Hjemme lavet køle hoved

Vandkøling d.  25. januar. 2008, skrevet af zet00r
Vist: 513 gange.

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
25-01-2008 19:21:01
Svar/Indlæg:
1106/30
ja jeg kender CNC programmør som arbejder på noget som hedder SAPA her i grenaa...de kan så lave ALT. har alle de maskiner man kan forstille sig... og jeg har snakket lidt frem og tilbage ang et CPU køle hodved.. så vil jeg bare høre om der er nogen som har prøvet at lave sådan et hodved selv? og om der evt nogen gode ideer til hvordan jeg skal lave hodvedet... fordi jeg har ALDRIG selv leget med vand... men jeg kan godt lide sådan nogen små projecter her :)

skal selv ud og skaffe en stor bil radiator som jeg vil bolte fast på siden af mit kabinet... også skal der laves noget til at opbevare vandet i.. samt købes en rigtig rigtig god pumpe.. jeg er sådan set ligeglad om den larmer lidt da jeg sider med noget god luft lige pt... :)

men skyd løs vis det noget i har prøvet før... evt hvilke matriale jeg skal bruge? siger mange tak

også er jeg pisse ringe til at smide , . rigtig, i kan godt læse hvad der står, så folk der for ondt i røven hold jer væk

god fredag :D 🙂
MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
25-01-2008 20:24:18
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg har en kammerat der også kan lave sådan noget på cnc maskine. Han har faktisk lavet et rigtig flot kølehoved til grafikkort.

Han siger det er nemmest at lave det i alu, da kobber gør det hårdt for maskinen. Samt prisen gør det mere atraktivt at lave det i alu.

Der skal være masser af overflade, og masser af turbolens.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2008 21:11:42
Svar/Indlæg:
4018/217
Husk at få nogle blæsere på den radiator. Man kan hvist på nogle 250mm blæsere til computere et sted.
Ellers så ved jeg ikke hvad der er best når man selv laver sit kølehoved.

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2008 21:26:53
Svar/Indlæg:
792/52
Gad vide om man kunne lave nåed med at vandet direkte rør ihs´en på cpuen?
og så bare med en gummirings pakning. aå skal man selvfølgelig lave en bagplade så det kan skrues ordentlig fast. det værste ville nok være hvis det blev utæt. men det må da være det mest optimale ik? ingen kølepasta.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
25-01-2008 21:28:11
Svar/Indlæg:
5039/109
#3, det er set før. Bare på en bar kerne.

http://archive.spodesabode.com...

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2008 21:29:09
Svar/Indlæg:
792/52
ikke nogen succes kan jeg regne ud? eller hva?

HalfLife2

Overclocker
Tilføjet:
25-01-2008 21:35:37
Svar/Indlæg:
659/20
#3 nej, det ville være for risikabelt.. Men det mest optimale, ja.

#2 Er ikke nødvendigt da en bil radiator er pænt stor og kan køles passivt.

#0 Brug helst kobber. Hvis det ikke er muligt så lav det i alu. Lav det med en så stor overflade som muligt, uden at sænke flowet alt for meget. Kør efter en simpel køleblok. Lidt ala X20 Delta v2

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2008 23:35:28
Svar/Indlæg:
4018/217
#6 Ja det er det desvære. Jeg har en mo-ra 2 radiator med plads til 9 120mm blæsere og den skal køles aktivt.

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
26-01-2008 04:41:07
Svar/Indlæg:
1106/30
siger tak for de gode inputs :)

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2008 09:15:27
Svar/Indlæg:
4230/89
#0 KrillerDK og mig har også snakket en del om at lave kølehoveder selv, vi arbejder begge to på KML, udelukkende med CNC, så vi har også alle muligheder for at lave det vi vil...

men vi er desværre kommet til den konklusoin at det ikke på nogen måde kan betale sig at gøre det...

Alu er klart det nemmeste at lave det i, nærmest ingen slidtage på værktøjerne, og det kan bearbejdes enormt hurtigt...
men det er langt fra ligeså godt til at lede varmem ud i vandet, som fks kobber...

selve design delen er ikke det værste, der sidder vi bare ved computeren og tegner de forskellige dele, men når vi skal ud i maskinen og have sat det op, begynder det at give problemer, for firmaet skal selvfølgelig tjene penge, så alt fusk foregår uden for normal arbejdstid, og kun hvis der ikke er folk på overarbejde...

så først skal den gamle opstilling pilles ned, og den nye sættes op..
så laver vi kølehovedet, tager den nye opstilling ned, og sætter den gamle op igen, så den er parat til at køre videre om morgenen...

man skal så samtidig tænke på, at køleproducenter, som fks Heatkiller, har jo haft flere år, og MANGE forsøg, på at få lavet kølehoveder som giver minimal flowmodstand, og giver maximal varmeafgivelse til vandet...

det er ganske simpelt umuligt at designe noget bedre i første forsøg...
og selv hvis man så får lavet noget som måske er bedre.
så kan det slet ikke betale sig...

et nyt Heatkiller kølehovet koster ikke mere end 500kr,-
og hvis din kammerat er dygtig til det han laver, så tager det alligevel nogle timer at lave sådan et hoved, plus du først har skulle smide 200kr,- til materialer...

et realistisk bud ville være at det tager 3 timer at lave sådan et hoved, (er din kammerat udlært), går han vel til omkring 160-70kr/t... så koster sådan et hjemmelavet hoved pludselig 700kr,- 😐

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2008 11:55:14
Svar/Indlæg:
1106/30
🙂 #9 well ja, det er noget bøvl at få lavet et godt hodved... men jeg gør det sådan set mest for sjov... så why not?

der køre nogle natte hold i weekenderne, og jeg kender sjovt nok en der står der... samt der er 0 der oppe så det kan fixes hurtigt 🙂

min makker er udlært til sommer... men han er meget dygtig... og han gør det jo mest for at prøve det... kunne evt være han lærte noget nyt.. også det bare en hygge ting vi kan gå og bikse med...

et køle hodvede kan da helere ikke være det sværeste i verden, det handler veld mest om at få et godt flow og en masse kanaler... så du kan flytte meget vand... meget hurtigt.. og jeg regner med det skal drejes i alu... vis det lykkes vil jeg kaste mig over mit gamle kort til et 8800GTS også skal det også have en omgang.. håber næsten det tager overhånd... og alt bare lykkes, men nu må vi se.. ( skal self være optimist alt andet er dumt )

en ting er jeg dog 210% sikker på. det her skal nok blive pisse sjovt, skal da selv ud og finde en giga stor bil radiator som jeg så smider nogen 140 eller 160mm blæsere på ( jo støre jo bedre ) og vis alt lykkes begynder det jo først at blive rigtig sjovt :)

og om det så kommer til at koste mig 1000,- er jeg ligeglad med, men han sagde at det nok vil løbe op i en 200mand så det jo til at drikke kaffe til 😀

men tak for inputs #9 det godt med lidt modspil osv

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 20:27:29
Svar/Indlæg:
4230/89
#10 godt med nogle optimister iblandt os 😀

jeg forstod det bare som om du ville have lavet det selv, for evt at spare penge, og hente noget ekstra ydelse der...
men hvis du, som du siger, ikke har den store interesse i at spare penge på det, jammen så er det jo et kanon projekt :yes:

elsker også selv at stå og "fuske" lidt i weekenderne, eller bare efter arbejde, og det er da mega sjov bare at få lov til at lave lidt forskellige ting til computeren selv...

jeg har bare altid sat det op imod, hvad jeg kunne købe et kølehoved for,
og set ud fra det synspunkt kan det ikke betale sig at lave det selv,
men hvis det ikke besparrelser der er formålet med det, jammen så se da at komme igen 😀

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 20:39:23
Svar/Indlæg:
3233/128
#10 Kanaler er for gammeldags og kan ikke køle nok til en moderne cpu.

I skal lave det i kobber og der skal være så mange micro pins som muligt. Hvis i kan få lavet en dyse i hovedet som spuler vandet ned på de små pins opnår i let 5 grader koldere temp. Man kan i lave de små pins? 1mm høje og så så tynde so muligt med så lille et mellemrum som muligt (Under 0.5 m.m.) ?

lidt som dette: