-> #77
Sådan er det desværre. "Folk" vil, hvis de kan slippe af sted med det, helst have så meget som muligt, uden at yde alt for meget i retur. Jeg tror (og det er min helt egen holdning/teori), at nu hvor det er blevet så forbandet nemt, "bare lige" at hente noget fra nettet. Ser folk nok ikke den ydelse/indsats der ligger bag.
Lad os sammenligne det med tilfældet fra før, med bilen. At selvom stakkels Hr. Jensen har arbejdet sin røv i laser for at for få råd til den fine bil, tror en eller anden idiot, at fordi den er ulåst. Så er det lig med, at man bare kan snuppe den.
Samme argument kan pisse mig lidt af. Især nu hvor jeg har fået stjålet 4 (fine) cykler, inden for relativt kort tid. Så skal der altid være en eller anden tosse der siger sætningen: "Så kan du jo også bare lade være med, at købe så dyr en cykel" - Nej! Folk kan fandme finde ud af, at holde pølserne for sig selv.
Når jeg er ude at fotografere, gør jeg en indsats ud af det. Jeg ved, at jeg får lidt tilbage for mit slid, og selv om det måske ikke lige lyder til, at være et hårdt job. Så er det altså ikke det nemmeste i Verden, at få de gode skud i kassen. Så skulle fanden da stå i, et en eller anden idiot bare copy-paster mit billede. Fordi, "det lige var tilgængeligt".
Der er jo en grund til, at copyright blev opfundet, og det er jo netop for at beskytte kunstnerne og deres arbejde. Så kan jeg virkelig ikke forstå, at man ser det som en menneskeret, at skide på andres hårde arbejde, fordi en eller anden selvhøjtidelig idiot lægger noget musik/film/programmer/what-the-fuck-ever frit tilgængeligt på nettet.
Det svarer sgu til at jeg stjæler en eller andens bil, og forærer den væk.
... hold kæft en realitetssans. Det må jeg sgu tage hatten af for.
Jeg synes de gratis alternativer er alletiders. Hvormed man kan "shoppe" rundt, og finde ud af hvad det er for noget musik man kan lide. Så kan man evt. købe numrene eller tage til koncerterne og støtte ens yndlingsbands på dén måde.
Det andet er til at brække sig over.
Jeg er enig med personene der skrev længere oppe, at der er flere og flere som tager til koncerter og går i biografen. Men, pladebranchen har skudt sig selv i foden med håndteringen af piratkopierne.
Når jeg køber en DVD-film for kr. 100,- så forventer jeg, at kunne afspille den hvor som helst, når som helst jeg har lyst. Så kan det i dén grad pisse mig af, at skulle investere i en ny DVD-afspiller/software, for at kunne se mine film. Som er købt, netop fordi jeg gerne vil have en film til at stå, som jeg kan hive ned at hylden og se når jeg har lyst.
Kopisikring rammer de forkerte. Nemlig folk som jeg, der ikke har den store forstand på dekryptering og "cracking". Det er sgu sørgeligt, at lovlydige borgere (de få der måtte være), skal ty til div. lyssky fora, for at kunne se en skide DVD-film.
Så bliver jeg harm.
Branchen har skudt med spredehagl, og alle dukker sig i panik og peger fingre.
- det holder bare ikke.