N trådløs, bedre G dækning

Diverse d.  22. januar. 2008, skrevet af CerB
Vist: 412 gange.

CerB
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2008 10:38:06
Svar/Indlæg:
392/18
Hejsa
Er ved at købe en Dlink DIR 655 router som har N netværk, vil dette give mig bedre dækning og længere rækkevidde hvis jeg nøjes med at kører med mine nuværende G producter ? eller har det ingen betydning hvad det angår, ved godt at jeg ikke får hurtigere forbindelse, men dette er osse lige meget, mere intresseret i om jeg får længere rækkevidde.

Med venlig hilsen
CerB
Anonym20180621
 
Superbruger
Tilføjet:
22-01-2008 10:47:40
Svar/Indlæg:
438/15
Husk bare at med N kan du vist ikke køre med WPA2


CerB
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2008 11:57:02
Svar/Indlæg:
392/18
Denne understøtter WPA2, men det er ikke det afgørende lige nu, det var mere intressant om man får bedre dækning/rækkevidde med N router end normal G router.


Fonzi
 
Superbruger
Tilføjet:
22-01-2008 14:00:29
Svar/Indlæg:
262/18
Der er selvfølgelig muligheden for at man har forbedret hardware teknologien i en ny trådløs router/AP, men det er ingen selvfølge at fordi du skifter til N-standarden bliver din G rækkevidde automatisk bedre... Faktisk skal du være opmærksom på at N standarden pt. køre på to forskellige frekvenser 2,4GHz og 5GHz, førstnævnte er bagudkompatibel og altså den du skal benytte for at kunne på dine "G-produkter" på den, den fulde udnyttelse af N standarden ligger desværre på 5GHz, dvs. du nedgradere faktisk N standarden ved at gøre den bagudkompatibel...

"802.11n can operate on either the 5 GHz frequency at full speed or on the 2.4 GHz frequency in "mixed mode" which will support systems only capable of using 802.11b or 802.11g, but it will slow the entire network down to the maximum speed of the earliest standard connected."

Derudover er det kun muligt, så vidt jeg ved, pt. at købe "N-produkter" op til "Draft 2.0", inde for den nærmeste fremtid skulle der komme en "Draft 3.0" som skulle give bedre bagudkompabilitet... Det en længere smøre, men du kan læse mere om det her:

http://wifinetnews.com/archive...

EDIT: Her er en god gennemgang/anmeldelse af forskellige N-produkter:

www.kortlink.dk/4qfd

Som jeg bemærkede tidligere er der ikke noget i N-standarden som automatisk medførte forbedringer for "G-netværk", dog kan man købe produkter som tager noget af teknologien fra N-standarden og overfører den til G-standarden, f.eks.:

http://catalog.belkin.com/IWCa...

Derved skulle man opnå forbedret rækkevidde...


CerB
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2008 14:17:33
Svar/Indlæg:
392/18
Hmm, så får jeg ikke meget glæde af at købe et N kort til den bærbare, når netradioen kører G, hvis den langsomste enhed bestemmer farten for alle


CerB
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2008 14:40:26
Svar/Indlæg:
392/18
Performance-wise, you certainly won't get anywhere near the nominal 300Mbps with any draft-n router, but speeds slightly over 100Mbps are now possible in ideal conditions. With the D-Link we typically managed about 50-80Mbps in real-world testing with matching adapter cards. However, while we saw faster average speeds with the D-Link as compared to early MIMO routers like the Belkin Pre-N, the Pre-N still has slightly better range. The D-Link could not sustain a connection in the farthest room from our router, while the Belkin can, albeit slowly. Regular 802.11g clients can also connect to the D-Link, and will get much improved range and signal strength. This translates to faster performance, although still limited to 54Mbps. We tested using the mixed 802.11b/g/n mode, with auto 20/40MHz channel selection, which is what we expect most people will use. Performance will be maximized in the 802.11n-only mode, but that would lock out any legacy 802.11g clients, including visitors.

We had no problems with interoperability with several different draft-n and g adapters using the auto WPA/WPA2 encryption mode. When draft-n routers start getting Wi-Fi certified, you'll be assured of interoperability, but it's not too bad now. What we did have trouble with was the Wi-Fi Protected Setup feature, which is supposed to let you automate encrypted connections between devices and the router, but few adapters support it yet.

For a top-performing router with a great feature set and low price tag, it's hard to beat the DIR-655. If you have a need for the speed, both wired and wireless, we no longer see any need to sit on the draft-n fence.