Ny pc, hvor/hvad?

Diverse d.  12. januar. 2008, skrevet af IW
Vist: 398 gange.

IW
IW

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 18:19:04
Svar/Indlæg:
4/1
Jeg har været rundt på nettet og set på pc'er da min søn skal have en ny, men ved ikke hvor det er bedst at købe en. Jeg kan afhente den hvor som helst på Sjælland.
Pt sidder han med en Dell der er gået i sort. (Inden jeg får at vide at Dell er et dårligt køb til en gamer skal jeg lige tilføje at det er et køb som jeg ikke har haft nogen indflydelse på)

Den skal være samlet da jeg ikke ved noget om at samle pc'er.
Jeg er blevet anbefalet at han får 4GB ram og et directx 10 comp. grafik kort, da han kører Orange Box.

Da han har mus og tastatur skal det ikke med.
Pris uden skærm 9.000
Med skærm 11.000
betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 18:22:23
Svar/Indlæg:
315/8
Pc: http://topdata.dk/product.asp?...

Skærm: http://edbpriser.dk/Products/L...

Det ville jeg sige han vil få glæde af i godt stykke tid. Det er i hvertfald to rigtig gode produkter. Men dog mangler han et styresystem nu, eller har i det i forvejen?

CF

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2008 18:36:17
Svar/Indlæg:
4689/105
#1 Ja, det er en rigtig fin pc. Man skal bare selv installere styresystem på den, men det er hellerikke så svært.

Men hvad er der bedre ved den skærm end ved sådan en her?: http://edbpriser.dk/Products/L...

HalfLife2

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 18:47:15
Svar/Indlæg:
659/20
http://www.samsung.com/dk/prod...
http://www.samsung.com/dk/prod...

Så vidt jeg kan se er det kun Color Innovation

Color Innovation - Wide Color Gamut
Color Innovation med CCFL 97 % Wide Color Gamut giver en fantastisk farvegengivelse takket være en bred vifte af farver, som ikke tidligere har været synlige. Det giver en forbedring på 28 % sammenlignet med en almindelig LCD-skærm. Farverne bliver skarpere og mere virkelighedsnære, hvor rød er mere rød og grøn er mere grøn. (CCFL - Cold Cathode Fluorescent Lamp).

CF

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2008 18:49:39
Svar/Indlæg:
4689/105
#3 Ok. Gad vide om det er de 300kr ekstra værd.

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 19:04:37
Svar/Indlæg:
315/8
#4 Mener at der i BW moddel skiftes mellem flere forskellige billedepaneler. Hvor der i CW kun bruges det gode, så man ikke er sikker på at få i BW. Men giv mig lige 5 minutter på google, så vender jeg tilbage med links.

HalfLife2

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 19:05:42
Svar/Indlæg:
659/20
#5 GOGOGOGO!

🤡

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 19:34:15
Svar/Indlæg:
315/8
Efter lidt mad og en gang søgen på google, er jeg klar med et svar. 😛 🙂

CW modellen bruger kun Samsungs eget panel. Hvor BW bruger både Samsungs, samt to eller tre andre. og sjovt nok er det samsungs panel der er det bedste. Så de ekstra penge man giver for CW sikrer at man får en skærm med det gode panel.

Men udover alt den problematik omkring de paneler, er de begge to nogen rigtig gode skærme. Men jeg ville ikke risikere at få et dårligt panel, så mit bud vil være CW.

HalfLife2

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 19:42:40
Svar/Indlæg:
659/20
#7 Det eneste "dårlige" der er ved de andre paneler er at de ikke er pre-indstillet korrekt - de kan indstalleres så alm dødelige ikke kan se forskel på "dårlige" og "gode" paneler 🙂

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2008 19:54:21
Svar/Indlæg:
3162/326

Jeg vil uanset hvad du har af erfaring, klart anbefale dig at samle selv. Det er slet slet ikke så svært som mange går og tror. Knægte på en 9-10 år vil i hvert fald lære det meget hurtigt (ved det af erfaring fra min lillebror).

Kig her: http://www.tweakup.dk/HTML/byg...
- den er endda meget forældet, så det er blevet endnu nemmere.

Alle de forskellige komponenter kan kun sidde de steder de er beregnet til det, så i kan altså ikke komme til at ødelægge noget ved en "forkert" samling, da det simpelthen ikke kan lade sig gøre.

Desuden syntes jeg selv, at det da er et rigtig godt weekend-projekt, som far og søn kan gå og hygge sig med. Børn kan sgu ligeså godt li' at pakke gaver ud, som de kan li' gaverne. Jeg ville i hvert fald gerne ha' haft min far til at samle sådan en computer sammen med mig, da jeg var mindre.

Hvis der så kommer et eller andet under "samle-processen" som i er i tvivl om, jamen så er i jo altid velkomne til at spørge herinde. Der sidder som regl altid en geek parat til at besvare selv de "dummeste" spørgsmål i en god tone.

Det kan også godt betale sig rent økonomisk at samle selv. Jeg har tilladt mig at samle et system, som jeg syntes passer meget godt med prisrammen. Hvis du syntes det bliver en anelse for dyrt, så kan du evt. sagtens nøjes med et enkelt grafikkort til at starte med (så bliver prisen 10.845,-).

Ser således ud:

ASUS P5N-T Deluxe AiLifestyle Series
http://edbpriser.dk/Products/L...
1.791 kr.

Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz
1.680 kr.

Corsair XMS2 2 x 1 GB
657 kr. (x 2 = 1256)

Corsair TX650W
878 kr.

Gainward BLISS 8800GT PCX TV Dual DVI (512 MB)
1.847 kr. (x 2 = 3646)

WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB
681 kr.

Antec Performance One P182
920 kr.

ASUS VW222S (Sort)
1.840 kr.

I alt inkl. porto: 12.692,-

Held & lykke med det.

Mvh. Mads 🙂

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 20:09:04
Svar/Indlæg:
315/8
#8 Nå. Det vidste jeg så ikke lige. Men der har også været så meget snak omkring de paneler, så det er næsten ikke til at finde ud af længere.

IW

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 20:18:01
Svar/Indlæg:
4/1
Først, mange tak for de mange og hurtige svar.

Jeg har forsøgt at samle en pc for nogle år siden, det var fustrenden, der var alt for mange ledninger, så jeg måtte betale ret meget for at få en prof til det.

Han har Vista men vil ikke køre det på den nye, så han skal have xp. jeg kan godt finde ud af at installerer windows, det er faktisk nok alt jeg kan, formaterer og (af)installerer.

PS Jeg er hans mor. 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2008 20:25:48
Svar/Indlæg:
20170/383

Er der ikke en masse snak om ligestilling nu om dage 🙂 hehe

Spøg til side. Jeg er helt enig med #9. Bundkort forklarer rigtig godt hvordan men samler skidtet, og som andre også siger så kan tingene kun samles på en måde. Og hvis du har problemer undervejs kan du altid spørge her efter hjælp. Evt tage et billede af problemet hvis du har digital kamera og vise det her.
Hvis du spørger hjælp her vil der sjældent gå mere end 30 minutter før du har et kvalificeret svar 🙂

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2008 21:28:15
Svar/Indlæg:
3162/326

Upsi, det må du godt nok undskylde! Men det er altså ikke så tit jeg render ind i mødre, eller kvindfolk få den sags skyld herinde.

Det som #12 prøver at sige (tror jeg) er, at manualen til bundkortet er ret nem at forstå. Det er billeder af ting der skal gøres, så hvis du har samlet ikea-møbler el. lign før (eller lego-sæt), så skal det såmænd nok gå.

Det med alle de ledninger du har været forvirret af, det kommer du til at slippe af med, med den strømforsyning jeg har puttet på listen længere oppe. Den er nemlig modulær, hvilket vil sige, at man faktisk kun putter de ledninger i den, som man skal bruge - resten kan så gemmes væk til evt. senere brug.

Og som #12 er inde på, ja så kan du jo altid ligge et billede med, hvis du vil vise os et eller andet der ikke er til at forklare for dig.

Og så ville jeg forresten være lige så glad, hvis det var min mor der samlede sådan en computer sammen med mig 😉

Mvh. Mads 🙂

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 22:49:13
Svar/Indlæg:
315/8
#11 Må man spørger om hvorfor han ikke vil have Vista? Hvis det er alle de problemer som nogen har haft, så er det altså sjældent der er nogen i dag. Og vi kan jo lige så godt vænne os til det. Det er jo fremtiden, hvis man kan sige det så'n.

IW

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 23:32:18
Svar/Indlæg:
4/1
Ang. Vista har jeg hørt, at den kræver flere ressourcer at køre og så det at vi ikke kan finde rundt i den. Ved det er et spørgsmål om at vende sig til den, men har bestemt mig for at vente med at installerer den indtil SR1.
Der er vel også en grund til, at Microsoft har sagt at man kan nedgraderer til XP hvis man har købt Vista.

WAR1OCK

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 23:32:59
Svar/Indlæg:
538/47
jeg holder med mads. jeg synes ogs du skal kaste dig ud i at samle den selv knægten kan vel også hjælpe til. havde fornylit min fætter på ti, til at hjælpe mig og han lærte det lynhurtigt.. 🙂

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 23:37:25
Svar/Indlæg:
315/8
#15 Ja, det kræver flere kræfter. Det er rigtigt nok. Men med de computere der er blevet forslået vil ikke komme til at mangle kræfter i vista.

Og ligesom alle de andre vil jeg også sige saml selv. Du får langt bedre hardware for pengene, og computeren er nemmere at bygge videre på i fremtiden.

Jeg gad godt der var nogen der havde hjulpen med at samle min første computer. 🙂 Fordi nu sidder jeg bare med lorte Dell. ☹

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2008 23:47:38
Svar/Indlæg:
20170/383

Ang Vista har du intet at frygte og da slet ikke med det budget. vista er ikke længere dette tåbelige produkt mere som mange ellers har villet gøre det til. Får skidtet installeret og få hentet opdateringerne og så fungere alting supergodt og rigtig stabilt. Langt mere stabilt end XP nogensinde har været.

OG så ingen vil jeg da lige slå et slag for saml-selv løsningen. Jeg vil nok gå så vidt som til at sige at det kan ikke gå galt hvis man tager det lidt med ro og ser tingene for sig inden man går igang. Altså fx Ram og GFX og CPU, her kan du jo bare bruge god til på at se for dig hvordan det skal monteres og så er det ligetil 🙂

IW

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2008 23:57:57
Svar/Indlæg:
4/1
Måske skulle jeg kaste mig ud i det men, er alle de ledninger så med man skal bruge? Har net ledning, men hvad med kabler til harddisk osv?

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2008 00:06:49
Svar/Indlæg:
315/8
#19 Alle ledninger er med. Der er masser af sata kabler med til bundkortet. Det er dem der skal i harddisken, og sikkert også dvd drevet.

Bare husk at få gjort det hele rigtigt, og hvis du ikke kan finde ud af noget, så skriv herinde. Men gør det stille og roligt, ligesom der er blevet sagt et par gange nu.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2008 00:13:10
Svar/Indlæg:
20170/383

Du kan ikke altid regne med at alle kabler er med. men som hovedregel så jo. Ved nogle bundkort følger der kun et Sata kabel med og det er noget skidt hvis du skal bruge to. Der skal helt sikkert et Sata kabel til harddisken, og alt afhængig af hvad du vælger af DVD drev skal der også bruges et der. Men alt dette er detaljer som ikke kræver den store tænkning 🙂

Og for 9000,- kan vi sagtens stykke noget godt sammen til jer 😉

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2008 00:24:53
Svar/Indlæg:
6293/359
#0 jeg synes du skal gøre det du har det bedst med selv - altså hvis du har det bedst med at købe en færdigsamlet og at du så bare er sikker på den vil virke, så gør det

kan ellers godt lide #9, men du får en rigtig god og nem PC med #1

tom hvad med dig - er du ikk frisk på at samle den for hende? altså hvis du da ikke lige befandt dig i nordatlanten pt? hehe 😀

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2008 00:32:14
Svar/Indlæg:
20170/383

DEt skulle da være det mindste 🙂

Hvad gør man ikke for en ung kvinde i nød, desuden er jeg da førstehjælpsuddannet hehe 🙂

Arh.. Det' gas.

#19, Mathis har selvfølgelig ret i at hvis du synes det er for overskueligt at samle selv kan du også godt betale dig fra det. Store firmaer gør det vist for omkring 500,- skulle jeg mener. FX www.midtdata.dk eller www.shg.dk er ikke værst.
Men jeg synes bestemt du skal overveje at samle selv hvis du har lidt is i maven hehe 🙂

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2008 00:37:35
Svar/Indlæg:
6293/359
#23 det er yderst nobelt af dig m8 😉

IW

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2008 00:39:14
Svar/Indlæg:
4/1
Jeg skal nok overveje det grundigt inden jeg kaster mig ud i det, for som min søn siger, vi har et grafik kort og 1gb ram til at ligge som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre ved, troed jeg kunne putte det i Dellen men ...

Nordatlanten? Offshore?

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2008 00:53:43
Svar/Indlæg:
5421/53
#25 Det hjælper meget hvis du skriver hvad grafik kort det er :)

Men, Hold dig til selv-byg... Det går altid bedre...

Man lærer en masse om ens eget hardware, og har kun det man har brug for :)

I nutidens computere er det de simpelste ting man skal gøre :)

Sæt bundkortet i kabinettet
Processor i Processor soklen på bundkortet - sæt køleren på.
Sæt alle ledninger fra strømforsyningen til bundkortet og div andre ting : Ledninger der skal bruges:
4 pin stik (2x2 pin - skal sættes i bundkortet)
ATX Stik 24 pin (2x12pin - skal sættes i bundkortet)
Den corsair PSU (strømforsyning) Har harddisk strøm kabler der deler i 2.. Altså stik 1 stik ind i strømforsningen - det giver så 2 strømstik til harddisken :)
Sæt så sata kabel fra bundkortet til harddisken (kablet er tit rødt, og fladt)
Sæt strømstik fra PSU til grafik kortet 6 pin (2x3 pin)
Sæt DVD' drevet ind, (denne bruger et gammelt "gaffa" ledning (altså den ligner gaffa-tape) eller også bruge den Sata :)
Så skal du bare forbinde Kabinettet's On/Off knap til bundkortet (læs det godt og grundigt) Det der gøres ved en on/off knap, er at du kortslutter bundkortet så det får signal om at starte ;)
Så skal du bare boote på dit DVD drev og installere XP :D

Jeg vil fraråde dig at køre SLI (2 Nvidia kort) og istedet snuppe et bundkort med Intel chipsæt :) (Jeg vil anbefale X38 - eller X48 som er på trapperne om lidt ;))

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2008 01:31:52
Svar/Indlæg:
20170/383

Der er jo ingen grund til at snuppe sådane at dyrt bundkort. Hun er langt bedre tjent med et Gigabyte P35 bundkort 🙂

Jeg er på Vædderen, og lige nu ligger vi i havn i Reykjavik 🙂 Dvs. søværnet hehe Vi sejler mod Vest-grønland på tirsdag morgen kl 0800.

Man er ikke nødvendigvis bedre tjent med at bygge selv, men som MadsAG siger så lærer du noget mere om hvordan tingene hænger sammen.
Den vejledning som står skrevet i #26 er også ganske fin, men du skal ikke hænge dig for meget i den da der nemt kan være ting der ser anderledes ud 🙂