Ny computer, alt installeret, men lyden vil IKKE virke.

Software d.  17. januar. 2008, skrevet af Elminster.
Vist: 1026 gange.

Elminster.

Superbruger
Tilføjet:
17-01-2008 21:43:14
Svar/Indlæg:
1476/44
Hej Drenger.

Så blev der købt ny computer og valget faldte på en djævel fra Top-Data.

Jeg får den hjem, og springer rundt som en sukker boostet barn, sætter den til og begynder at installere Windowns. Det går smertefrit, efter det er installeret begynder jeg at installere alle mine chipset drivers(Dem der fulgte med på en CD). De bliver installeret og jeg bliver endnu mere spændt.

MEN

Med et sker det 'magiske. Alle drivers/møg er installeret, men LYDEN er væk! What to do? Jeg ræser rundt på nettet og finder nogle andre drivers, men de virker heller ikke! Finder en lille 'hotfix' ting fra Windowns, men det virker heller ikke.

Nå, what to do next? KIgger i BIOS, og der er ganske vist et onboard lydkort. Går videre til skrivebordet og får nu en pop-up med 'Der er fundet ny hardware', trykker ja til at installere automatisk, men får et afslag til sidst med at det ikke kan lade sig gøre pga. den ikke kunne finde det?

Det skal også siges jeg kører på Windowns XP, ikke vista.

Mit bundkort er vist et GIGABYTE GA-G31M.S2L
LGA775 Socket Motherboard for Intel Core Processer Family. Og mit 'multimedie kort' er et Intel 82801GB ICH7 - High Definition Audio Controller [A-1].

Hvad gør jeg? :O. Er på total bar bund...

På forhånd tak.

-Elminster.
Esse86

Superbruger
Tilføjet:
17-01-2008 21:50:34
Svar/Indlæg:
419/36
Du skal installere Universal Audio Architecture (UAA) High Definition Audio.

Den har artikel id 888111 på microsoft update, men er taget væk fra deres side. Ved ikke lige hvorfor.

Men du kan finde den andre steder. Og nogle gange følger den update med i andre lydkort updates.

EDIT: Jeg kan se at Gigabyte har den liggende på deres hjemmeside. Bus driveren som du mangler, ligger sammen med lydkort driveren.

Elminster.

Superbruger
Tilføjet:
17-01-2008 22:20:42
Svar/Indlæg:
1476/44
Jeg prøver ;)

Så ser vi om det virker 😀

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2008 23:22:35
Svar/Indlæg:
1349/11
det skulle det gerne, den skulle da også meget gerne ligge på den skive du fik med til bundkortet.

Elminster.

Superbruger
Tilføjet:
17-01-2008 23:28:09
Svar/Indlæg:
1476/44
Desværre Yupper.. Så er der bare absolut nada lyd..

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2008 00:39:47
Svar/Indlæg:
2600/84
Hmm, du kan jo være uheldig at dit kort er brændt af allerede. Onboard lydkort har det med at gå i stykker efter noget tids hæftig brug, og en dårlig model kan vel gå i stykker inden den bliver brugt.

Du har prøvet at installere nye drivers efter du rodede i BIOS? (Prøv eventuelt at kig i device manager om der er et "unknown device", og så fjern det hvis der er, og prøv igen).

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2008 07:24:27
Svar/Indlæg:
2388/52
oplevede det samme da jeg installerede vores nye computer... der var lydkortet blevet installeret.. der kom godt nok lyd fra realtek sound manager, men ikke fra windows eller noget andet... det skulle bare en geninstallation til, ved dog ikke om du har prøvet det endnu?

Esse86

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2008 08:53:32
Svar/Indlæg:
419/36
Gå ind i enhedshåndtering og tjek om der er et gult udråbstegn ved lydkortet!

Hvis der er det, så er det fordiden bus driver ikke er installeret ordentlig.

lugee

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2008 10:07:32
Svar/Indlæg:
298/33
Hmm, oplevede det samme efter en reinstallation af windows! Havde installeret lyddrivers før chipset driver, så kunne den ikke finde min Audio Bus!

Afinstallerede lyddriver og geninstallerede den:) Så fungede det helt fint.. Ved ikke om det kan ha noget med rækkefølgen at gøre 😐

Seballe

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2008 10:16:12
Svar/Indlæg:
913/114
Hejsa allesammen, jeg har også samme problem på min zepto og jeg er ret sikker på at det er samme problem! Fordi det er også der der lorte HD audio lyd pis fuck lort ass! Sorry for mit banderi men jeg er bare så gal på det. Jeg købe 2 bundkort, en til min mor, og farfar fordi de begge skulle have ny comp. Men der var et problem med de her bundkort, begge havde det der ''Asus HD sound'' som også befinder sig i denne zepto bærbar, og kunne slet ikke få lyden til at virke på NOGEN af maskinerne, det er virkelig underligt! Og har bare smidt det hele fra mig fordi jeg giver op. Jeg er overhovedet ikke n00b til computer, og har installere 435895349 drivere før i mit liv. Men hvorfor fanden gider driverne ik virke på LIGE NØJAGTIGT det HD Audio onboard lydkort? Har været inde i bios og enable, disable og auto osv osv, intet virker. Det endte med at jeg købte 2 billige lydkort fra creative til maskinerne men det kan jeg jo ikke lige gøre på min bærbar så hva fanden skal vi lige stille op?

Har prøvet at installere i den række føgle som jeg fik beskrevet af support og hvad der står på deres hjemmeside og den der windows hotfix som ikke virker en skid! Og zepto support kunne hellere ikke hjælpe mig, så prøvede jeg at sende bærbaren ind til zepto support men de ville ik røre ved den da jeg ikke har købt windows lisence hos dem! Help! 😩

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2008 10:21:58
Svar/Indlæg:
2388/52
ASUS og Zepto benytter sig af Realtek HD Audio. Det fungerer fint både på min zepto og også på vores ASUS bundkort vi har.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2008 12:11:27
Svar/Indlæg:
1349/11
Prøv lige at tjekke alle udgangene på kortet.

-> Seballe, hvis du ikke kan få det til at virke så kan du købe et USB-lydkort, ikke så fedt, men det skulle da gerne virke.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2008 12:14:18
Svar/Indlæg:
1349/11
-> Elminster. har selv lavet en computer her i nyere tid med selvsamme bundkort, brugte drivercd der fulgte med, og brugte her i den forbindelse det menusystem som gigabyte har lavet i denne forbindelse, dvs. hakkede bare fluebenene af og genstartede når den bad om det.

Seballe

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2008 12:52:10
Svar/Indlæg:
913/114
#10 Ja, det er dejligt at det fungere på din maskine 😉

Men #11 hvad er det store minus ved et usb lydkort?

Punani

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2008 12:58:17
Svar/Indlæg:
82/24
Det samme problem har jeg haft 😕

Mit virkede 2 gange, først gang ved ny install af XP og anden gang tror jeg sgu den fik en blødning 🤣

Jeg fandt sgu bare mit gamle Creative frem, det virker bare.

Måske man skulle RMA pisset og få et nyt?

Har osse læst om flere der har problemer med HD lyd fra Realtek, men det virker vel hos de fleste.

Punani

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2008 17:51:29
Svar/Indlæg:
1349/11
#13 der er ikke noget decideret minus ved et USB-lydkort, virker fint, jeg tænkte bare på i forbindelse med en bærbar, der vil man helst minimere kabelrodet.

Jeg bruger selv et Creative Xmod til min stationære, da jeg var træt af det onboard crap.

Hvis man gerne vil have et lidt mere seriøst lydkort så kig her :

http://www.xs-sound.dk/

Elminster.

Superbruger
Tilføjet:
18-01-2008 23:18:58
Svar/Indlæg:
1476/44
Droppede det der Onboard lyd, det stank nok alligevel.

Istedetfor offrede jeg 200 kr på et nyt lyrdkort, hvor der nu er totalt crystal klar lyd på ;)

Men ellers TAK FOR HJÆLPEN!