tid jeg har spillet og jeg har altid kørt med vsync deaktiveret.

Så jeg vil råde dig til at deaktivere det, når du spiller. Det har meget at gøre med, hvordan musen føles i et spil. Jeg kan f.eks. slet ikke spille med 60 hz, fordi det "blævrer" i forhold til 75 hz.
Den højere hz, du kan få ved at deaktivere vsync, giver mere præcision.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2008 13:57:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

V-sync følger skærmen, så man er ikke låst på de 60 Hz. Det var blot et eksempel. Kører din skærm f.eks. 75, 100 eller 500 Hz, så går din frame-rate kun med op til opdateringshastigheden 🙂

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
12-01-2008 14:21:02
Svar/Indlæg:
5039/109
#6, jeg har lige fået en ny skærm, og jeg syntes der var meget screen tearing. Nu har jeg så slået v-sync til, og det er forsvundet helt, jeg har ikke mistet nogen fps. Så det kan klart anbefales.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2008 14:24:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Præcis... Det giver nemlig et rigtig dejligt og roligt billede 🙂

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
12-01-2008 14:28:40
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg vil også hellere have noget der ser godt ud. Har ellers aldrig brugt v-sync for, og heller ikke tænkt over hvad det var for noget. Folk har altid ment at det skulle være slået fra, for så fik man flere fps. Ja, det er klart man gør det på en crt skærm, men på en tft skærm kan det ødelægge spiloplevelsen fuldstændigt.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2008 14:47:06
Svar/Indlæg:
6293/359
#7-8-9-10: præcis.... som jeg foreslår i #4 så kan han jo prøve at slå det fra.. og får han så problemer kan han slå det til igen... man behøver ikk som standard at have sat det til 🙂

Esse86

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2008 17:33:15
Svar/Indlæg:
419/36

Du har helt ret. Der kan forekomme nogle problemer uden. Det er vel også derfor, det er lavet :)

Men det er helt forskelligt hvad programmet/spillet egner sig bedst til, når vi snakker display profiles og vsync.

Spiller man f.eks. Crysis, ville det sikkert være en fordel at aktivere det, fordi man skal have den fulde oplevelse af spillet og grafikken. Her betyder skills ikke så meget, da det ikke er et online spil.

Men CS derimod er at perfekt eksempel, til at forklare hvorfor det nogen gange er bedst med deaktiveret vsync.
For i CS gælder det jo i stor grad om at være bedst. Det er selve gameplayed der betyder noget, for grafikken er jo lort. Derfor synes jeg, at man skal gå på kompromi med grafikken og få super kontrol, når gameplayed er vigtigt.

Det må også være en af grundende til, at man kan lave forskellige display profiles, der loader til hvert sit program.

🙂

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2008 17:50:26
Svar/Indlæg:
825/76
Jeg spiller altid med vsync. Crysis undtaget 😛

Esse86

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2008 17:52:23
Svar/Indlæg:
419/36
Hehe..

Du formåede lige at sige det stik modsatte af mig, på kun en linje 😀

ScrapDog

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 18:47:05
Svar/Indlæg:
565/60
Sjovt at du skulle nævne CS, for det er nemlig det jeg spiller mest 🙂

Som #4 nævnte i EDIT har jeg sat den midt i mellem, men burde jeg prøve mig frem og se hvad er der bedst? Altså Ydeevne vs. kvalitet eller bare midt i mellem.

Esse86

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2008 14:22:47
Svar/Indlæg:
419/36

Hvis du sørger for at din skærm kører med minimum 75 hz eller højere, når den har loadet cs (tjek hz ved at tryk på skærmknapperne) og spillet kører konstant 99 fps, så kører det helt optimalt til at reagere hurtigt og præcist.

Jeg kan anbefale PowerStrip, til at låse 75 hz fast i alle programmer. Men husk lige at PowerStrip ikke må loade med Windows, når du indstiller nye display profiles.
Hvis din skærm ryger "Out of frequency" og programmet loader med Windows, så ryger din skærm "Out of frequency" igen selvom du genstarter.

Og man kan ikke nå at slette programmet, inden windows loader det, kan jeg lige hilse at sige 😀

Det er ikke sjovt at skulle formatere, bare på grund af sådan en dum lille fejl 😴

marjan

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2008 18:19:09
Svar/Indlæg:
1/0
jeg har i de seneste år gamet PES (pro evolution soccer) med stor fornøjelse. Men jeg har i det nye pes 2008 oplevet lidt grafikfejl som jeg nu vil beskrive i håb om at andre kan genkende dette og evt. har en løsning:

Når jeg spiller kampe i Pes 2008 oplever jeg at der kommer en "flimmer" streg vandret på min skærm til stor irritation for mig. Den kommer og går og er hele tiden et nyt sted. Der sker det at der hvor stregen er der "hopper" grafikken ligesom lidt... Det er lidt svært at forklare hvis man ikke har set det... Men i hvertfald... Jeg prøvede så at se om fejlen også skete i pes6 (det tidligere spil), og ja ganske rigtigt så er fejlen også opstået der. hvilket jeg ikke kan erindre at den gjorde.

Mine forsøg på at løse dette var (da jeg kun oplevede fejlen i pes) at købe et nyt grafikkort som er understøttet i pes-spillene... Dette hjalp ikke. Jeg købte ny skærm (den gamle var alligevel gammel). Hjalp heller ikke, Og har nu købt nye/ekstra ram således at jeg er opppe på 2 gb ram... det hjalp heller ikke..
Jeg har prøvet at downloade pes 2008 for at se om det var min købte version der var noget galt med.. og nej heller ikke...

Så er der nogen der har nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at løse problemet?