Skoleprojekt.

Diverse d.  15. januar. 2008, skrevet af Svovler
Vist: 531 gange.

Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2008 09:33:22
Svar/Indlæg:
50/23
Hej, jeg går i 9. klasse og er gået igang med min projekt opgave. Vores overemne er udvikling og konsekvens. Jeg har valgt hardwarens udvikling og konsekvens.
Men jeg har valgt at begrænse mit emne, ellers er jeg bange for at det bliver for stort og uoverskueligt.
Først valgte jeg: Ram, cpu, gfx og bundkort.
Men jeg har nu valgt gfx fra. Så jeg tager det mest nødvændige og vigtigst i en computer: Bundkort, Cpu og Ram.
1.Hvad synes i om valget?

Ved hver ting vil jeg fortælle om udvikling til nu. Og hvordan jeg og andre tror udviklingen vil gå. Og hvilke konsekvenser der har været, og hvilke der vil komme i fremtiden.
2. Hvordan tror i den vil gå? Og hvilke konsekvenser ved i der har været og hvilke tror i der vil komme?

Ram:
Jeg fortælle fra SDRam op til DDR3. Om de forskellige overgange og ulemperne ved det. Jeg vil fortælle om PCxxxx. Og jeg vil fortælle om de forskellige producenter og hvem de sælger til.
3. Hvad synes i om den ide? Og er der noget mere der skal på?

CPU:
Jeg vil baserer på Intel-teknologien. Jeg vil fortælle fra Pentium 4 og op til Quad-core. Jeg vil gå fuldstændig i dybten med g.hz. og cache.
4. Hvad synes i om det? .......

Bundkort:
Jeg vil baserer på Intel-teknologien. Her er jeg lost. Og skal jeg virkelig have hjælp. Vil fortælle lidt om det forskellige chipset. Men jeg er virkelig lost. Kan i hjælpe?

Jeg skal have ca. 5 sider teori og om projektet. Jeg er gået alene, så jeg skal kunne fremlægge i mindst 10min.
Har i evt. noget adresser hvor jeg kan finde hjælp?
Har i nogle ideer til det hele? Eller noget jeg skal gøre om?

På forhånd tak - Nicklas Andersen
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 09:45:13
Svar/Indlæg:
5750/124
for det første så ville jeg sige det ville være det nemmeste at lave om GFX, da der udskiftet rigtig tit, og derfor er der en meget stor udvikling, og det har også haft en meget stor konsekvens (bare se crysis og alle de andre monster krævende spil). bl.a. fordi at der også næsten er en fordobling i ydelse, bare se hvor mange der købte X1950 da 8800 serien kom 3 måneder senere. Du kan også fortælle at det har den konsekvens at hvis man ikke har det nyeste hardware, så er der noget man må undvære i sine spil og andre programmer. bare se DX10, det kan ikke køre på de ældre kort.
Du kan også fortælle om hvordan at pris udviklingen er på det, da den er meget slem, lige indtil at 8800GT og 38xx serien kom her i november. Og at hvis man vil have de kort som kan køre de nyeste spil med alt på max skal man hen og bruge 3-6kilo på gfx alene. (nu er det dog anderledes). men at man dog også sagtens kan køre med de ældre kort endnu... fx kan min bærbare her vist godt køre cod4, den er dog også med et x700 m. 128 mb.

Men ellers pøj pøj. skal selv til at have engelsk nu, men vil da gerne hjælpe hvis det er 😉, det er så rart at hjælpe andre, og rent faktisk kunne sige at ens ubrugelige nørde viden godt kunne bruges til noget, ikk? 😛


Esse86
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2008 09:46:35
Svar/Indlæg:
419/36
Du skriver: "Hvordan tror i den vil gå? Og hvilke konsekvenser ved i der har været og hvilke tror i der vil komme?"

Hvordan hvad vil gå? Konsekvenser for hvad?


CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 09:52:18
Svar/Indlæg:
3394/170
Tro en ordenlig problem analyse og problem formulering - vil hjælpe lidt på det.

Men som #1 siger er GFX et meget godt emne da der står en masse om det også her på HWT...


Edit: Endenligt ikke noget super emne inden for udvikling og konsekvens.. Da det ikke er lige et til at forklare om der har været nogle konsekvenser ved computerens hastige udvikling - Et godt emne er klima der en masse konsekvenser forbundet med udvikling inden for det område.. Men held og lyk med det.


blackdark114
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2008 10:01:42
Svar/Indlæg:
212/3
til dine ram. hvorfor ikke tage Rambus ram med??
(det kommer du afligevel til når du skal snakke om Sd og DDR) 🙂

men igen tror jeg at grafikkort ville være nemmest (og mest interessant).

jeg ved at ALT OM DATA har haft en serie for en del tid siden hvor de skrev om computerens historie. (dit lokale biblotek burde stadig have nogle af de blade)


blackdark114
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2008 10:05:30
Svar/Indlæg:
212/3
angående CPU, tag og tag hele historien med fra starten af (i korte træk).
ALT OM DATA har også skrevet om det.

du kunne evt. også nævne hvem der har og producere processorer idag. samt måske hvad der gik galt ved P4 (ikke northwood men den anden prestcott tror jeg nok den hed).

ps. jeg prøver ikke at reklamere for ALT OM DATA, da jeg pt. ikke syntes de skriver noget særlig godt. men de har skrevet noget godt før i tiden.

pps. du skulle nok bare gå ned og lige hurtigt skimte de forskellige computerblade på dit lokale biblotek. (også de gamle)


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 10:14:01
Svar/Indlæg:
3410/199
#4 --> Rambus burde med, ingen tvivl. Og hvad med DDR4 og DDR5?



1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 10:18:29
Svar/Indlæg:
5750/124
#6 han skal jo ikke skrive om fremtiden, kun lidt om hvad man forventer, så derfor kan han jo godt nævne ddr4/5, og lidt om hvordan de fungere, men han skal næppe gå vildt meget i dybten med det...


Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 16:51:56
Svar/Indlæg:
1268/80
http://www.ebst.dk/publikation...
Rapporten er lang.

Her står lidt om teknologiens udvikling og der er tanker omkring mulige konsekvenser.

Rapporten går ind på et stort område, men du kan finde noget om cpuer, feks en diagram omkring microchips behandlingkapacitet fra 1974-2006 i starten af dokumentet, og lidt historie fra gamle dage, og lidt om intels udvikling af cpuer.




Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 16:54:39
Svar/Indlæg:
1268/80
Rapporten kommer også ind på de konsekvenser omkring slyngelstater's adgang til den teknologi


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2008 21:24:43
Svar/Indlæg:
50/23
Mange tak. For alle jeres gode svar.

Jeg skriver lige problemformuleringen i morgen.
Men i synes simpelthen at jeg skal holde mig til GFX? Bliver det måske ikke for småt?

Jeg har valgt dette emne, nemlig fordi det er noget der interesserer mig.

Tak for rapporten og tak for forslaget om ALT OM DATA, tager hen til biblioteket i morgen og hører om det.


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2008 21:37:13
Svar/Indlæg:
50/23
KAn i nævne nogle konsekvenser ved Ram? F.eks. ved overgangene ved ddr1 til ddr2? Og nu ddr2 til ddr3?


CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 21:41:54
Svar/Indlæg:
3394/170
Kan ikke se anden konsekvens at forbruger skal ud og bruge flere penge på nyt igen og så er der noget gammelt der bliver til overs, i første omgang bliver det sikkert solgt til en anden, men med tiden skal det afskaffes på en losseplade / genbrugs station - se nu starter problemer, pga de ting ram fx er lavet af er ikke lige sunde og nemme at afskaffe, i visse tilfælde bliver det sendt til Kina hvor kinesere står og vaske de "gode / dyre" metaller ud i syrebade for en uselle løn og uden beskyttelse.. osv.. 😴

Sådan kan blive ved til Jordens undergang - eller næsten. Håber du kan se hovede og hale i det og fatter meningen med det.


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2008 21:43:51
Svar/Indlæg:
50/23
Tak for et godt svar:)
Måske lidt indviklet;)

Men hvis jeg nu kun begrænsede mig til grafikkort, tror i så godt jeg kunne skrive 5 sider om det?


CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 21:47:07
Svar/Indlæg:
3394/170
#13 Tjaa det kommer an på hvor meget du går i dyben med det. Tro godt du kan få det til at flyde mere end 5 sider - hvis du går til den, men det er klart nemmere med flere emner på banen..

Ved godt det lyde lidt tosset det jeg skrev før, men det er nok fordi jeg går HTX (2. g'er) hvor vi har teknologi (Projekt fag) der sidder vi og skriver 2-3 sider problem analyse om vores overordnet emne, så problem formulering og så en analyse af problem formulering og så vidre med rapport'en...

Men du skal jo bare lave problem formulering og så skrive en hulens masse og det du har valgt og så lige lave en super fremlæggelse og score alle de gode point der.


HalfLife2
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2008 21:54:00
Svar/Indlæg:
659/20
#13 Nemt - husk at et billede tæller mere end 1000 ord ! dsv 1,5 computerskrevet side.. 😛

Men jo, 5 sider bliver ikke så slemt igen. Der er MASSER af reklamemateriale du kan gå i gang med. Du kan skrive om: PCI, AGP, PCI-E, DDR osv. En god ting at fremlægge er et overclockingsresultat. 🙂

Her findes godt med billeder.. http://www.tweakup.dk/HTML/byg...


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2008 21:54:45
Svar/Indlæg:
50/23
Jeg tager gfx kun. Det er på en måde letter at holde styr på. Altså på den anden måde har jeg samtidig 4 små emner, der begge skal fylde meget. Tror dette er en virkelig god ide, da GFX også interesserer mig meget som gamer.
Jeg har tænkt mig at skrive godt om udviklingen og så konsekvensen f.eks. ved Directx10 og de nye kort osv.
Jeg skriver en problemformulering i morgen herind.


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 22:29:18
Svar/Indlæg:
1058/59
Ellers bare om computere generelt, dvs. du beskæftiger dig med Moores lov, transistor størrelse, teraflops og den slags, jeg tror næsten jeg har et gammel projekt liggende fra da jeg gik i 9. om det samme, selv om det er 10 år siden (have en P100). Hvis du begynder at gå i dybden med bare en ting, som gfx får du lynhurtigt mere end rigeligt.

Der står også meget på tomshardware...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 22:37:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Mit råd: Glemt alt om MHz, Kilobyte og Flops...

Når du skriver om: "hardwarens udvikling og konsekvens" -> Ville jeg mene, at et godt emne kunne være den indvirkning som computeren har haft.

Start med en disposition. En slags indholdsfortegnelse over det du vil skrive om.

Start med en kort beskrivelse af computeren, og start med at fortælle, hvordan computeren startede med at fylde en hel sportshal. Så kan du jo tage teknologi-afdelingen, og gøre det til en beskrivelse af, hvordan forskning og teknologisk udvikling har ledt til, at computere fylder så lidt som de gør i dag.

Konsekvensen deraf, kunne evt. være, at computeren i dag er gået fra at være noget ekstremt nørdet, til at være nærmest et husalter. Hvordan PC og spillekonsol nærmest smelter sammen, og PC'en nærmest er reduceret til et mediecenter, som hele familien kan samles om.

Det er knap så teknisk, det kræver ikke den vilde tekniske formidling, og så er det en alletiders vinkel oplagt til diskussion/fremlægning.

- bare mit råd 🙂


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2008 22:53:08
Svar/Indlæg:
50/23
Jeg tror altså jeg holder mig til GFX. Det er det der mest interesserer mig.
Og har lidt ideer om fremlæggelse og sådan.
Men har i nogle forslag til problemformulering?
Har i nogle steder jeg kan finde teori?
hvordan skal mit koncept være i den skriftlige aflevering?
Hvordan synes jeg skal fremlægge?



Skipper
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 22:56:26
Svar/Indlæg:
971/67
Kan kun støtte op om nonig's forslag...efter knap 5 år på uni ved man at de indledende overvejelser og diskussioner er super vigtige, så man ikke starter med at gå i den forkerte retning. Et godt projektdesign kan også medhjælpe til at gøre skriveprocessen lettere, da det giver overblik over hvad der skal med.

En disposition er altid super vigtig, så afsnitene giver mening i forhold til hinanden.

Og så kan en evt. reflektion/perspektivering omhandle fremtids aspekter.

God skrivelyst.

/Skipper


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2008 23:01:18
Svar/Indlæg:
50/23
Andre forslag?


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
15-01-2008 23:02:37
Svar/Indlæg:
14079/622
Hvis du vil skrive noget om grafikkort, vil jeg klart anbefale red_martians artikel om Grafikkortet. :yes:

Fra 1. del til 5. og sidste del:

http://hwt.dk/literaturedetail...
http://hwt.dk/literaturedetail...
http://hwt.dk/literaturedetail...
http://hwt.dk/literaturedetail...
http://hwt.dk/literaturedetail...


darkplayer
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2008 23:29:01
Svar/Indlæg:
1123/442
Kan huske mig og en ven havde om samme emne! Vi tog udgangspunkt i CPU, og historien bag! Vi kom ligeledes ind på OC og hvorledes CPUEn foretager beregninger!

Det blev til et sødt lille 11. tal! Er du interesseret, kan jeg sende et par noter? 🙂


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
16-01-2008 07:12:08
Svar/Indlæg:
50/23
Jeg holder mig til GFX nu:)


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
16-01-2008 14:26:22
Svar/Indlæg:
50/23
Jeg har nu fået valgt:
Grafikkortes udvikling og konsekvens for forbrugere.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2008 15:21:00
Svar/Indlæg:
5421/53
No-Way så lærte jeg jo ikke meget :/

Men post det alligevel når du er færdig, så vi kan blive lidt klogere XD


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
16-01-2008 17:22:11
Svar/Indlæg:
50/23
Yes okay:P
Men hvor kan jeg finde materiale der er oplagt til emnet?:)


season88
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2008 17:53:35
Svar/Indlæg:
1221/95
Er det ikke noget med at man skal lave sådan nogle projekter selv? 😛

Gå på dit lokale bibliotek, de burde have en afdeling med bøger om emnet teknologi. Desuden findes der en side ved navn google.. www.google.dk mener jeg den hedder.. 😲


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
16-01-2008 18:04:46
Svar/Indlæg:
50/23
hehe jo selvfølgelig:P
Men hjælp er til for at bruges:P
;)


#30
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2008 21:41:41
Svar/Indlæg:
5750/124
svovler hvis du skal have nogle gode ideer med hvordan du kan opbygge din rapport, så kan du gøre således:

Lave en dispisition om emnet (fortælle kort fortalt hvad der står i rapporten)

Fortælle hvordan det startede som en gigantisk lommeregner på 30 etager, som kan mindre end din Texas 30 lommeregner du nok sidder med i dag

Fortælle hvad et grafikkort laver, altså, at det laver det billed som der kommer op din skærm.

Hvilke ting der er på dit grafikkort (til fremlæggelse kunne du tage dit eget med som et eksempel)

Hvilken udvikling at de forskellige ting har haft, altså at man er gået fra fx. SDRAM til DDR4, og at man idag har 700 millioner transistorer i sin GPU, osv.

Fortælle om hvad du mener at fremtiden vil bringe, og gerne hvor at du bruger nogle synspunkter og citater fra "nogle af de kloge hoveder", fx. vil AMD Fusion vinde over GFX? eller vil et GFX aldrig kunne erstates? overtager CPU'en, så det er Ray Tracing som laver billedet i stedet for?

Håber at det hjælper lidt, ellers så bare spørge, ikk?!


Svovler
 
Overclocker
Tilføjet:
16-01-2008 22:25:19
Svar/Indlæg:
50/23
Mange tak, det hjalp virkelig meget:)


#32
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2008 09:59:43
Svar/Indlæg:
5750/124
Svovler, har lige sendt en pm, med mail addresse hvis du skulle få brug for den 😉