CPU og harddisk(e) til mediacenter

Media Center d.  13. januar. 2008, skrevet af Stubkier
Vist: 516 gange.

Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2008 12:26:11
Svar/Indlæg:
339/15
Hej hwt

Jeg er i gang med at opgradere mit mediacenter. Nu mangler jeg bare CPU og harddisk. Mediacenteret skal bruges til at optage TV, høre muisk/radio og se DVD - på et senere tidspunkt muligvis også til af spille HD-format film.

Mediacenteret bliver bygget op omkring et bundkort med onboard GFX, dette GFX er: NVIDIA GeForce 7100. Hvilket betyder at bundkortet har H.264, MPEG2 og WMV9 decoder.

Hvilken CPU vil i anbefale? Der må godt være lidt overskud, men da den kommer til at stå meget tændt skal det ikke være en strømsluger. Den skal være til socket 775. Med mindre der er vildt gode argumenter for at bruge penge på et nyt bundkort.

Mht til harddiske er jeg lidt blank. Har tænkt på at købe en lille en 80-100GB til div programmer også en 250gb til musik og film. Hvad har I af forslag?

Mvh Stubkier
1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2008 12:34:09
Svar/Indlæg:
5750/124
jeg ville sige en E4300 eller noget i den stil, sluger ikke det vilde, hvis du da skal have en nu, ellers kommer del vel også en i 45nm inden længe, hvilket jo nok sluger mindre strøm. og HDD, jeg er meget glad for mine samsung spinpoint t166 diske, jeg har så godt nok 2x500GB, som måske er lidt overkill. men hvis du skal hen og optage i større formater skal du jo også have nogle rigemeligt store diske.

Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2008 12:53:39
Svar/Indlæg:
339/15
havde også selv tænkt på en meget lille Core2duo - dog en E4500 da den pt er den billigeste af de to.

Jeg skal først bruge delene om 2 uger - men der skal jeg også have dem så jeg kan samle mit system.

Kan godt tænkes jeg skal kigge mig om efter noget mere harddisk plads men 1TB for jeg ikke brug for.

Mvh Stubkier

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2008 12:55:27
Svar/Indlæg:
5750/124
#2 jeg kunne tænke mig frem til at du ikke ville få brug for 1TB, men 250GB får man altså hurtigt fyldt.... også selvom det virker som masser af plads... og jeg vidste ikke at e4500 var billigere end lillebror... men verden er jo underlig engang i mellem

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2008 12:58:01
Svar/Indlæg:
5421/53
Jeg vil også sige 250 GB er for lidt til at optage film... Men nu har jeg aldrig haft en mediecenter pc endu ;)

(personligt har jeg kun selv en 150 gb raptor 😴 )

Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2008 12:58:37
Svar/Indlæg:
339/15

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2008 16:37:25
Svar/Indlæg:
315/8
Du kunne købe 2*320 gb, og så sætte dem i RAID0. Og så have en partition med windows og alle programmer. Og så anden du kan optage og have musik osv. på.

Og jeg vil ligesom #1 foreslå en Samsung spinpoint t166 eller rettere sagt to nu. 😛

Slow-mo

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2008 16:19:43
Svar/Indlæg:
330/34
0#

Nu nævner du strømforbrug.
Både 775 eller AM2 med X2 løsning bruger meget strøm.

Hvis maskinen udelukkende skal bruges som HTPC er det rene strømslugere, hvor der ikke er behov for kræfter.
En Mobil X2 cpu til f.eks Aopens motherboards er perfekte. De findes både som Matx og miniITX.
Samsungs T166 diske er rigtig gode til HTPC. Minimum af støj og tåler en del varme.

6#
Raid0 er kun en fordel når Vista booter. Hvilket normalt bør være meget sjældent.

Slow

Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2008 19:12:43
Svar/Indlæg:
339/15
# Slow-no -> jeg har bare allerede fået fingerne i et meget billigt socket 775 så jeg er ikke meget for at skifte det ud.

Det er heller ikke meningen at det skal stå tændt 24/7 så mon ikke det lige går. Men hvad med de nye 45nm CPU'er fra intel de bruger vil mindre strøm?

Mvh Stubkier

Slow-mo

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 17:34:48
Svar/Indlæg:
330/34
Hej

Jeg er bange for du vil erfare du kommer til at betale besparelsen i strøm.

Jeg startede selv med et AM2 setup, som kom til at koste mig 1200 i strøm om året. Da jeg startede i HTPC verden, var min plan den skulle kun stå tændt, når den blev brugt. Problemet var meget lang opstartstid ved DVD afspilning og man skulle huske og tænde den ved evt. optagelser.

Ja jeg ved godt du kan få dem til at starte pr. automatik. Problemet var bare den ikke altid startede eller man manglede starten på en optagelse.

Det er endt med HTPC slumre, således man får en fornuftig opstartetid med et efterfølgende højere strømforbrug. Hvilket fungere godt i både MCE og Vista.

Idag har jeg en C2D mobil cpu hvilket er mere end rigeligt ved HTPC brug.
Den har et strømforbrug på 92w ved normal drift.
Det høje forbrug skyldes meget disken jeg bruger og denne vil blive skiftet når flashdiske er faldet i pris.

Onkel Tom har en artikel hvor forskellige setup får målt strømforbruget.
Hvis man omregner dette til danske elpriser begynder man at tænke alternativt, hvor prisen på hardwaren ikke er den væsentligste faktorm men hvor strømbesparende de enkelte komponenter er.

Jeg har ikke undersøgt hvor meget strøm de nye 45 nm cpu bruger. Dog stiller jeg mig tvivlende overfor om de overhoved bruger mindre end de nuværende C2D.

Min holdning til en HTPC er at den skal kunne afspille de medier der eksisterer og med en opløsning som matcher ens tv. (1080P)
At være ejer af en HTPC som formår at afvikle Far Cry med alt i max, gør kun hardwarepushere og elværker glade.

Slow

Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
15-01-2008 17:49:24
Svar/Indlæg:
339/15
Tak for alle de mange gode tips :)

Jeg er helt enig med dig i at et mediacenter ikke skal kunne bruges til alle de nye spil. Jeg søger også bare et system som kan afspille DVD og HD materiale. Der er jo også en årsag til at jeg har valgt et bundkort som har det hele onboard (minus wifi :().

Som jeg også nævner i starten er jeg i gang med en opgradering af et mediacenter. Så jeg har altså før haft et mediacenter og det kørte ikke hele tiden - så meget skal jeg heller ikke optage. Men det har da kørt en weekend eller to i streg hvis man ikke lige var hjemme og skulle optage noget.

Jeg regner da også med at skrue lidt ned for vcore på den CPU der nu engang kommer i.

Mvh Stubkier

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2008 15:10:35
Svar/Indlæg:
193/40
Jeg vil lige gøre opmærksom på at afspilning af blue ray er ret krævende og det er ikke sikkert at dit grafikkort kan følge med uden det hakker.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2008 05:55:03
Svar/Indlæg:
908/44
Jeg kan sagtens køre HD (har ikke blu ray) med en Celeron 420 @ 2,4GHz.
Glem VLC og WMP...
Zoomplayer og lidt roden med Klite-codecs/filtre så er den i vinkel.

Klogt at tage en mindre hd til systemet, men du løber hurtigt tør for plads
med en 250'er til data..ta' en 500 GB....

http://edbpriser.dk/Products/L...
eller
http://edbpriser.dk/Products/L...

Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2008 09:05:20
Svar/Indlæg:
339/15
Hej Alle

Mange tak for jeres tips og råd :) jeg faldt over 2 stk samsung spinpoint 500Gb så dem køre jeg med nu, så tror ikke jeg løber tør for plads.

Endte med at købe en dual pentium på 1.8GHz.

Nu venter jeg bare på kabinettet så det hele kan blive samlet.

Skal nok komme med en lille status på hvor godt det hele hænger sammen.

Mvh Stubkier

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2008 05:49:22
Svar/Indlæg:
908/44
Har selv 2 stk. 400'ere af slagsen som nu ,nærmest i døgndrift, har kørt fejlfrit i
henved et ½ år..ind til videre ingen bøvl med dem...