Onboard-RAID med 3 x raptor

Bundkort / CPU d.  21. januar. 2008, skrevet af Mathis77
Vist: 276 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2008 22:08:30
Svar/Indlæg:
6293/359
hey guys

jeg vil gerne have en ekstra raptor 74gb smidt i maskinen. og så har jeg jo muligheden for RAID5 - men der det overhovedet noget man skal forsøge sig med med onboard-controller? Jeg har læst flere steder at RAID5 kan give super performance med en ægte HW-controller.. men er virkeligheden en anden med onboard?

3 diske på onboard er jo nok i nærheden af max i RAID0 - ku jo også være en grund til at vælge RAID5 for at få hurtigere søgetider uden at maxe burst/transfer helt ud

/hygge

Mathis
steen

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2008 22:48:44
Svar/Indlæg:
2870/65
Ja, virkeligheden er en anden med en onboard controller.

Du kan ikke sammenligne SW-raid med HW-raid i hastighed/perfomance (alt efter HW controlleren).

Desuden er der et lille issue med raid 5: Det er hurtigt at læse fra, men ikke så hurtigt at skrive til. Forstået på den måde, at når du skriver til diskene, går der en del performance til at fordele de såkaldte Stripes ud over de 3 diske. Det kan mærkes på hastigheden...især på SW-raid.

Du skal også re-installere når du går fra raid 0 til raid 5.

Raid 0 med 3 diske vil være hurtigere at skrive til end med raid 5, men igen er der ingen parity (redundans) på raid 0.

Det er korrekt, at det er muligt at opnå ganske udemærket perfomance med raid 5 på den rigtige controller, men sådan en fætter koster knapper. Vil mene at en sådan controller skal have en IOP´s enginge på min. 500 Mhz og 256 MB ram før der er noget at hente

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2008 22:50:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hvis det er kombinationen du er ude efter, så ville jeg nok gå efter RAID10/01 - hvis det endelig er. Altså bide i det sure æble, og investere i to diske mere (4 diske i alt). Jeg har ikke den store fidus til RAID5. Men det er blot min personlige mening 🙂

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2008 23:22:47
Svar/Indlæg:
6293/359
Ja så bliver det nok en controller som bliver det næste - kan næsten ikke svare sig at putte flere diske i med onboard RAID. Det er dog ikke software-RAID, da det jo ikke er i windows jeg har sat raidet op...

jeg har kig på en Areca 1210 - de er "ret billige" efterhånden... 😉

http://www.hardwareschotte.de/...

😎