Sletning af Vista OEM,og lægge den ind igen....?

Software d.  20. januar. 2008, skrevet af Trans4M
Vist: 708 gange.

Trans4M

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2008 15:10:09
Svar/Indlæg:
80/47
Har lige et spørgsmål.
Mine venner har købt en PC fra Acer med en præ-installeret Windows Vista Home Basic DK.
Mit spørgsmål er....kan jeg slette deres Vista version for at installere XP i stedet,og så senere hen når Vista'en bliver mere kompatibel og stabil,ltage en original Vista Home Basic OEM skive og så bruge den kode der står på siden af hans maskine.Jeg ved ikke om Acer bruger en speciel licens når det er dem der har preloadet maskinen. (han er nemlig ikke tilfreds med hans Vista,hans børn kan ikke spille deres spil på Vista...kun på XP)
På forhånd tak 🙂
@ngler

Redaktør
Tilføjet:
20-01-2008 15:22:11
Svar/Indlæg:
4033/364
jeg vil gætte på at han har en service partition med Vista (kan ses i kontrolpanel>administration>diskmanager..

hvis den slettes, så kan han ikke - det kræver nemlig en oem version (det kan jo godt være en engelsk med en DK pakke )

det jeg ville gøre var at holde nallerne fra den servicepartition, og så installere XP.. så kan man normalt via CD eller en tast i bios starte servicepartitionen ..

phg

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2008 15:26:24
Svar/Indlæg:
1399/43
efter hvad jeg kan forstå ved at læse OEM licenserne på microsoft's hjemmeside skulle der ikke være nogle problemer i den fremgangsmåde du beskriver,en OEM ver. af vista vil lave en binding på bundkort/chipsetet så der skulle ikke være problemer med at indstalere/genindstalere en OEM ver af vista,men du kan selv prøve at læse efter og se om du kommer frem til de samme konklusioner som mig

http://www.microsoft.com/danma...

lidt nede af siden med fakta om microsoft licenser> hvad er OEM

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
20-01-2008 15:54:12
Svar/Indlæg:
4033/364

problemet er bare at du skal have en tilsvarende OEM version, (land mm) for at det virker.. jeg kunne fx. ikke bruge min OEM XP SP2 til min bærbars OEM XP SP2 kode, da den ene var en DK og den anden var en US med DK pakke.. (det er registreringen der "låser" på hardwaren, så principielt kan man godt installere fra den samme OEM CD på flere maskiner, hvis der er forskellige licenskoder til netop den version af windows)

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2008 16:15:41
Svar/Indlæg:
2356/28

og så senere hen når Vista'en bliver mere kompatibel og stabil

Hvad med bare at beholde vista? Det er bestemt ikke ustabilt, men noget gammelt software skal man påregne at udskifte.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
20-01-2008 16:25:17
Svar/Indlæg:
4033/364

og dit tvkort, og din printer og din scanner ......

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2008 16:57:37
Svar/Indlæg:
4230/89
#4 og som sagt også hans børns spil 😉(hvilket nok har rimelig meget at sige)

men følger der ikke noget software med til computeren, hvor man selv skal brænde sit OS ud, hvis man vil installere det igen senere?
det har der gjort til de sidste jeg har været i nærheden af 🙂

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2008 17:11:24
Svar/Indlæg:
2356/28

Hvad er det da for noget fis at lukke ud?

og som sagt også hans børns spil og den er nok værre 😕

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
20-01-2008 19:05:41
Svar/Indlæg:
4033/364

kun personlig erfaringer.... (vista er ikke specielt ustabilt, men noget software, som fx. 3 connect går noget oftere ned i vista).. eller remote desktop på en anden port end 3389 - den fik jeg aldrig vista basic til at æde ..

mit TVkort , og arbejdets printer, scanner og fax virker ikke med Vista - og der er en del andet hardware som ikke virker ...

men ok, nu tilbød lenovo at man kunne få XP tilsendt hvis man har Vista Business Premium ... og XP føles hurtigere når man kun har 1GB RAM.... den mere avanceret strømstyring er nu det eneste jeg savner fra Vista..

Man kunne også gøre noget helt andet.. køre en virtual PC (fx, virtualbox.org eller Virtual PC 2007 fra MS og installere XP på den.,. så kører man Vista og XP samtidig... kræver dog en del RAM for at køre supert..)